iChristian Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg ønsker å vise alle undermappene i en bestemt mappe på en side jeg lager, filer trengs ikke å vises (skal helst ikke vises). Jeg ønsker også at . og .. ikke skal vises. Er det noen som kunne hjelpe meg litt med dette? eventuelt som har et script som jeg kunne modifisert litt? Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 I while-løkken din(som printer alle undermapper) kan du legge in et if-statement før annen kode: while(...) { if($dirName == '.' || $dirName == '..') continue; ... } Lenke til kommentar
Peter Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5978298 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg er muligens ganske nybegynner men jeg skjønte faktisk ikke scriptet ditt nazgul, kunne vær så snill forklare meg litt? Lenke til kommentar
Peter Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg er muligens ganske nybegynner men jeg skjønte faktisk ikke scriptet ditt nazgul, kunne vær så snill forklare meg litt? 6397720[/snapback] Du trenger egentlig ikke å skjønne så mye av selve funksjonen, så lenge du klarer å bruke den Funksjonen mottar to parametere: Det første en stien (path) til mappen du vil ha listet opp, f.eks. minmappe/minundermappe/ (eller bare . (punktum) for å liste nåværende mappe Andre parameter er en callback-funksjon. Dvs. en funksjon som blir kalt for hver runde i funksjonen. I dette tilfellet, blir callback-funksjonen kalt på hver fil i mappen. Callback-funksjonen må returnere true eller false. True vil si en fil du vil ha, false vil si en fil du ikke vil ha. Dersom du ser på eksemplene i den andre posten, burde det gå relativt klart frem hva jeg mener med denne funksjonen. Merk at denne funkonen kan være enten en PHP-funksjon som allerede eksisterer, eller en du lager selv. (se eksempler i andre posten) Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) skal du kun vise mapper? <?php $mappe = scandir('mappe/'); foreach($mappe as $key => $file) { if(is_dir($file) && substr($file, 0, 1) != '.') echo $file } ?> Endret 28. juni 2006 av hockey500 Lenke til kommentar
allyse Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Hvorfor bruke foreach? $content = scandir(PATHTILMAPPA); $count = count($content); for ($i = '2'; $i < $count; $i++ ){ if (is_dir($content[$i])) echo $content[$i].'<br>'; } Endret 28. juni 2006 av allyse Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) hvorfor ikke? den er tross alt laget for å gjøre akkurat det vi driver med, så jeg ser ikke poenget med å bruke en for-løkke. dessuten blir koden kortere med foreach, og mer oversiktlig EDIT: og foreach er sikkert raskere også Endret 28. juni 2006 av hockey500 Lenke til kommentar
dabear Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Foreach er mer oversiktelig, men dessverre er for langt raskere da den ikke oppretter en kopi av arrayet slik som foreach gjør. Dette har bedra seg noe i php5 da vi kan gjøre en foreach($arr as &$val) men for er altså enda litt raskere til og med i dette tilfellet. edit: http://norskwebforum.no/viewtopic.php?t=25...ghlight=foreach Endret 28. juni 2006 av dabear Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 hva har man egentlig foreach for da? for kan jo gjøre akkurat det samme? Lenke til kommentar
allyse Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 hva har man egentlig foreach for da? for kan jo gjøre akkurat det samme? 6398949[/snapback] For kan ikke brukes så lenge du ikke kjører mot en index. foreach lager en index. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 ahh, godt poeng. glemte det Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 skal du kun vise mapper? <?php $mappe = scandir('mappe/'); foreach($mappe as $key => $file) { if(is_dir($file) && substr($file, 0, 1) != '.') echo $file } ?> 6397927[/snapback] Jeg skal kunne liste mappene og gjerne få laget en link til de også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå