Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Jeg er sef helt uenig med deg men det er helt greit å mene hva du vil om whisky sef. Jeg hater gamle flasker med en liten slant Laphroaig som har stått lenge i baren og mistet smak og lukt.

 

Jeg tror at jeg og de fleste andre, liker Islayen nettop pga barskheten, det å drømme seg bort til havet, putrende diesel båter, tang og torv og røykbål, er en helt egen ting som man bare får meg Islay.

 

At dette dør bort er jo nesten som å ødelegge en whisky.

 

Mente selvsagt ikke at kraftige whiskyer må bli stående for enhver pris. Det er kun dersom en whisky er for voldsom for din personlige smak at det lønner seg for deg å la den stå. Dersom du liker den kraftig må du for all den drikke den mens den har all smaken intakt. Min egen smak har og utviklet seg de siste 10 årene, og nå er en nyåpnet Ardbeg eller Laphroaig bare snadder på grunn av det heftige islay-preget. Men så vet jeg at selv om den blir stående så ødelegges den ikke, den bare avrundes. Jeg ville ikke betalt full pris for en slant diminuert Laphroaig på bar, men om jeg har den samme slanten i skapet hjemme er den altså en finfin kosewhisky. Dette har jeg god erfaring med, men ikke prøv å la en Dalwhinnie stå ett år etter åpning, det smaker bare flautt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Huff. Kjøpte to Bruichladdich og en Lord Calvert til jul/nyttår, sammen med drøssevis av øll og vin. På uken før jul hadde jeg drukket opp nesten alt sammen :( En eneste kveld gikk hele den ene whiskeyen.

What else is new, nei får bare slutte kjøpe noe.

 

Kjøp en Laphroaig, den drikker du ikke opp på en kveld. En av de tingene jeg digger med god whisky er at man er godt fornøyd lenge før man har drukket seg dritings. Det er en vinn-vinn-situasjon slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Sitter her med en dram Bowmore. Jeg er meget fornøyd må jeg si. Hva synes dere andre om den?

 

Blowmore er absolutt bra, men skulle ønske at Bowmore og enkelte andre Islay tok en Bruichladdich eller en Ardbeg mtp nonchill og karamellfarge. De har vel i den anledning Bowmore Tempest cask strenght som har fått mye skryt. Selv har jeg bare smakt veldig gamle Bowmore. De var veldig gode, Gammel 18-20 års Bowmore får man ganske rimelig i utlandet.

 

Bowmore er absolutt bra saker.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Blowmore er absolutt bra, men skulle ønske at Bowmore og enkelte andre Islay tok en Bruichladdich eller en Ardbeg mtp nonchill og karamellfarge. De har vel i den anledning Bowmore Tempest cask strenght som har fått mye skryt. Selv har jeg bare smakt veldig gamle Bowmore. De var veldig gode, Gammel 18-20 års Bowmore får man ganske rimelig i utlandet.

 

Bowmore er absolutt bra saker.

Var veldig fornøyd med Bowmore selv. En del mørkere enn feks Laphroaig, men absolutt en god whisky.

 

Skal snart gå til innkjøp av en ny flaske og valget står mellom Caol Ila og Lagavulin. Hvordan er de ifht hverandre?

Lenke til kommentar

Var veldig fornøyd med Bowmore selv. En del mørkere enn feks Laphroaig, men absolutt en god whisky.

 

Skal snart gå til innkjøp av en ny flaske og valget står mellom Caol Ila og Lagavulin. Hvordan er de ifht hverandre?

 

Lagavulin er edlere og mer komplett, mens Caol Ila er litt enklere men absolutt en solid Islay-whisky. Har kjøpt Caol Ila på halvflaske til forskjellige anledninger som hytteturer, og den er absolutt bra. Men Lagavulin er liksom i en annen klasse, omtrent som man drikker den litt med andakt. Så de er litt til forskjellig bruk syns jeg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøpte meg Bruichladdich 2002 lim. Ed. bottled for Jon Bertelsen når jeg og madamen var ute å handlet. Så Django Unchained nydelig voldelig film. Whiskyen skal ifølge Jon være 10 år gammel. Smakt et glass ikveld. Veldig mild Islay hint av torv og salt mye malt. Selvom den var god foretrekker jeg sterkere Islay som Ardbeg og Laphroaig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...