Lycantrophe Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Standardpost: Et par milde, enkle er Glenfiddich 12 & 15, der 15 er noe søtere. Har ikke smakt 18. Glenlivet er også mild og lett å drikke. Om du vil prøve på noe litt mer sprekt selger polet en 20cl Caol Ila fra Islay. Kjempegod og relativt rimelig, slik at du kan prøve uten å ruineres helt. 1 Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Tusen takk. Ser for meg at det har blitt spurt om et par ganger før, men så trengte tråden et friskt pust, eller et pust i hvertfall. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Aberlour 10yo kan også varmt anbefales! 1 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Aberlour 10yo kan også varmt anbefales! Slenger meg på den. Kan også nevne Chivas Regal og Ballantines (de er blended whisky, litt billigere enn single malt) som begge er ganske ålreite på smak. Jeg synes faktisk Chivas ikke er så ulik Glenfiddichen bare at den er mildere på smak. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 (endret) Noen som har noen favoritter når det gjelder billigwhisky? Selv har jeg bare erfaring med johnnie walker red label, som passer bra på nachspiel og koster ikke mer enn 340 kr. EDIT: Ja, og Ballantine's Finest da, til 472kr for én liter, tilsvarende 330 for en vanlig 0,7l. Endret 27. februar 2011 av Kakofoni Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Hei, er veldig nybegynner når det kommer til whisky, men det virker fristende. Noen tips til hvor man burde begynne? Helst noe i rimelig prisklasse også. Upper Ten (300 kr, finnes også på mindre flasker) og The Glenlivet 12 y.o. (425 kr). 1 Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Kanskje jeg skal prøve Upper Ten, da de har den på nærmeste pol i motsettning til mange av de andre. Burde jeg prøve å blande det ut med noe som førstegang. Eller ville det blitt som å prøve å blande ut øl? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Som å prøve å blande ut øl. 2 Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Var det jeg tenkte meg. Det skal jo smake whisky. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Men en veldig popular drink i Tyskland er jo øl blandet 50/50 med Cola. 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Sitronbrus. Shandy heter det. Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Men en veldig popular drink i Tyskland er jo øl blandet 50/50 med Cola. Jeg prøvde det engang etter litt for mye. Vanlig øl var mye bedre. Lenke til kommentar
MissShorty Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Da har jeg lest gjennom hele 60 sider med whiskyprat, og har lært enormt mye! Jeg er nybegynner, og har notert meg ned noen jeg er nysgjerrig på, og som jeg har planer om å teste. Er ikke redd for røyksmaken, så jeg gleder meg til å teste ut noen Islay. Har også hatt planer om å kjøpe den japanske Yamazakien en stund, og ble litt "lettet" da jeg så at den har falt i smak hos noen av dere Et spørsmål: Har en Elements of Islay Ar2, som jeg kjøpte av ren nysgjerrighet på Whisky und Sigar i Berlin et sted. Vel, delvis av nysgjerrighet, og delvis pga en sjarmerende whisky-elsker på ca 60 Er det noen som har smakt denne? Hvordan vil dere beskrive smaken? Har ikke åpnet den enda, men er glad jeg ventet, for nå må jeg jo smake den i et skikkelig glass, i følge dere, og ikke i et.... fomle-glass, eller hva pokker det het Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hvordan vil Singleton 12yo funke for en nybegynner? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Bare ikke gå i "luksusfellen" og kjøp masse dyr whiskey også liker du ingen av dem..det har jeg gjort et par ganger. Også står det 3 3/4 fulle flasker i skapet i 3 år etterpå. Må nesten smake selv og finne ut hva man liker, kan ikke lese deg til hva du kommer til å like. Endret 9. mars 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Vel, grunnen til at jeg spurte om akkurat denne er at den prismessig er ganske så fin. Finner i hvert fall ikke mange andre single malt til ~380kr. Men med mindre noen har store innvendinger tror jeg at jeg tester denne. Hvis det skulle være helt feil har jeg i det minste ei flaske å by gjester på Endret 9. mars 2011 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Bare ikke gå i "luksusfellen" og kjøp masse dyr whiskey også liker du ingen av dem..det har jeg gjort et par ganger. Også står det 3 3/4 fulle flasker i skapet i 3 år etterpå. Må nesten smake selv og finne ut hva man liker, kan ikke lese deg til hva du kommer til å like. Har aldri funnet en whisky jeg ikke kan drikke(alstå single malt,) Mye farligere å drikke blends for å tro at man ikke liker whisky for blends smaker dritt Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Har aldri funnet en whisky jeg ikke kan drikke(alstå single malt,) Helt enig der. Kjøper man en singelmalt så er man sannsynligvis garantert at det er en god whisky. Selv om det ikke er helt "min type" så drikker jeg den med glede. Det er ikke så store sjansespill slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Blends er vel det eneste jeg ikke har prøvd. Må teste noen av de gode, som Johnny Walker Green..men den må jo bestilles også orker man ikke eller glemmer det osv. Lenke til kommentar
MissShorty Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Elements of Islay Ar2 Denne har en alkoholprosent på 60.5, så den var skarp. Gjorde som flere har anbefalt her inne, puttet oppi en t-skje med vann, og brukte selvsagt tulipanglass. Jeg er ikke i stand til å beskrive smaken slik at alle forstår, men den var mildt sagt RAUS! Jeg har tidligere smakt Laphroig, og likte den veldig godt, men Ar2 hadde ikke så mye røyksmak som den. (Er vel den eneste single malten jeg kan sammenligne med). Når det er sagt, så har jeg ikke prøvd å drikke Laphroig med tulipanglass, ikke vanndråper, og heller ikke med den samme tålmodigheten. Den første slurken med Ar2 var sprek, da hadde glasset hvilt i 3 minutter. Etter 5 min var den mildere. Etter 20 min var den perfekt. Mild, nesten litt søtlig, men ikke søt... merkelig, det der. Jeg kan ikke si annet enn at den var god. Hadde fremdeles vært spennende å høre en skikkelig review Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå