Gå til innhold

NRK satser på 16:9 den 16.9

Anbefalte innlegg

Har Sverige HD?

Det har hvertfall ikke jeg fått med meg. Visste helleri ikke at TYskland kjørte dette.

6400846[/snapback]

Gjør dem ikke det'a :hmm: hvertfall det jeg har hørt :D

6400858[/snapback]

De kjører fotball-vm i HD ja... men det er også det eneste. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har Sverige HD?

Det har hvertfall ikke jeg fått med meg. Visste helleri ikke at TYskland kjørte dette.

6400846[/snapback]

Gjør dem ikke det'a :hmm: hvertfall det jeg har hørt :D

6400858[/snapback]

De kjører fotball-vm i HD ja... men det er også det eneste. ;)

6400960[/snapback]

aha! okå ;) hva du kan:)

Lenke til kommentar

Au.. au. Så sies det da at over analogt nett vil en kun få letterbox sendinger. Svarte striper oppe og nede. Men nå har jeg hørt at en kan få "ekte" 16:9 over analog om senderen tilater det, slik at man kan slippe disse stripene om man har en Widescreen tv og kjører analog antenne, eller kabel-tv. Dette ser dog utrolig rart ut på en vanlig 4:3 tv. Folk blir høy og tynn (sikkert mange kjendiser som ønsker det, Knut Borge for eksempel), men samtidig sies det at denne måten og sende 16:9 er mer riktig for bilde helheten enn om en kjører slik som en gjør i dag.

Men denne metoden tviler jeg på at Nrk kommer til å bruke, de vil nok bruke den formen de kjører i dag på diverse program. Har faktisk sendt en mail bare for å høre, kunne jo vært morsomt om de faktisk begynnte, om det da i det hele tatt er en realitet.

Lenke til kommentar

I curse the day Widescreen was invented.

Hvem er det som er så tett og syns det er spennende å vise en film på halve skjermen?? Har lenge vært enten så bruker du halveskjermen på film med vanlig tv. Eller så har du feeete folk på vanlig tv og koser deg med at filmene dekker hele skjermen (selv om noen er så tett at de tar de så brede at det blir sort under og over selv på widescreenskjermer). Utrolig irriterende. Håper verden velger ett format snart.

Lenke til kommentar

Widescreen er et mer naturlig format for øyet vårt, siden formatet vi ser noe i er nærmere widescreen enn hva det er til 4:3, har jeg fått med meg fra en annen diskusjon om widescreen.

Og til deg, Dahle, jeg tror ikke mennesker løper rundt og kjøper ny, dyr TV fordi den er HDTV-sertifisert, men fordi de vil ha en god TV med gode farger, til dels fremtidsrettet (konsoller, dvd-filmer i HD er vel/blir snart released, selv om spillerene i en overkommelig prisklasse er langt unna) og ikke minst fordi et flat-tv tar mindre plass og kommer i større størrelser.

For å være ærlig synes jeg innleggene dine der du ler av alle som flyr rundt og kjøper HDTV-skjermer er like latterlige som det du sier menneskene som kjøper er, siden HDTV ikke alene er grunnen til at de kjøper. Du sier at vi kan spørre en person hva letterbox er, og han/hun ikke har noen formening om hva det er, det samme kan du med HDTV.

Lenke til kommentar
og med de to siste innleggene parkerte man 99% av Norges Tv brukere:)

Jeg ler meg skakk av de som løper rundt å svir av masse penger på Hd tv med det siste av det siste.

6398371[/snapback]

Så bra at jeg kan være til underholdning for deg da! ;)

Ikke skjønner jeg hvorfor du ler, kjøpte ikke tv'n for å nyte tv sendinger i best mulig kvalitet, ser faktisk lite på tv, en og annen komiserie og litt bakgrunnsmusikk fra musikk kanalene enest. Men jeg nyter den fullt ut når jeg ser film via pc'n eller spiller på 360'n.

--

OnTopic, flott NRK, det var på tide! håper resten av bransen følger etter nå. :)

Lenke til kommentar

Nad news for oss. Vi tviholder på vårt gamle Bang & Olufsen TV som gir både god lyd og bilde. Men greit nok, 16\9 er et bedre format for film generelt, så NRK bør følge etter.

Jeg skulle dog. ønske at kanalene kunne sende i både 4\3 og 16\9 der mulig (nyheter o.l). Det tillater ikke dagens bakkenett, men med parabol? NRK kunne da klart å kjørt et 4\3kamera i tillegg til 16\9 foran Vår Staude :)

Grunnen til at vi ikke har oppgradert, er at gevinsten er for liten. De har enda ikke begynt med HDTV (og 16\9), så hvorfor skulle vi oppgradere. Det burde ikke være vi som må vente på gevinsten. Vi kjøper det når vi ser den. :)

Lenke til kommentar
Nad news for oss. Vi tviholder på vårt gamle Bang & Olufsen TV som gir både god lyd og bilde. Men greit nok, 16\9 er et bedre format for film generelt, så NRK bør følge etter.

Jeg skulle dog. ønske at kanalene kunne sende i både 4\3 og 16\9 der mulig (nyheter o.l). Det tillater ikke dagens bakkenett, men med parabol? NRK kunne da klart å kjørt et 4\3kamera i tillegg til 16\9 foran Vår Staude :)

Grunnen til at vi ikke har oppgradert, er at gevinsten er for liten. De har enda ikke begynt med HDTV (og 16\9), så hvorfor skulle vi oppgradere. Det burde ikke være vi som må vente på gevinsten. Vi kjøper det når vi ser den. :)

6403611[/snapback]

Hvorfor tviholde på gammel teknologi? det er jo ingen tvil om at 16:9 er et bedre, mer naturlig og behagelig format enn 4:3. Grunnen til at overgangen går så tregt er vel det nettopp at så mange tenker som dere. Hadde alle hatt 16:9 ville nok tv-kanalene vært raskere til og skifte over.

Lenke til kommentar
sykt egentlig, jeg husker wayyy back når vi skaffa vår første widescreen, og da hørte du om at sendingene skulle begynne i 16:9.. latterlig seint av NRK

6404029[/snapback]

Nå må det sies at NRK har sendt en betydelig andel av sin egenproduksjon og stort sett alt av filmer i 16:9 i flere år allerede. Men da kun for de med digital mottaker (via parabol eller kabelanlegg).

Lenke til kommentar
Hvorfor tviholde på gammel teknologi? det er jo ingen tvil om at 16:9 er et bedre, mer naturlig og behagelig format enn 4:3. Grunnen til at overgangen går så tregt er vel det nettopp at så mange tenker som dere. Hadde alle hatt 16:9 ville nok tv-kanalene vært raskere til og skifte over.

Neppe.

Det er fler 16:9 tver enn 4:3 tver i Norge. Ting tar tid, og man er ikke villig til å gjøre det lille ekstra for titterne :(

Bare så det er sagt snakket jeg om det så kaldte digitale bakkenettet som skal komme med en NRK ansatt i går. Han hylte av latter når jeg spurte når det ville komme. Med tanke på at det nesten ikke er påbegynt en gang vil det ta lang tid før det er ute :)

Nei HD ligger nok langt inn i fremtiden for oss Nordmenn uten parbol

Lenke til kommentar
Neppe.

Det er fler 16:9 tver enn 4:3 tver i Norge. Ting tar tid, og man er ikke villig til å gjøre det lille ekstra for titterne :(

Bare så det er sagt snakket jeg om det så kaldte digitale bakkenettet som skal komme med en NRK ansatt i går. Han hylte av latter når jeg spurte når det ville komme. Med tanke på at det nesten ikke er påbegynt en gang vil det ta lang tid før det er ute :)

Nei HD ligger nok langt inn i fremtiden for oss Nordmenn uten parbol

6404237[/snapback]

Hehe, nei hadde egentlig ikke forventet annet.. :wee: men de fleste sitter nå på parabol eller kabel, hvertfall de(oss) som gidder svi av femsifra beløp på tv. Og man kan vel få digitalt-tv tilbud via kabel også?

Lenke til kommentar

Bedre sent enn aldri.

Noen som har tall på hvor mange kanaler i andre land som faktisk kjører 16:9?

Når det gjelder HDTV så er det ikke noe poeng å kjøpe SDTV i dag når en HDTV koster bare litt mer. Det er ikke mange flate SDTVer i salg uansett.

Lenke til kommentar

6403611[/snapback]

Hvorfor tviholde på gammel teknologi? Grunnen til at overgangen går så tregt er vel det nettopp at så mange tenker som dere. Hadde alle hatt 16:9 ville nok tv-kanalene vært raskere til og skifte over.

6404219[/snapback]

Kan du virkelig holde meg for å ikke kjøpe ny TV til 10 000, såpass som må til for å kunne gi like godt lyd\bilde enn det vi har nå. Og dette skal jeg gjøre uten noen form for "gevinst", da det meste enda går i 4\3.

Jeg skifter selfølgelig først når sendingene går i 16\9, da får jeg up-to-date TV og slipper tom. størrelsesforhold-bakdelene som kommer med 16\9 under 4\3 sending, siden jeg venter.

Lenke til kommentar
Kan du virkelig holde meg for å ikke kjøpe ny TV til 10 000, såpass som må til for å kunne gi like godt lyd\bilde enn det vi har nå. Og dette skal jeg gjøre uten noen form for "gevinst", da det meste enda går i 4\3.

Jeg skifter selfølgelig først når sendingene går i 16\9, da får jeg up-to-date TV og slipper tom. størrelsesforhold-bakdelene som kommer med 16\9 under 4\3 sending, siden jeg venter.

6409310[/snapback]

Du synes ikke samtlige filmer som slippes på DVD er nok? Det er der man faktisk får behov for en TV med et bra bilde. Hvem bryr seg om jeg kan telle porene til værmannen, jeg trenger dette bildet når jeg nyter vakre bilder i Koyaanisqatsi eller Lost in Translation. Der har du gevinsten din.

Lenke til kommentar

Litt halvei off-topic, hva er det med at nrk ikke sender med i signalet hvilket format sendingen er i. På TV2 klarer tv-en min, en 28" widescreen fra sony å bruke zoom/vanlig alt etter sendinga. Mens på nrk må jeg tvinge zoomen på, for å slippe striper både oppe, nede og på sidene.

Noen som vet, eller er det kabelselskapet sin skyld. Tror vi har canal digital hos SIT i trondheim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...