Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

Single malt er ikke det rette om man vil ha i seg mest mulig alkohol for pengene da :-)

Single malt handler om best mulig smaksopplevelse per krone. Det er dyrt å drikke seg dritings på single malt, og mange maltwhiskyentusiaster unngår dette bevisst, og det er ikke fordi det skorter på pengene.

Jeg støtter poenget om å smake på de virkelig gode utgavene når poenget er å bli frelst på whisky. Men det er best å gjøre på whiskybar. Fordelen er at det går an å bestille 2 cl av hver, og det gjør at man kan smake på dyre whiskyer for under 100 kroner. Dette er selvsagt mye penger på en studentøkonomi, men det er likevel en god investering om det er en spesiell whisky man absolutt ønsker å smake på. En annen måte er å gå på en whiskysmaking, det koster fra 300 til 600 kroner, og da får du smake på minst 6 whiskyer av høy klasse og samtidig få masse informasjon om dem.

Den aller billigste måten å smake whisky er selvsagt å bli invitert hjem til en maltwhiskyentusiast og bli påspandert litt av deres enorme samling. Med en såpass glødende ineresse burde ikke det være så veldig vanskelig.

Hehe, kan nok hende jeg misformulerte meg litt der. Så klart er ikke poenget å få mest mulig alkohol i kroppen for billigst mulig penge. Det er bare det at jeg synes rusbrus er overpriset. For meg blir det rett og slett bare som en eller saft eller brussmak iblandet en del alkohol for å skyte prisen opp i været. Det er så klart bare mitt syn på det :)

Ellers er også ikke intensjonen min å drikke meg dritings på whisky. Det var bare det at jeg skulle tilfeldigvis ha en liten sammenkomst hjemme hos meg, og han ene kunne skaffe meg en slik sak, så da tok jeg like greit og åpna den samme kvelden. I tillegg ville jeg også at de andre skulle få smake, og se om de hadde samme oppfatning som meg i forhold til hvordan whiskyen smakte.

Å gå på bar og smake på små glass med whisky hadde så klart ikke vært så dum idé, men nå vil jeg vel tro at selv om det er små glass, så koster det vel delvis skjorta likevel? Jeg synes bare det er så ergerlig å bruke så mye penger på så lite, men så er jeg normalt en liten gjerrigknark også da.. :p

Whiskysmaking kan jo også vurderes så klart.

Nå kjenner jeg vel strengt tatt ingen som er no særlig glad i whisky. Vennene mine ligger jo bare på min alder, og man kan vel ikke akkurat forvente at de har den største samlinga. Ikke har jeg fått inntrykk av at noen er positive til whisky heller.

Men takk for tipsene! Tar de til meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå gleder jeg meg til kvelden.

Ny whisky i hus. Aldri smakt før. Kjøpt på anbefaling fra en dansk kjerring på polet.

MacLeod's 8 y/o

Merker at jeg er spent. Ikke så vandt til å drikke så unge frøkner.

MacLeod har flere varianter, Highland, Islay og Speyside. Alle 8 år. Selv har jeg kun prøvd Islayutgaven, og den har jeg ingenting å utsette på.

Jeg fikk i dag en flaske The Arran single malt 10y. Aldri hørt om eller smakt, skal sjekke den ut litt seinere i dag. Noen som vet hva jeg kan forvente meg?

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Jeg fikk i dag en flaske The Arran single malt 10y. Aldri hørt om eller smakt, skal sjekke den ut litt seinere i dag. Noen som vet hva jeg kan forvente meg?

Jeg har drukket flere fra Arran og alltid vært fornøyd. Likte spesielt 1999 Bourbon Cask som de har på polet.

Noen som har tips til en flaske jeg kan ha med på hyttetur med jobben i helgen? regner med at det er folk som ikke har noe serlig forhold til whisky så kanskje en litt mild og lettdrikkelig variant?

Det er vel alltid Highland Park som er svaret hvis du skal introdusere maltwhisky, eller?

Lenke til kommentar

Ble plutselig veldig forkjølet i går, så jeg vet ikke om jeg kan stole på smakingen jeg utførte i går.

Skulle tro at forkjølelse skulle dempe smakene litt, men jeg vet ikke, syns det var mye smak - både i styrke og antall smaker. Føltes egentlig som om den var litt over alt på en gang, som om smakene konkurrerte litt for mye med hverandre.

Får prøve på nytt når jeg blir friskere.

Lenke til kommentar

Tenkte meg noe i samme gate. Ikke altfor slemme :)

Bunnahabhain 12 years.

Jeg liker Bunnahabain Darach Ur veldig godt også men den er det delte meninger om.

Stikkord.... Veldig mild og maltsøt whisky, deilig varmende litt smøraktig på en god måte. Smørblomster på en eng ved havet. Den minner mer om en Speyside enn en Islay, men den har kun en anelse saltsmak.... Som sagt assiasjoner til en blomstereng nær en havsfjord..

Veeeldig snill denne...

Glengoyne 12 som nevnt og 18 åringen? Er nydelige snille og komplekse whiskyer. Sjekk ut Glengoyne 12 years cask strenght.. Nydelige saker og mitt førstevalg når det gjelder "snill whisky".

Finner den lett på Taxfree...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Klikk.no har laget en test av de 20 mest solgte whiskyene på norske pol. Det som kanskje er mest interessant her er hva slags whisky folk kjøper. Testen har jeg ikke så mye tillit til. Det at feks King of Scots får 81/100 er for meg uforståelig. Lett den dårligste whiskyn jeg noen gang har smakt.

http://www.klikk.no/mat/drikke/article787123.ece?utm_source=dagbladet&utm_medium=flashbanner980x150&utm_campaign=sep2011

Lenke til kommentar

Jeg har drukket flere fra Arran og alltid vært fornøyd. Likte spesielt 1999 Bourbon Cask som de har på polet.

Jeg er også veldig positiv til Arran. Den er ganske mild og lett å like, og er slik sett ikke så ulik diverse Glen-whiskyer. Jeg kjøpte den første gang uten å vite noe som helst om den, men fikk lyst til å prøve den da jeg fant den på polet. Det var vel egentlig utslagsgivende at den ikke er kjølefiltrert, noe jeg tolker som et kvalitetstegn. Den er heller ikke særlig dyr, altså rett og slett et godt kjøp. Kan nevne at jeg ikke har smakt Bourbon Cask, men den er sikkert ikke dårlig :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sånn, etter å ha kost meg gjennom 93 sider med mye god informasjon og mye fristelser drister jeg meg til å vekke denne tråden igjen.

Jeg skal snart til utlandet og tenker å kjøpe med en whisky ned. Blir det litt mye med 1l på 2 uker? Svaret sier vel egentlig seg selv, men føler man "taper" penger på å kjøpe 0.5l. Skal selvsagt kjøpe med to flasker hjem igjen, men det kommer jeg tilbake til.

Jeg har drukket mest blended til nå (jeg er relativt ny innenfor denne vidunderlige verdenen) og synes det er godt. Har prøvd JW red tror jeg det var, Chivas 15 og 21yo, samt noen andre jeg ikke husker i farten. Men så, ble jeg servert et glass Laphroig, da var jeg solgt! Den følelsen av å stå å gnage på et tre, samtidig som bålet putrer noen meter unna er bare helt fantastisk. Har også drukket Jameson, en whiskey som er helt ok.

Med andre ord, jeg liker deffinitvt best single malt whisky. De jeg har i tankene er;

Laphroig, Caol Ila, Lagavulin, Ardberg, Dalwhinnie og Talisker. Altså de som har blitt hyppigst nevnt gjennom tråden.

Som sagt, så er Laphroig den eneste av de overnevnte jeg har smakt. I motsetning til veldig mange nye whiskyelskere liker jeg smaken av torv, røyk, bark, sjø og alt en Islay (?) kan by på.

Så, hvilken vil dere anbefale å sitte å nippe til i 20+ grader i to uker, og hvilken vil dere anbefale å kjøpe på veien hjem? Hjem skal jeg altså ha med 2 flasker, og Laphroig vil ta opp den ene plassen.

Har hørt en del bra om Dalwhinnie utenfor dette forumet? Hvordan er den i forhold til Laphroig f.eks?

Lenke til kommentar

Ikke smakt Dawhinnie, men når det gjelder klassisk Islay så ville jeg prøvd Ardbeg 10yo. Men å nippe i den i 20 grader tror jeg kanskje blir på grensen til voldelig. Anbefaler en flaske Bowmore Enigma. Disse er "milde" nok etter min mening til å nytes i solen. Men det er som sagt bare min mening... :-)

Lenke til kommentar

Så, hvilken vil dere anbefale å sitte å nippe til i 20+ grader i to uker, og hvilken vil dere anbefale å kjøpe på veien hjem? Hjem skal jeg altså ha med 2 flasker, og Laphroig vil ta opp den ene plassen.

Har hørt en del bra om Dalwhinnie utenfor dette forumet? Hvordan er den i forhold til Laphroig f.eks?

Dalwhinnie er helt motsatt fra Laphroaig. Mild og snill, men interesann nok i smaken at den er verd prisen. Ingen røyk og sjø her, men absolutt fin å nippe til i solen.

Ser at de har fått Strathisla på taxfreen nå, og den er en jeg liker svært godt. Måtte på spesialbutikk i London for å få fatt i denne i fjor. Svært billig men veldig god. Personlig ville jeg ha valgt denne som kosewhisky på et ferieopphold.

Men om du vil ha røyk og sjø så er Laphroaig og Ardbeg sjefene. Quarter cask er helt fantastisk sånn sett, mens Ardbeg 10 må heller ikke undervurderes. Men disse er altså litt voldsomme for å nippe til ute i solen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...