Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

De marine smakene kommer veldig godt fram med litt vann i de fleste Islay whiskyer. Iallefall som jeg husker fra Laphroaig og Ardbeg. Du smaker saltvann og lukter sjølufta og bensin... Litt som å være på en båt som tøffer rundt på havet nær land.... Kan nesten høre måkene. :p

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Single malt til sommeren:

Jeg anså lenge god malt som en drikke for mørke høst og vinterkvelder. Sist sommer så koste jeg meg derimot mye med laphroaig quarter cask i kveldssolen. Er det noen her som har whiskyer de syntes passer godt i den varme årstiden?

Lenke til kommentar

Jeg drikker vanligvis ikke whisky om sommeren, men har nå 4 flasker som er nesten tomme og må få tømt dem, de er alle nå over et og et halvt år, så de begynner å miste noe av smaken sin, merket spesielt at Laphrioaigen min ble veldig vannete og tynn i smaken.

Lenke til kommentar

Smakte Robert Burns whisky for et par år siden. Er en single malt, men nok den rareste whiskyen jeg noen gang har smakt. Lys, lett og mye frukt smakt - spesielt eple og et hint av sitrus slik jeg husker den. Vil anta at det er en typisk sommergreie :)

Lenke til kommentar

Glenfiddich er vel også en grei og snill start, selvom jeg synes den er litt kjedelig og kommers... Glenlivet også da men den er litt sterkere i smak.

Det mange sier er at det lønner seg å starte med en Speyside som ovennevnte er og siden bevege deg mer og mer til de sterkere smakene med tiden.....

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Å starte med en typisk Speyside er ikke dumt, det vil gi en god referanse for senere whiskysmaking. Du kan jo også teste en Islay samtidig, for å få med deg noe som er litt i «andre enden av skalaen» (uten at jeg skal påstå at smak er en skala med bare to ender, selvsagt). Caol Ila finnes i 20 cL-flaske på polet, den er fin hvis du vil prøve en Islay-whisky uten å blakke deg på en helflaske.

Lenke til kommentar

Min første whisky var Red Label, men det var fordi det var tøft å drikke whisky som ung. Min første single malt var Laphroaig 10 et års tid senere senere, og da var interessen virkelig født. Min første ikke-islay var en Glenrothes med håndskrevet etikett, som vi fikk ved siden av en Famous Grouse som bartenderen sa kostet det samme. Det var en så stor grad av utklassing at jeg aldri siden har rørt disse industri-blends'ene og Single Malt har vært det eneste som virkelig har betydd noe. For ettertiden har dette vært en flott start på maltwhisky-eventyret mitt som jeg kan anbefale alle nybegynnere å forsøke.

Lenke til kommentar

Nå har jeg 5 flasker whisky som har mistet mye av smaken sin, noen er over 2 år gammle og har dunstet bort mye av komplesiteten sin, smaken er der, men nesa er for det meste borte, så nå har jeg satt et mål, i løpet av juni skal alle disse 5 flaskene bort, det er bare 2-3 dramer i gjen i hver av dem, så jeg har lagt glencarin glassene på hylla og tatt frem mine Highland park old fashion glassene mine, nå skal jeg se på jesse stone drikke whisky mens jeg drikker whisky. Jeg har 5 dager å tømme 5 nesten tomme flasker. Vil jeg greie det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...