Gå til innhold

Rein som beiter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, det syntes å være lite nytt her akkurat nå. Så ta det med et smil, det var ikke bokstavelig ment.

Enig med deg at det ville være bedre med utgangspunkt fra omtrent samme nivå, men det gikk ikke i dette tilfellet. Oppdaget allikevel etterpå at jeg fikk med detaljer som man ikke vanligvis ser, se for eksempel på de svære labbene. Synes også at detaljer i kroppen kom godt fram, slik at det var se-verdig allikevel.

Fotokunst er det nok dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Fin kontrast. litt for undereksponert. og kjedelig vinkel. Hadde kanskje vært litt tøffere hvis du hadde tatt bildet lavere enn reinens hodehøyde?

6402431[/snapback]

Det er en skyet dag, og egentlig ikke undereksponert. Å justere EV oppover medfører tap av detaljer i kroppen på reinen, noen lyse partier vil brenne ut.

Det er således et kompromiss.

Er klar over at det er en vanskelig vinkel, bildet er tatt med 4 meters overhøyde ned en bakke. Ville dyr lar seg dessverre ikke flytte, det er bare å oppsøke eller vente på neste mulighet. Jeg har selv bildet som skrivebordsbakgrunn på grunn av detaljene i bildet.

Takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar

Hvor i landet er bildet tatt? Rein er vill, men var denne tam? Skal være rimelig heldig å komme så tett intil at reinen blir så stor ved 100mm. Var sikkert en fin opplevelse.

 

Som andre nevner, hadde det vært stas om du hadde vært på samme høyde som reinen. Ellers et ok bilde.¨

 

Ser på bildet å synes det er surt at jeg ikke fant en eneste rein i dag, selv om jeg lette i 6 timer og gikk ca 2 mil... Nå har jeg übergnagsår i skrittet pga dårlig bokser-valg. Eneste jeg fikk ut av det var rundt 100 bilder av moskus i mot-sol...

 

Edit: Tenkte jeg kunne slenge ut et villt dyr selv. Dette var på tirsdag. Spørs om det blir en kron-hjort av det?

post-61603-1151533077_thumb.png

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar
Det er fra Svalbard.

 

edit:  arten er Svalbard-rein, det er ikke tamrein.

6402830[/snapback]

 

 

Men Svalbard-reinen er jo ikke akkurat av det lettskremte slaget...de går jo gatelangs i Longyearbyen. Men gjør seg jo bra på bilder...ser veldig eksotisk ut :D

 

Var 5 meter unna en polarrev som satt og spiste for et par uker siden, men da hadde jeg selvfølgelig ikke med meg kamera. Kunne nok blitt noen bra bilder :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg likte dette bildet. En pjuskete rein som endelig har fått gress å spise på, for det er ikke selvsagt der oppe. Svalbardreinen sliter tennene veldig fort ned siden den blir gående å spise grus iblandet et og annet gresstrå store deler av året.

 

Jeg tror ikke du har gjort noe særlig etterbehandling, for det tjente det mye på. Litt justeringer her og der, samt løfting av de mørkeste partiene for å hente frem detaljer på hodet, gjorde seg godt.

 

Har lagt ved den modifiserte versjonen samt et par bilder jeg selv tok av en liten rein da jeg var der oppe (hadde en EOS 1n den gangen, så det digitaliserte bildet holder ikke dagens dSLR nivå akkurat). Her ser dere forresten hva jeg mener med spinkelt med gress...

Lenke til kommentar

dagtheo: Du har rett i det. Svalbardreinen er ikke direkte sky, og kommer ofte veldig nær for å se på deg ute i naturen. Det går også an å nerme seg den forsiktig. I Longyearbyen går den overalt, men det er bare noen få dyr som holder seg i dette området. Som alle ville dyr gjør den som den vil her oppe. Selv rypa er lite sky, har for eksempel gått rett forbi den når den surrer rundt beina dine med en ungeflokk. Det er selve naturen som er den største fienden, ikke mennesket. Det er relativt kjølig selv om sommeren, og for reinen er matinntak prioritert. Det skal mye til for å møte den lange og kalde vinteren, som er en studie i overlevelse. Når bakken fryser etter perioder med mild luft og regn, blir det ekstra vanskelig å finne mat. Den stadig høyere sjøtemperaturen fører til at lavtrykkssystemene med mild luft oftere tar veien mot Svalbard i den kalde årstiden. Det er også en global oppvarming i luften, så dyrelivet står over for mange utfordringer.

Lenke til kommentar

ragamuffin: Jeg har kun gjort noen justeringer i Nikon Capture, med vekt på å unngå overeksponering på ryggen, og sikre detaljene i kroppen. Brukte gråpunkt for å få fram detaljene. Justerte EV litt opp i så henseende. Skarpet opp, men fant ikke å justere curves. Kontrast og lys justert moderat opp. Ingen fill.

Du har antakelig gjort en god jobb, men jeg ser ikke detaljene så godt i det formatet. Er det Photoshop ? Det å løfte deler av bildet høres nyttig ut!

Jeg har konvertert fra film ganske nylig.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
ragamuffin:  Jeg har kun gjort noen justeringer i Nikon Capture, med vekt på å unngå overeksponering på ryggen, og sikre detaljene i kroppen.  Brukte gråpunkt for å få fram detaljene.  Justerte EV litt opp i så henseende.  Skarpet opp, men fant ikke å justere curves.  Kontrast og lys justert moderat opp.  Ingen fill.

Du har antakelig gjort en god jobb, men jeg ser ikke detaljene så godt i det formatet.  Er det Photoshop ?  Det å løfte deler av bildet høres nyttig ut!

Jeg har konvertert fra film ganske nylig.

6404681[/snapback]

 

 

Ok, da har gjort en god del allerede ser jeg. Redigering bli en god del smak og behag også, selvsagt, og ikke bare studering av histogram etter læreboka.

Jeg brukte Photoshop ja. Tok selektive justeringer vha curves på de områdene (hodet) jeg syntest trengte det mest.

Digital etterbehandling er et fag i seg selv. Komponering og knipsing er bare halve jobben, og en brøkdel av jobben dersom en vil ha maksimalt resultat.

 

Her har du en link til et sted som har flere gode tutorials på digital workflow.

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...