Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

Fin tråd.

Jeg foretrekker single malt highlands. Den beste jeg har gleden av å by på en sjelden gang er the macallan 18yrs grand champagne. Desverre er den smart tom, og nye flasker er umulig å oppdrive. Men 12 åringen er også bra, også de eldre selvsagt.

Drikkes selvsagt bart. Is er feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Macallan er Speyside. ;)

Å søren. Da har jeg og destilleriet tatt feil hele tiden. Pokker;)

Virker ut som om the macallan er litt trøbblete. Jeg har Michael Jacksons Malt whisky companion. Der står produsenten under region highlands, men district speyside. "As bronzed and muscular as a practitioner of the noble art, Macallan is Speyside's best known heavyweight - and constantly embracing a new challenge." - første setning i boka om produsenten.

Konklusjonen er vel at vi følger produsentens valg ;)

Lenke til kommentar

Jeg begynner å nærme meg bunnen av de to flaskene jeg har stående, og trenger derfor tips til hva jeg skal gå for neste gang. Disse to flaskene er mine første, så jeg er vel ganske fersk innen dette.

De to jeg nå har prøvd var en Highland Park 12 og en Macleods 8. Highland Park syns jeg, i motsetning til mange andre, var veldig kjedelig og "tynn" i smaken, ikke noe jeg kommer til å spandere mer penger på. Macleods likte jeg ikke noe særlig i begynnelsen, men etter å ha drukket den noen ganger har jeg egentlig blitt veldig glad i den, og kunne godt kjøpt en flaske til om det ikke hadde vært for at jeg vil utforske mer.

Jeg er forresten dårlig til å beskrive smaker, og like dårlig til å skjønne beskrivelser av andre. Macleods syns jeg smaker gammelt naust, så om det finnes andre en kan beskrive på samme måte, er jeg interessert. Røyk er også en fin ting.

Så ja; hva velger jeg?

En annen ting jeg lurer på er optimal serveringstemperatur? Jeg liker litt under romtemperatur, er det "feil"?

Da anbefaler jeg Talisker en whisky som iallefall aldri blir kjedelig, full av smak men samtidig litt rundere og mildere enn Islays...

Sikle sikle, Aberlou Abunadh cask strengt til en billig penge på Juuls.. Denne og romen Appleton extra frister veldig for tiden....

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det virker ut som om det går ann å få tak i den på kjøpesentre som heter Aldi, hvertfall Aldi sentrene sør i Tyskland. Nærmeste land som har Aldi sentre er Danmark, men jeg er usikker på om den er å få tak i der. Jeg vil anta at det er mulig å bestille til Danmark tho...mye enklere regler for slikt i EU. Fant den ikke på svenske systembolaget eller norske vinmonopolet.

Lenke til kommentar

Macallan er Speyside. ;)

Å søren. Da har jeg og destilleriet tatt feil hele tiden. Pokker;)

Virker ut som om the macallan er litt trøbblete. Jeg har Michael Jacksons Malt whisky companion. Der står produsenten under region highlands, men district speyside. "As bronzed and muscular as a practitioner of the noble art, Macallan is Speyside's best known heavyweight - and constantly embracing a new challenge." - første setning i boka om produsenten.

Konklusjonen er vel at vi følger produsentens valg ;)

De liker å kalle seg Highland. Men jeg har vært på Macallan, og du kan faktisk kaste en stein ned i Spey-elven fra destilleriet. Hvis ikke det er Speyside så vet ikke jeg. Men de må selvsagt få kalle seg Highland, og de ligger ganske mye høyere i terrenget så det er gjerne derfor. Smaksmessig ligger de forøvrig nærmere typisk Speyside-karakter med sine blomster/honning-toner. Uansett er de litt for kommersielle for min smak, og overpriset i forhold til opplevd kvalitet.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

Jeg begynner å nærme meg bunnen av de to flaskene jeg har stående, og trenger derfor tips til hva jeg skal gå for neste gang. Disse to flaskene er mine første, så jeg er vel ganske fersk innen dette.

De to jeg nå har prøvd var en Highland Park 12 og en Macleods 8. Highland Park syns jeg, i motsetning til mange andre, var veldig kjedelig og "tynn" i smaken, ikke noe jeg kommer til å spandere mer penger på. Macleods likte jeg ikke noe særlig i begynnelsen, men etter å ha drukket den noen ganger har jeg egentlig blitt veldig glad i den, og kunne godt kjøpt en flaske til om det ikke hadde vært for at jeg vil utforske mer.

Jeg er forresten dårlig til å beskrive smaker, og like dårlig til å skjønne beskrivelser av andre. Macleods syns jeg smaker gammelt naust, så om det finnes andre en kan beskrive på samme måte, er jeg interessert. Røyk er også en fin ting.

Så ja; hva velger jeg?

En annen ting jeg lurer på er optimal serveringstemperatur? Jeg liker litt under romtemperatur, er det "feil"?

Ser du kjøpte deg Ardbeg. Ardbeg er snadder. Ut fra at du liker Macleods så er du nok på rett vei. Macleods er ikke et brenneri, men en ekstern tapping fra andre brennerier med utgaver fra fem ulike distrikter i Skotland. Du har tydeligvis kjøpt Islay utgaven. Beskrivelsen av "gammelt naust" er slett ikke en dårlig beskrivelse. :)

Dersom du liker Ardbeg så vil du normalt også sette stor pris på Laphroaig og Lagavulin, Disse tre whiskybrenneriene ligger nært hverandre på sydspissen av Islay og er av de mest marine og robuste single malt whiskyene.

Whiskyen skal du drikke slik du liker den.

Personlig liker jeg den temperert og oftest bar. Is demper smaken og vanner den ut. Det samme skjer når whiskyen er skikkelig kald. Jeg liker mye smak så jeg foretrekker ikke is. I enkelte komplekse whiskyer tar jeg en spiseskje vann i slik at smakene skal åpne seg opp og komme mer fram. Dette er en smakssak. Prøv en med vann og en uten, så finner du ut hva som passer best for deg.

Lenke til kommentar

Nå er det snart slutt på favorittwhiskyen Laphroaig, ny flaske kommer snart fra utlandet, har en raus slump med Dalwhinnie 15 igjen, men er ikke like glad i denne.

Vann er en smaksak, noen ganger er det godt bart noen ganger smaker det litt med noen dråper vann.

Eller så liker jeg ofte en isbit når jeg drikker Jack, blended eller bourbon på byen. Men aldri is i en single malt.

Lenke til kommentar

En del av det å være whiskykjenner er å ha et forhold til vannmengden man foretrekker. Når jeg smaker en whisky jeg ikke kjenner smaker jeg den alltid uten vann først, og så med en dråpe for å kjenne etter hvordan den forandrer seg. Så har jeg i stadig flere dråper og kjenner etter når den når sitt sweet-spot. Dettte sweetspotet er forskjellig fra whisky til whisky, men og fra person til person og til og med fra smaking til smaking.

De fleste whiskyer får nye og ofte kraftigere smaker gjennom de første dråpene før den begynner å dabbe av når den får for mye. Hensikten er å trefffe den maksimale smaksrikdomwn og stoppe før smaken begynner å vannes ut. Noen ganger trenger en Ardbeg 10 gjerne 15 dråper før jeg føler at den er riktig, mens andre dager treffer den på 5 dråper. Dette er ikke noen eksakt vitenskap, og det er det som gjør det så spennende.

Det er ingen regler for hvordan man skal drikke sin whisky, men jeg anbefaler sterkt at man prøver ut de metodene som anbefales av seriøse whiskyentusiaster før man setter i gang med regimer som "aldri vann" eller "is i alt".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med minimal erfaring har jeg kommet frem til at jeg liker det best uten vann, uten is og rundt 15 - 18 grader.

Med et par dråper vann syns jeg gjerne whiskysmaken kommer bedre frem, men samtidig så kjenner jeg vannsmaken og føler det hele blir litt "vassent".

Rett ska være rett; jeg har ikke prøvd Ardbeg 10 med vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...