Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg fikk en forsinket bursdagsgave i går, en Lagavulin Single Malt 16 Years Old.

 

Noen som vet noe om denne?

 

Hvilken cask og årsmodell?

 

Det er jeg ikke helt sikker på, kan sjekke det når jeg er hjemme fra jobb.

Lenke til kommentar

Jeg ser etter en whisky for faren min,

Han liker både gode malts som Lagavulin samt billige blends, men han har den uvanen at han har is i whiskiene sine, kanskje ikke så farlig for en blend til 250kr men når man driver med malts til 450-800kr er det litt kjipt, jeg tenkte på Bruichladdich rocks, denne skal i teorien være laget for de som liker is i whiskien sin, men jeg spurte på nettet og den har fått blanede mottagelser, men haddet vært litt moro i gi han en single malt og si DENNE kan du ha is i.

 

Jeg har allerde bestilt en decanter som blir gravert med navnet hans, samt et clencairn glass.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt inn, og testet, en 20 cl flaske Caol Ila.

 

Hva kan jeg si, annet enn at jeg likte den veldig godt. Merkbar men langt fra overveldende røyksmak, og flere smaker som jeg per nå ikke evner å sette ord på. Ganske annerledes smak enn andre whiskyer jeg har vært borti, men det er kun Laphroaig og Lagavulin jeg har prøvd av single malts, og noen få blends. Liker ettersmaken særdeles godt, og tror dette kan bli den nye kosedrikken.

 

Dette åpner selvsagt veien videre, får veldig lyst til å prøve flere single malts. Nå kjøpte jeg faktisk også en Glen Moray 8 y.o. samtidig, for å prøve noe helt annet enn Islay, men den får vel vente noen dager. Gleder meg iallfall.

Lenke til kommentar

Jeg er hvertfall veldig glad i Glen Moray, som tidligere nevnt. Tror du kommer til å like den, selv om den ikke har noe særlig røyksmak. Mye andre smaker i Speyside som "overdøves" litt av røyksmaken i Islay, som jeg har nevnt. Andre i samme klasse kan være Glenlivet, Glenmorangie og Glengoyne (noen som ser en sammenheng? :p )

Lenke til kommentar

Sånn bortsett fra at jeg hadde problemer med alle skrivefeilene på engelsk, så forstår jeg godt dine tanker om denne. Forøvrig, hvis du ikke allerede gjør det slik, så har jeg et tips til lukting av whisky.

 

Ikke stapp nesa nedi glasset med en gang. Før glasset forbi, eller vift aromaen fra glasset og bort til nesa, etter en stund kan du stikke nesa ned i glasset. Dette for å unngå å kverke alt du har av luktesans på første draget. Pust forsiktig inn, hvis ikke så bedøver du luktreseptorene i nesa, akkurat som du, forhåpentligvis, lærte i naturfagen på skolen.

Lenke til kommentar

Hadde vært like mange skrivefeil på norsk også, men da ville det være enda mindre sjangser for at utlendinger ville skjønne det.

 

Ja, jeg har sett på info videoer om hvordan man skal lukte på whiskies.

 

Men nå er det nok med dyre gamle malt, disse vil jeg bruke lang tid på å drikke opp, så neste er en yngre Aberlour 10 år, den skal være litt mer kryddret så gleder meg til å prøve den.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål. Er ikke standardtappingen av 16 åringen veldig lik i aroma og smak? Trodde det var Distillers Edition som kunne variere i smak, etc.....

 

De går inn for at den skal være så lik som mulig, men den varier helt naturlig, fordi fatene har mye å si.

Kjenner til at det finnes variasjoner fra årgang til årgang. For min del er den så liten at jeg ikke kjenner den store forskjellen. Muligens jeg hadde kjent forskjell ved "parallell-drikking" av årgangene.

Men grunnen til jeg stilte spørsmålet var om det er noen markante forskjeller som jeg ikke kjenner til på denne 16 åringen og de forskjellige årgangene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...