Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig at jeg fikk smake på octomore orpheus i høst når jeg var i Edinburgh. Anbefalles å prøve for de som er glad i skikkelig torv/røyk smak :) Definitivt en whisky utenom det vanlige! Tønnene de bruker er forresten brukt av en ganske kjent bordeaux vin...chateau petrus, noe som gir det en spesisell finish. Tidenes ettersmak på den btw.

Jøss! Petrus er en av de aller dyreste vinene i verden og har ikke spesielt stor produksjon. Kan ikke ha vært lett for Bruichladdich å få kloa i fatene deres. Lagring på rødvinsfat er jo litt utradisjonelt. Høres ut som en artig smaksopplevelse. :)

Endret av Havlet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flaska bør være rein diamant for den prisen.

Ser for meg noen karer fra Drammen spleise på en sånn, også bare "Oki, få fram Colaen, her skal det drekkas!" (mixe 50/50 whisky/cola)

Endret av Bytex
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer på om dette er noe godt

http://www.dagbladet...bilee/20971287/

Dronning Elisabeth II blir hedret med whisky til en prislapp på 198 500 dollar (1,1 millioner kroner).

Kan aldri tenke meg at smaken kan forsvare en brøkdel av prisen.

Ryktene sier at Johnny Walker blant annet benytter noen inntil 60 år gamle malter fra blant annet Royal Lochnagar og Prot Ellen i de dyreste blendene sine. Fra Green Label og oppover i prisklassene er det ikke grain whisky i blendene deres.

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg å begynne med whisky. En fyr jeg traff på en fest for snaue to uker siden mente at Glen Fiddich (single malt) er en ypperlig whisky for nybegynnere. Er det noen som kan bekrefte dette?

Vil egentlig avkrefte det. Mange andre single malter som er bedre å starte med. Hva pleier du å drikke og hvilke smaker liker du?

Lenke til kommentar

Drikker egentlig bare øl. Whisky har jeg bare smakt en sjelden gang, hvilket gjør det vanskelig for meg å ha noen preferanser. Hva angår øl, så drikker jeg for det meste ale (f.eks. Newcastle Brown Ale) og annet mørkt øl. Har dog ikke noe imot vanlig pils heller.

Lenke til kommentar

Whiskey er som å smake øl første gang når man er 15..det smaker egentlig pyton, men man sier man liker det fordi det er "kult" og voksent å like whiskey.

Jeg har drukket mange typer single malts og blends, og jeg klarer enda ikke å skille forskjellige krydder og ingredienser fra hverandre uten å lese det et sted. For meg smaker det enten "masse røyk" eller "dritsterkt".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Drikker egentlig bare øl. Whisky har jeg bare smakt en sjelden gang, hvilket gjør det vanskelig for meg å ha noen preferanser. Hva angår øl, så drikker jeg for det meste ale (f.eks. Newcastle Brown Ale) og annet mørkt øl. Har dog ikke noe imot vanlig pils heller.

Dersom du liker brown ale som er litt maltaktig/søtlig så vil det sikkert ikke være så dumt å forsøke en whisky som også er det. Cragganmore 12 year old og Glen Moray 8 years old er whiskyer du kan prøve deg på. Glen Moray vil jeg tippe er den mest drikkevennlige for en som er lite kjent med single malt. Tror den er relativt billig ... Ikke noen stor whisky når man har smakt seg gjennom en del merker, men et greit sted å begynne.

Liker du mørkt øl som stout, med mindre sødme og mer røyksmak så tenker jeg whisky med røyksmak kan være moe å prøve seg på. Springbank 10 eller Dalwhinnie 15 kan være fine whiskyer å starte med innefor de maltene med litt tørrhet og røyksmak.

Ellers er Highland Park 12 en god allround-whisky å starte med og the Glenlivet 12 er en mild whisky som var den første single malten jeg selv ble kjent med. Begge to er safe whiskyer å teste ut som første møte med single malt.

Endret av Havlet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker ikke røyksmak noe særlig, men skal prøve å ha de whiskyene du nevnte i bakhodet neste gang jeg stikker innom vinmonopolet. Glen Fiddich mener du altså er helt uaktuelt?

Smaken er som baken og det viktigste er hva man liker selv. Glenfiddich er en lett og enkel malt whisky. Lett å drikke, men har lite ved seg.

Utelukket vil jeg ikke si, men Glenfiddich 12 koster hundrelappen mer enn Glen Moray 8. Det er etter min personlige mening en bortkastet hundrelapp.

Lenke til kommentar

Er vanskelig å si hva du vil like og ikke like, whiskey er komplekse greier. Noen er mildere å drikke enn andre, noen får deg til å føle som du har kjederøkt i 10 år (Talisker 18y.o, i'm lookin at you). Må nesten bare prøve. De har små flasker på polet ofte, 20cl flasker. De koster litt over hundrelappen og inneholder akkurat det samme som de store.

Lenke til kommentar

Det er veldig "learning by doing". Bare å ta seg god tid. Får du smaken for sakene så har du hele resten av livet på å utforske alle ulike varianter. :)

De whiskyene jeg drakk for ti år siden kjennes helt anderledes for meg når jeg drikker de nå. Veldig greit å ha kompiser som har samme interesse.

Lenke til kommentar

Fant Octomore v3 her i Berlin på et kjøpesenter som heter KaDeWe, SirEmanon. Tenkte å nevne det for deg hvis du var interessert, selv om jeg har skjønt du er ute etter v4. Prisen lå på 159 euro. Hvordan er v3 i forhold til v4 i peat? Stod på plakaten at denne hadde 152 ppm og var den med mest peat i da den kom ut. Var forresten utstilt sammen med et torvstykke i glassburet :p

#utifra posten din fra forrige side fikk jeg svar på peat spørsmålet ;)

Endret av Tusker
Lenke til kommentar

Liker ikke røyksmak noe særlig, men skal prøve å ha de whiskyene du nevnte i bakhodet neste gang jeg stikker innom vinmonopolet. Glen Fiddich mener du altså er helt uaktuelt?

Smaken er som baken og det viktigste er hva man liker selv. Glenfiddich er en lett og enkel malt whisky. Lett å drikke, men har lite ved seg.

Utelukket vil jeg ikke si, men Glenfiddich 12 koster hundrelappen mer enn Glen Moray 8. Det er etter min personlige mening en bortkastet hundrelapp.

Jeg støtter dette. Kommer neppe til å kjøpe Glenfiddich 12 igjen selv; da heller Glen Moray 8 som gir mer whisky per krone (whiskyene i seg selv er sammenlignbare). Tror GM8 er den mestselgende single malt whiskyen på Vinmonopolet, muligens fordi den også er billigst (iallfall hørte jeg dette om den for et par år siden). Det var i alle fall den første single malten jeg kjøpte, og den var på mange måter en fin start som har gitt meg lyst til å prøve andre whiskyer siden, både med og uten denne berømte røyksmaken som alle er så opptatt av.

The Glenlivet 12 er også en av de bedre jeg har prøvd så langt innen kategorien mild og rund smak som er lett å like for alle. Denne kategorien omfatter vel de fleste whiskyene som har Glen- i navnet, etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Kammeraten min elsker Glenfiddich og blend som Chivas. Men han hater selv milde whiskyer som Dalwhinnie og sef Laphroaig og Ardbeg.

Smaken er veldig forskjellig hos folk, noen liker det søte og milde, mens andre liker mer sterk, krydret og torv/røyksmak.

Selv nyter jeg både søte og milde og sterke whiskyer. Men jeg foretrekker sterkere saker med mye smak, liker også at prosenten er noe over 40 eller nærmere eller over 50.

Synes det er dumt at mange av cask strenght ikke kan importeres til Norge pga de er over 60 prosent. Disse har dog godt av en liten skvett vann...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Er vanskelig å si hva du vil like og ikke like, whiskey er komplekse greier. Noen er mildere å drikke enn andre, noen får deg til å føle som du har kjederøkt i 10 år (Talisker 18y.o, i'm lookin at you). Må nesten bare prøve. De har små flasker på polet ofte, 20cl flasker. De koster litt over hundrelappen og inneholder akkurat det samme som de store.

Får du røyhoste av Talisker 18 så får du kols av Talisker 10. :)

For min del er Talisker 10 favorittwhiskyen, men jeg tviler sterk på at jeg hadde likt den for 15 år siden.

Lenke til kommentar

Fant Octomore v3 her i Berlin på et kjøpesenter som heter KaDeWe, SirEmanon. Tenkte å nevne det for deg hvis du var interessert, selv om jeg har skjønt du er ute etter v4. Prisen lå på 159 euro. Hvordan er v3 i forhold til v4 i peat? Stod på plakaten at denne hadde 152 ppm og var den med mest peat i da den kom ut. Var forresten utstilt sammen med et torvstykke i glassburet :p

#utifra posten din fra forrige side fikk jeg svar på peat spørsmålet ;)

Nå har jeg ingen planer om å reise til Berlin :dontgetit:. Men skal muligens til Edinburgh i løpet av vår/sommer. Og har hørt at Royal Mile har en ladning 4.2 :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...