hans A Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Whiskyen utvikler seg i utgangspunktet ikke særlig etter at den har kommet på flaske. Det er under fatlagringen den utvikler seg. Hvordan det er når en flaske har stått så lenge som i ditt tilfelle tør jeg ikke ha en sterk mening om. Har aldri vært borti et slikt tilfelle. Har flasken ligget eller stått? Har den stått så er det sjanse for at korken har tørket ut og da kan det ha dunstet bort alkohol og kan ha foregått en del oksydering av smaksstoffende. Flaska det er snakk om er en Chivas Regal 12 år gammel. Og den har stått i skapet. Så jeg regner med at korken er ganske tørr. Har aldri åpnet den så det er vanskelig å si om den er utett! Endret 11. mars 2012 av hans A Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Smak og se. Det kan godt hende at den har mistet noen nyanser og blitt litt kjipere, men den er ikke blitt fullstendig ødelagt og det er ikke farlig. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Noe sier meg at den aldri blir åpnet. Den blir sikkert stående 20 år til. Den er vel blitt et lite klenodium. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Korken er nok ikke tørr da jeg tror at det dreier seg om en plastkork. Tørr kork er om det brukes trekork... Lenke til kommentar
Havlet Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Korken er nok ikke tørr da jeg tror at det dreier seg om en plastkork. Tørr kork er om det brukes trekork... Plastkort på Chivas som er kjøpt inn for 20 år siden? Sikker? Nå har jeg ikke kjøpt Chivas på 22 år selv, så det kan godt hende jeg husker feil, men jeg mener da at det var plasthette over naturkork. Chivas var min siste blend. Endret 12. mars 2012 av Havlet Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Har en 12 år gammel Chivas Regal blended stående, og den har skrukork i plast med en litt mykere plast inni for å tette. Lenke til kommentar
Havlet Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Råd for lagring av Whisky http://www.scotchmaltwhisky.co.uk/how-to-store.htm Har en 12 år gammel Chivas Regal blended stående, og den har skrukork i plast med en litt mykere plast inni for å tette. Ny eller gammel? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Den er ganske gammel. Vil tro den er minst 10 år gammel om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Havlet Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Whiskyen utvikler seg i utgangspunktet ikke særlig etter at den har kommet på flaske. Det er under fatlagringen den utvikler seg. Hvordan det er når en flaske har stått så lenge som i ditt tilfelle tør jeg ikke ha en sterk mening om. Har aldri vært borti et slikt tilfelle. Har flasken ligget eller stått? Har den stått så er det sjanse for at korken har tørket ut og da kan det ha dunstet bort alkohol og kan ha foregått en del oksydering av smaksstoffende. Flaska det er snakk om er en Chivas Regal 12 år gammel. Og den har stått i skapet. Så jeg regner med at korken er ganske tørr. Har aldri åpnet den så det er vanskelig å si om den er utett! Skrukork på den? Lenke til kommentar
Havlet Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Den er ganske gammel. Vil tro den er minst 10 år gammel om jeg ikke tar helt feil. Dersom det er skrukork så burde ikke korken være noe problem i forhold til lagring. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Tror den har vært åpnet på et ganske tidlig stadie, og smaker fortsatt bra til blended å være. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Jeg har ikke sett noen blends med naturkork jeg, men jeg har jo ikke drukket eller kjøpt så mye blends heller da.. Chivas har så lenge jeg kan huske brukt skrukork.. Lenke til kommentar
Havlet Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Kan godt være at min hukommelse begynner å bli gammel og grå Chivas på Interrail i -89 var siste gangen jeg drakk blended. Den ungdomstiden! Skal bli artig å høre fra hans A. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Nå drikker jeg "førsta utgåva" Jeg hadde egentlig tenkt til å utrydde alle svensker på jorda, men de kan vist lage whisky så da dreper jeg ikke alle sammen. Jeg kan beskrive den som en blanding av Highland park og Johnnie walker green. Den har den søte fruktige honningen til HP, men litt pepper på slutten ala JW Green. Det som skiller den fra HP mest er at det er ikke noe røyk i det hele tatt mens HP har svak røyk smak. Den var faktisk overaskende god, 500kr flaska er kanskje noe dyrt, men det er nesten HP pris, den kommer i veldig fin innpakking. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Nå drikker jeg "førsta utgåva" Jeg hadde egentlig tenkt til å utrydde alle svensker på jorda, men de kan vist lage whisky så da dreper jeg ikke alle sammen. Jeg kan beskrive den som en blanding av Highland park og Johnnie walker green. Den har den søte fruktige honningen til HP, men litt pepper på slutten ala JW Green. Det som skiller den fra HP mest er at det er ikke noe røyk i det hele tatt mens HP har svak røyk smak. Den var faktisk overaskende god, 500kr flaska er kanskje noe dyrt, men det er nesten HP pris, den kommer i veldig fin innpakking. Er det Mackmyra du snakker om eller noe annet nytt svensk whiskymerke?? For drøyt om sverige har to whiskymerker mens vi har null. Men det har jo mer med statens kjepper i hjulene på alt som har med alkoholholdige drikker å gjøre. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) For drøyt om sverige har to whiskymerker mens vi har null. Men det har jo mer med statens kjepper i hjulene på alt som har med alkoholholdige drikker å gjøre. Jasså? http://www.singelmalt.no/ Hvordan dette gikk til slutt, er jeg dog litt usikker på. ^^ Endret 19. mars 2012 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) For drøyt om sverige har to whiskymerker mens vi har null. Men det har jo mer med statens kjepper i hjulene på alt som har med alkoholholdige drikker å gjøre. Jasså? http://www.singelmalt.no/ Hvordan dette gikk til slutt, er jeg dog litt usikker på. ^^ Norsk byråkrati ødela nok den festen, samme med øl. Fra mitt hjemsted får ikke lokale bryggeriet lov å selge øl til andre enn gjester på gården. Får ikke lov å selge til pol uten grossist som koster masse penger og får ikke lov til å selge til resturant. Samme problemet med annet brennevin også, så tungt og dyrt og forbudt altmulig at de eneste varene vi har som er norske kommer fra gamle bautaer som Opland, Gilde akkevitt eller feks potetspriten Kalinka. Endret 19. mars 2012 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Vi har da gårder som får selge ølet sitt på puber og butikker i det minste. Inderøy Gårdsbryggeri f.eks. Dog er det som du sier, vanvittig byråkrati for å få det til, dessverre. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Vi har da gårder som får selge ølet sitt på puber og butikker i det minste. Inderøy Gårdsbryggeri f.eks. Dog er det som du sier, vanvittig byråkrati for å få det til, dessverre. Dette er bryggeriet fra hjemstedet mitt, har lyst til å ha dette ølet i bryllupet mitt, men vet ikke om vi får det til pga vanskelig byråkrati. http://www.r-a.no/ny...icle4997918.ece Her har du hjemmesiden deres. Synd det ikke går an å smake engang når de produserer... http://gjerbergbryggeri.com/ Ellers har jeg jobbet sammen med en gammel fyr som ville starte brennevinsproduksjon, potetvodka, men etter mye investering måtte de bare gi opp hele greia. Alt var på plass, produksjon og alt men staten stakk kjepper i hjulene. Lurer på hvordan i all verden Rein whisky kom igang, siden vi har en gammel lov som bare lar oss destillere sprit med potet. Endret 19. mars 2012 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå