Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

Prøvde meg på Lagavulin 16 for 3die gang denne julen, jeg tror jeg tar i for mye vann, ca 1/5 eller 1/6 vann.

men det er den eneste måten å få det i meg, blir som støtte hjul kan man si.

Den vokser på meg, jeg kan få i meg en vanlig prosjon i et glass i løpet av en halv - hel time, men må passe på at jeg ikke nettopp har spist fordi da brekker jeg meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da burde du strengt talt la det være. Altså om du må tvinge i deg sprit, så er det faktisk ingen som helst grunn til å gjøre det. Det er ingen grunn til å lære seg å drikke sprit, om man ikke liker det. :)

Det handler ikke om å lære seg å drikke sprit med Whskey, og den eneste måten å like det er å drikke det, da jeg aldri har møtt noen som liker en røykfull single malt første eller andre gang de prøver det

Lenke til kommentar

Kjøp hvertfall noe litt lettdrukket enn 20-års single malt til 900kr hvis du skal venne deg til det. Det blir litt som å kjøpe den værste og råeste supermuskelbilen når du nettopp har fått lappen, så kræsjer du i en fjellvegg på første kjøreturen.

Lenke til kommentar
Vil du slå av en prat om whisky, så står du fritt til å legge meg til på msn eller spørre her i tråden. Jeg er langt fra noen ekspert, men jeg har relativt mye erfaring og teoretisk kunnskap. :)

Jo takk. Jeg er egentlig ikke spesielt interessert i whisky, siden jeg av en eller annen aparte grunn har syntes at det smaker magesyre(!?) hver gang jeg har prøvd meg på drikken. Ander typer brennevin, som f.eks. cognac, går greit, men akkurat whisky virker det ikke som om jeg er kompatibel med. Uansett, takker for tilbudet.

Lenke til kommentar

Min far var akkurat på utenlandstur til Russland og han kjøpte meg en flaske Glenfiddich 18 som jeg åpnet idag! Fortreffelig smak må jeg si, er helt ny på Whisky men ikke på sprit generelt.

Likte den godt! Prøvde først uten vann og så med vann, foretrakk med vann for da ble den litt midlere etter min mening!

Lenke til kommentar
Da er prinsippet ditt feil.. Litt vann gjør at nyansene kommer bedre frem.

What he said. Vann fremhever aroma og smak og er absolutt nødvendig i enkelte tapninger mens det er helt unødvendig i andre. Man skal ikke drikke whisky fordi at det er tøft å drikke bar sprit, da har man bommet.

Lenke til kommentar

Stilig kart Lars! Kjekt å se hvor whiskyen kommer fra og kanskje prøve noen fra et sted du ikke har smakt noen enda.

Til Bytex:

Bland vann inn i de du føler, kan sikker teste en slurk eller to ren whisky og deretter en slurk med noen dråper vann og se hvilken du føler smaker best.

Lenke til kommentar
Hvordan vet man hvilken som skal utvannes og hvordan som ikke skal utvannes? Står jo ikke på flaska..

Noen står det faktisk på, jeg hadde en Lagavulin CS hvor det på flaska sto at det anbefaltes å blande den 2 deler whisky og 3 deler vann. Uansett så er dette en smakssak, alt etter alkoholstyrke og hvordan whiskyen smaker. Enkelte whiskyer smaker veldig lukket, altså at den liksom ikke er helt der, noen dråper vann kan da være alfa og omega.

Jeg anbefaler selvsagt pipette, men det er det selvsagt ikke alle som har liggende å slenge, jeg har ikke det selv heller - jeg bruker ganske enkelt en teskje og fisker opp et par dråper fra vannglasset jeg alltid har stående ved min side når jeg smaker whisky.

Lenke til kommentar

Vet jeg kommer til å bli brent som kjetter på bålet for dette,

Men jeg kjøpe Jim beam i dag og må si jeg foretrekker den over alle andre whiskeys jeg har prøvd(ja jeg et det er ikke en ekte whiskey)

Det er sant at den ikke er i nærheten så dyp og interesang i smaken som single malt.

Men den er velidg lett og svelge, og jeg syns den har lattelig mye dypere og intresang smak en blended skotske whiskeys, så langt den eneste wiskeyen jeg får lyst på et glass til etter jeg har drukket opp det første eller andre

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal man kjøpe whisky basert på en anbefaling fra en person som hater whisky? :p

Det blir vel omtrent som om jeg, som hater kaffe, skulle hijacke kafetråden med noe sånt som "Hør her'a gutta, jeg brekker meg vanligvis av kaffe, men i går prøvde jeg Coop Blå, og den klarte jeg faktisk å drikke to kopper av! Latterlig bra, løp og kjøp!"

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...