Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Bruichladdich har grodd litt på meg. Synes litt bedre om den når jeg smakte en dram i dag. Er litt røyksmak gjemt der.. Men ikke mye, krydderish og maltsmak dominerer, er lagret på Bourbon fat.

 

Blir nok allikevel ikke gjenkjøp av denne, mulig jeg kjøper en Port Charlotte (Bruichladdich) når den blir gammel nok.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Denne, sammen med Laphroaig 10, er de to whiskyene som aldri noensinne får bli tomme i skapet hos oss. Når en av dem nærmer seg tomme, er de bankers på neste utenandsreise, ellers kjøpes de på polet. De brukes som referanser når andre whiskyer skal vurderes. Det er langt fra alle fancy og dyre islay-whiskyer som egentlig er bedre enn disse referansene, og det har spart oss for mange kostbare innkjøp å alltid vite hvor "baseline" ligger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør starte blogg eller noe.

Takk

 

Er faktisk igang med å starte en klubb. Synes blogging er kjedelig. :)

 

Poeng gitt.

Har en grunn til å feire, har nettopp fått bekreftet at jeg skal bli Far, og er overmåtelig hyggelig. Min søster har jubileum imorgen og har etter ryktene kjøpt inn en Bowmore Enigma 12 years. Blir spennende å smake. :)

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk

 

Er faktisk igang med å starte en klubb. Synes blogging er kjedelig. :)

 

Poeng gitt.

Har en grunn til å feire, har nettopp fått bekreftet at jeg skal bli Far, og er overmåtelig hyggelig. Min søster har jubileum imorgen og har etter ryktene kjøpt inn en Bowmore Enigma 12 years. Blir spennende å smake. :)

 

Gratulerer.

 

Virker som du har litt kunnskap, vet du om en whisky for en som bare har prøvd blends og Glenfiddich men som kanskje vil prøve noe med mer smak, men ikke for mye?

Lenke til kommentar

Gratulerer.

 

Virker som du har litt kunnskap, vet du om en whisky for en som bare har prøvd blends og Glenfiddich men som kanskje vil prøve noe med mer smak, men ikke for mye?

 

Takker..

 

Det kommer an på hvor mye smak du vil ha. Jeg foretrekker Islay, men om du vil ha noe mildt som er mye mer kompleks enn Speyside/Glenfiddich. Hvorfor ikke prøve en Bunnahabhain 12 years. Ellers er et veldig godt tips om du vil prøve litt sterkere Islay å kjøpe en 20cl Caol Ila 12 years. Da kan du for en rimelig pris, finne ut om du liker litt sterkere smak...

Endret av Wolfkiller
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøver Caol Ila 12 years neste gang jeg er på polet først tenker jeg. Bunnahabhain 12 er også notert...

Dalwhinnie er også en fantastisk whisky. Dette var den første whiskyen jeg kjøpte og er fortsatt en av mine favoritter.

 

Men som noen nevner over er det islay som er mest smak og kompleksitet. Ardbeg og Laghroaig er to nydelige men kraftige whiskyer.

 

Det er vanskelig å anbefale en konkret whisky for det finnes så utrolig mange å ta av :p men vil anbefale Talisker også. Denne er også høyt oppe på min liste.

 

Da har jeg anbefalt noen forskjellige fra ulike regioner.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om du liker veldig milde whiskyer eller hva, men jeg vil uansett anbefale;

Dalwhinnie, Caol Ila, Talisker, Laphroaig, Ardbeg er de jeg liker best.

Laphroaig var den som fikk meg til å like whisky. En billig-whiskey jeg liker godt selv og som jeg har hatt mye hell med når jeg har servert den til folk som ikke drikker mye whiskey er Canadian Club. Disse to er nesten så forskjellige som de kan bli da.

Lenke til kommentar

Alltid lurt å begynne på Laphroaig 10. Det er svært mange sin referanse og svært mange vellykkede whiskyentusiaster er blitt skapt med nettopp dette. Når du vil ha noe enda barskere så er Ardbeg 10 den rette veien å gå, men om du vil ha noe snillere kan Lagavulin eller Caol Ila være greie.

 

Oppsøk whiskysmakinger, det er en smart måte å lære mer om både whiskyen og hvordan den skal nytes, samt få smake mange forskjellige whiskyer uten at det koster all verden. Terminus i Bergen og Dr. Jekyll i Oslo har regelmessige smakinger.

Lenke til kommentar

Om du er (litt) vågal - Jura Superstition.

Om du vil ha noe annerledes, men mykere enn Glenfiddich kan du prøve Glenlivet.

 

Ellers er Highland-whiskyene det naturlige steget om det er det du vil. Highland Park er vel den suverent største av de, men det er plenty av andre å ta av.

..

 

Highland Park er ikke en Highland whisky, det er en Islander, der finner du også Jura som du nevnte.

 

http://en.wikipedia....nd_Single_Malts

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Highland_Park_Single_Malt

 

Dalwhinnie 15 years som noen andre nevnte er derimot en Highland whisky.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...