Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Stemmer at den er fra Orkney, men det går som region under Highland. Den har også mye til felles med stilen.

 

Dette er feil, det er en øywhisky, under kategorien Islands.

 

Highland Park er en whisky som har smaker som refererer til mange regioner, fortsatt er det en whisky tilhørende ISLANDS regionen.

 

Det blir helt feil når du råder noen til å prøve en av de største whiskyene fra HIGHLANDS og sier at den heter Highland Park.. :)

 

 

Sakset fra wiki.

Production and character

 

The distillery was founded in 1798, presumably by Magnus Eunson.[2] The name of this whisky does not refer to the area of Scotland known as The Highlands, from which Orkney is excluded, but rather to the fact that the distillery was founded on an area called 'High Park' distinguished from a lower area nearby.

 

 

index_zpsedd54c1d.jpg

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fem anerkjente (om du vil) regionene er jo Highland, Speyside, Islay, Campbeltown og Lowlands. Jeg slo det nettopp opp, og Islands er listet som en sub-gren av Highland (dette var ikke jeg klar over). Jeg står fortsatt på at det fint kan klassifiseres under Highland.

De aller fleste andre er klar over at Highland Park er en øywhisky.

 

Du kan godt si at Islands ligger utenfor highlands, men det korrekte er uansett å kalle Highland Park for en Island. Akkurat som man kaller Talisker eller Jura for en øywhisky/Island.

 

Når man er på whiskyforum må man bruke de korrekte betegnelsene.

 

Det ville feks vært latterlig å kalle Talisker for en highlander, på samme måte er det feil å kalle Highland Park for en highlander.

 

 

Du sier at Highland Park har mye til felles med Highland whisky, ikke helt enig der heller. Highlandere er mildere i smak, eksempler: Dalwhinnie 15 år og Glengoyne 12 år.

 

http://www.whiskyfor...hland_park.html

 

http://www.whiskyfor...ns/islands.html

 

http://www.whiskyfor.../highlands.html

 

Island whisky er spesielle og unike i smak, har lite til felles, men har ofte maritimt preg og mer eller mindre røyksmak.

 

Du ser aldri at en island whisky kaller seg Highland single malt, nettopp fordi Island whisky har en egen individuell karakteristisk smak på hver øy. Talisker kaller seg feks Single malt from Skye og Highland Park kaller seg single malt from Orkney.

 

De går under karaktrestikken ISLANDS.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Redd for harrasements fra datastudenten Lycantrophe, ny blogg eller ei jeg følger mitt eget råd og tar meg en dram Caol Ila 12, med en liten Ardbeg attåt. Til uken blir det kvotehandel i Strømstad. Håper jeg finner en Ardbeg Uigedail for en rimelig pris. God helg alle sammen. :)

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Det er uenighet rundt Ardbeg sine utgivelser. Noen syns 10'ern er bedre enn både Uigedail og Corrywrechan, mens andre syns de dyrere vaiantene er bedre. Det lureste er å oppsøke en whiskybar og be om 2 cl av hver og smake seg frem til sin favoritt. Det koster ikke mer enn to halvlitere, og er langt bedre imo. Ardbeg sine whiskyer utvikler seg vendig fint på flasken flere år etter åpning, og forandrer seg for hver dråpe vann man har oppi. Det er det gøyeste destilleriet å virkelig foreta et dypdykk i syns jeg.

Lenke til kommentar

Det er uenighet rundt Ardbeg sine utgivelser. Noen syns 10'ern er bedre enn både Uigedail og Corrywrechan, mens andre syns de dyrere vaiantene er bedre. Det lureste er å oppsøke en whiskybar og be om 2 cl av hver og smake seg frem til sin favoritt. Det koster ikke mer enn to halvlitere, og er langt bedre imo. Ardbeg sine whiskyer utvikler seg vendig fint på flasken flere år etter åpning, og forandrer seg for hver dråpe vann man har oppi. Det er det gøyeste destilleriet å virkelig foreta et dypdykk i syns jeg.

Ardbeg Uigedail består vel av mer enn 30 år gammel whisky, de andre vet jeg ikke, men blir spennende...
Lenke til kommentar

Ardbeg Uigedail består vel av mer enn 30 år gammel whisky, de andre vet jeg ikke, men blir spennende...

 

Jeg var på Ardbeg-masterclass på Whisky-meet i år og smakte på alle. Jeg snakket med Karen om bruken av de gamle reservene fra før stengingen, og hun sa at det er såpass lite igjen at det er ikke mye de har råd til å bruke i de kommersielle utgavene. Uigedail har litt, det samme har Corrywreckan. Men hun kunne røpe at de planlegger å la det meste av det gamle gå i en nyutgivelse av Lord of the Isles i løpet av et års tid. Det blir svært spennende, men sansynligvis svært dyrt.

 

Vi fikk smake en single cask 1975, noe som var en helt ultimat opplevelse. Jeg har smakt 1974 tidligere, men den hadde stått på flasken lenge og var blitt litt slapp. Denne 1975'en var overraskende fresh og ufattelig kompleks. Legger ved et bilde av denne for gøy. Men etter å ha smakt meg frem og tilbake var min personlige favoritt 10-åringen. Uigedail var litt for rotete og grumsete i karakteren syns jeg.

post-155910-0-15536700-1362178311_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ardbeg blander vel alle whiskyene sine uten alderstatement, m unntak av 10 åringen, et smartere valg enn feks andre gjør. Det er mer økonomisk og det bevarer røyksmaken som kommer fra de yngre årganger. Dessuten gjør de jo alt riktig. Non chill, null farge og høy prosent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva syns dere her om Glengoyne 10?

 

Jeg åpnet en flaske for ikke så lenge siden, og ble utrolig skuffet. Jeg er ingen whiskykjenner, og har ikke smakt så veldig mye forskjellig, men denne var da ikke god. Det er nesten så jeg tror det er noe gale med eksemplaret mitt. Nå er ikke kunsten å beskrive smaker min styrke, men jeg vil si denne smaker skarpt som vodka samtidig som den har et vassent preg over seg. Litt slik jeg vil tro whisky smaker om en blander i litt for mye vann og en skvett vodka. Nå overdriver jeg selvfølgelig litt for å få frem poenget, men god var den uansett ikke.

Lenke til kommentar

Hva syns dere her om Glengoyne 10?

 

Jeg åpnet en flaske for ikke så lenge siden, og ble utrolig skuffet. Jeg er ingen whiskykjenner, og har ikke smakt så veldig mye forskjellig, men denne var da ikke god. Det er nesten så jeg tror det er noe gale med eksemplaret mitt. Nå er ikke kunsten å beskrive smaker min styrke, men jeg vil si denne smaker skarpt som vodka samtidig som den har et vassent preg over seg. Litt slik jeg vil tro whisky smaker om en blander i litt for mye vann og en skvett vodka. Nå overdriver jeg selvfølgelig litt for å få frem poenget, men god var den uansett ikke.

 

Mulig det var Cask strenght du smakte? Den de ofte har på taxfree. Glengoyne er en Highlandwhisky.

 

Jeg har den ikke som noen favoritt heller, men det er fordi jeg synes den er for søt og snill. Den passer bra som etter desserten whisky med kaffe ved siden av... Men da er det andre ting jeg også heller ville valgt.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Nope, ikke cask strengt. Var denne.

 

Jeg er veldig glad i "øywhisky", men kan også like mildere whisky som for eksempel Glenlivet.

 

Med mindre Glengoyne, eller Highland, er noe veldig spesielt (noe jeg ikke tror, men har smakt minimalt fra denne regionen), så tror jeg faktisk jeg har fått en dårlig flaske.

 

Er fult mulig å bytte på polet i Norge dersom du ikke har drukket hele. Kjenner en som har byttet åpnet Cognac bla fordi det smakte feil.

Lenke til kommentar

Jeg for min del synes Glengoyne er en grei highland. Men skal jeg kjøpe en highland kjøper jeg Dalwhinnie.

 

Smakte i går Lagavulin for første gang. En whisky jeg hadde enorme forventninger til. Den skuffet rett og slett. Jeg elsker Laphroaig QC og Ardbeg så det er jo naturlig å tenke at Lagavulin skal bli like mye elsket. Jeg vet ikke om problemet var at jeg hadde så enorme forventninger eller hva det var, men jeg har uansett valgt å gi den en ny sjanse.

 

Har en uåpnet Caol Ila som jeg kjenner jeg snart må åpne :p

Lenke til kommentar

Jeg for min del synes Glengoyne er en grei highland. Men skal jeg kjøpe en highland kjøper jeg Dalwhinnie.

 

Smakte i går Lagavulin for første gang. En whisky jeg hadde enorme forventninger til. Den skuffet rett og slett. Jeg elsker Laphroaig QC og Ardbeg så det er jo naturlig å tenke at Lagavulin skal bli like mye elsket. Jeg vet ikke om problemet var at jeg hadde så enorme forventninger eller hva det var, men jeg har uansett valgt å gi den en ny sjanse.

 

Har en uåpnet Caol Ila som jeg kjenner jeg snart må åpne :p

 

Lagavulin 16 har en veldig ren smak synes jeg, røyken er dempet fordi den er eldre. Blir ikke gjenkjøp av meg, fikk den til jul, jeg vurderer å kjøpe Cask strenght 12 Lagavulin, hørt mye bra om den og den er også til rimelig pris på Polet for å være en cask strenght.

Lenke til kommentar

Lagavulin 12 Cask kan jeg personlig anbefale. Den vanlige 16-åringen er uinteresann i forhold. 12 Cask er en av de whiskyene som responderer aller best for hver dråpe vann du har oppi. Uten vann er den bare sterk og innesluttet. De første dråpene vann får frem alkoholpreget, mens ytterligere dråper avslører en medisinsk opplevelse som man bare fant i de gamle Laphroaig'ene. Videre dråper føyer smakene sammen til en harmonisk og deilig whisky, og en 4cl smaker ikke utvannet før den har fått minst 25 dråper i seg. En fantastisk reise i hvert eneste glass, og man opplever den forskjellig hver gang man smaker den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...