Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

Hvorfor i all verden skal man kjøpe whisky basert på en anbefaling fra en person som hater whisky? :p

Det blir vel omtrent som om jeg, som hater kaffe, skulle hijacke kafetråden med noe sånt som "Hør her'a gutta, jeg brekker meg vanligvis av kaffe, men i går prøvde jeg Coop Blå, og den klarte jeg faktisk å drikke to kopper av! Latterlig bra, løp og kjøp!"

Dette var fornuftig og veldig gode ord ... :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor i all verden skal man kjøpe whisky basert på en anbefaling fra en person som hater whisky? :p

Det blir vel omtrent som om jeg, som hater kaffe, skulle hijacke kafetråden med noe sånt som "Hør her'a gutta, jeg brekker meg vanligvis av kaffe, men i går prøvde jeg Coop Blå, og den klarte jeg faktisk å drikke to kopper av! Latterlig bra, løp og kjøp!"

Du vet.. det er ikke lett å formidle ironi skriftlig! Selv prøvde jeg, og det gikk dårlig.. hehe

Lenke til kommentar

Du vet.. det er ikke lett å formidle ironi skriftlig! Selv prøvde jeg, og det gikk dårlig.. hehe

Faktisk er jeg kjøp på whiskey nå, har kost med meg Jim Beam i flere dager nå, og har virklig fått smaken for den.

Faktisk er den farlig god, er halvveis gjennom en hel flaske på bare 3 dager

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaringer med Yamazaki 10/12 Y.O., og kan fortelle om det er verdt penga eller ikke?

Jeg smakte denne sammen med 6 skotter på blind nosing/tasting. Jeg synes denne var en flott opplevelse, interessant er den i alle fall. Det var lett å plukke ut den som ikke var skotsk blandt de som var med. Jeg vil anbefale å prøve den i alle fall. Den har lite røyk, men som andre japanere så har den relativt krafitg fatpreg.

Lenke til kommentar

Billig og billig, jeg kjøpte en flaske 12yo Yamazaki i Sverige for 400 SEK. Det er hvertfall whiskey jeg greier å drikke flere glass på rad av, mens tunge røykwhiskeys er mere nippe i samme glasset i 1 timer.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Og ville bare bevise for meg selv at jeg ikke trenger å drikke. bare for å være på den sikre siden

Hm. Hvis du finner det nødvendig å bevise overfor deg selv at du ikke trenger å drikke, vil jeg antyde at du har tatt det litt langt.

Når det er sagt, er det selvsagt umulig for meg å mene noe vettugt uten direkte kjennskap til deg og dine drikkevaner. Innlegget er derfor ment som en forsiktig kommentar til det du skrev, og ingen anklage.

Lenke til kommentar

Det er bare at jeg har aldri funnet noe jeg liker av alkohol, jeg har funnet drikker jeg kan tvinge ned, men jeg har aldri kunnet sitte ned og kose meg med en drink(noe min stefar kan)

Da jeg drakk fra 16-18 drakk jeg bare for å bli full på fest, og det var altid noe jeg måtte tvinge meg til å gjøre, ofte veldig svake drinker eller shot bare for å få i meg noe på en fest.

Så fra 18-24 drakk jeg aldri noe da jeg ikke festet lengre og hadde rett og slett ingen grunn til å drikke.

Så prøvde jeg å få meg voksene drikke vaner, og første ut var vin noe som var total misslyket, fikk ikke i meg et eneste glass av hverkan rød eller hvit vin, nesten stop var da whiskey pga. min interesse i den ville westen, kjøpte et par blended scotch og likte dem ikke i det hele tatt, igjen var det liksom shots for å bare få det i meg, disse to flaskene står nå på gulvet og er ca. 90% fulle, så de ender nok opp hos stefaren min.

Så prøvde jeg en single malt sak som vi har snakker om i denne tråden, og selv om smaken ble litt kraftig for meg, var det fremdeles en fin opplevesle og jeg har drivet å smakt på den under jula.

Så kom da denne jim beamen forige uke, og for første gang i mitt liv fant jeg noe jeg kunne drikke for smakens skyld. Jeg kunne ta meg en god porsjon og nyte den i løpet av en times tid, det var ikke snakk om "bare få det ned" og så lagt var bare ved og vel, helt til jeg oppdaget på lørdag at jeg var halvferdig med en 70cl flakse, altså jeg hadde drukket ca. 35cl på 3 dager. Det var jo aldri snakk om fyll, var snakk om 1-3 glass om dagen(da spesielt på onsdag da jeg drakk en del for å vende meg til smaken)

Det er ikke snakk om at det voldsome mengder, men for en som har dukket ca. 0cl alkohol i 6 år så syns jeg det ble mye, og det smakte litt vel godt.

Så da bestemte jeg meg for å ikke smake på den før til helga bare for å bevise at det var smaken jeg likte litt vel godt og ikke spriten, jeg føler jo tross alt ikke noe trang til å drikke de andre whiskeyen eller vodkan jeg har hatt i skapet i 6 år.

Det er bare akurrat denne ene whiskeyen jeg syns var fryktlig god.

Så det er bare føre hvar og fordi jeg er litt overfølsom da jeg ikke har drukket noe på mange år.

Jeg har liksom aldri hatt den "lysten" på en drink og jeg tror bare jeg ble litt skremt av den følelsen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gunfreak: husk at mye med kraftig og/eller komplisert smak krever tilvenning før det blir godt. Ikke se bort ifra at du får mer ut av single-malt med kraftig smak senere.

Men ja, noen som har forslag til hva jeg bør prøve?

Flasken med Lagavulin 16 y.o. varte hele høsten, og den falt meget godt i smak.

Jeg liker både røyksmak og torv, og kan strekke meg opp til 600-ish. Prøvde et glass Talisker ute på byen, noe som falt i smak - men er det andre lignende sorter jeg bør vurdere?

Lenke til kommentar
Jeg liker både røyksmak og torv, og kan strekke meg opp til 600-ish. Prøvde et glass Talisker ute på byen, noe som falt i smak - men er det andre lignende sorter jeg bør vurdere?

Laphroaigh bør vel være et skritt i riktig retning. Og er du som meg, så stopper du der. Sure, et side step now and then is allright, men jeg har funnet min absolutte favoritt. De variasjonene du får i norge er 10-åringen og quarter cask (min favoritt - rett under 600,-)

Jeg har brukt mye tid og penger på utforskning av div singe malts, men til syvende og sist lander jeg alltid på ovennevnte som "the comfort blanket".

OG: jeg får som regel ha den i fred, den har en rimelig støyete odør....

Lenke til kommentar

Caol Ila er jo alltid en slager om man liker øywhisky, i tillegg kan du jo gi Bowmore en sjanse?

Caol Ila er som og drikke saltvannet rundt et ferskt skipsvrak, men gud så deilig det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...