Gå til innhold

Fillflash hvordan stille inn?

Anbefalte innlegg

Noen ganger med motlys og diverse andre vanskelige lysforhold har man behov for litt ekstra lys, fillflash, for å få et perfekt bilde. Er det mulig å justere hvor mye ekstra lys man vil ha?

Følgende scenario:

Jeg er ute en sommerkveld med en mørkeblå fin himmel med begynnende skumring et rødlig fint skjær av solnedgangen nederst i horisonten. Foran meg har jeg en person som skal være med på bildet.

Jeg bruker stativ og lysmåler på himmelen. Den foreslår horholdvis lang lukketid. Jeg ønske å å bruke fillflash på personen i forgrunnen da anskiktet er mye mørkere enn himmelen. Hvordan skal jeg får dette til når jeg lysmåler på himmelen og bruker lang lukketid? Kan da ikke lysmåle på to steder i samme bilde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med Nikon er dette forholdsvis lett å gjøre med automatikk. Sett blitzen til "slow sync". Bruk matrixmåling i stedet for punktmåling. Blitzen eksponerer forgrunnen, mens den lange lukkertiden tar seg av bakgrunnen/himmelen. Det er sikkert ikke mye vanskeligere med andre merker.

Edit: Bruk night-portrait programmet. Alternativt kan du først måle lyset på himmelen og bruke manuell. Automatikken sørger da like vel for at forgrunnen blir riktig eksponert.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg hadde gjort følgende:

1) Stilt inn den blender og lukker manuelt for å treffe himmelen riktig. Slik blir dette en konstant, og eneste variablen du trenger å tenke på er

2) blitzeksponeringen. La automatikken prøve seg, sjekk resultatet/histogrammet og juster til med blitzkompensasjon. Evt kan du også smake til denne manuelt, men det kommer an på hvor god jobb kameraet ditt gjør.

Vanligvis foretrekker jeg i slike portrettsituasjoner med relativt god tid å sette alt manuelt, slik at når jeg først får bildet slik jeg vil ha etter noen testeksponeringer kan glemme det tekniske og kun konsentrere meg om kontakt med modellen og evt justering av komposisjonen. Husk at modellen er det viktigste.

Jeg klistrer inn Carl Ivar igjen, jeg.

carl_i_calcutta.jpg

Her tar jeg 2-3 testrammer før jeg ber ham om å rette på slipset mens jeg tar bilder for å få liv i den enkle komposisjonen. Her er det mulig at jeg ikke engang ser inn i søkeren lenger, men kikker fram fra bak kameraet fordi jeg har ordnet det jeg trenger å ordne. Jeg tviler egentlig litt på om det var tilfelle akkurat her siden det var rasende travelt, men man får oftere naturligere reaksjoner hvis man lar være å gjemme seg bak kameraet til enhver tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...