NikkaYoichi Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Kan vel utmerket godt drekka en drøy laffert fra et novelty colaglass, om så skulle være. Påståtte minusvarianter ved å gjøre dette er forsvinnende små i størrelse, om man tenker litt stort på det. Hvis man ikke eier smaksløker, så er det vel ikke store forskjellen å spore. Jeg merker i alle fall stor forskjell på aroma og smak. Har sluttet helt å bruke tumblers jeg. Jeg bruker cognaq-glass om jeg ikke får tak i whisky-glass, da cognaq-glass egentlig gjør samme nytten, nemlig å sperre aromaen inne i glasset, fremfor å kaste den ut i lufta, så fort drikken kommer i glasset. Ang. glass. Noen som har noen tips til hvor man kan få tak i ordentlige whiskyglass i Trondheim? Var innom glasmagasinet på Trondheim Torg men det var ikke så mye å rope hurra for. De har/hadde noen som fungerer meget godt, men jeg tror de kaller dem cognaq-glass. De har ølglass i samme serien også. En hvit boks fra Hadeland, bilde av 3 folk nederst i hjørnet. Er en kjenner som har vært med å lage glassene slik at de skal ha riktig form. Det er gjort noen kompromiss, nemlig siden de glassene skal passe til brunt brennevin generelt. De hadde dem til halv pris også for ikke så lenge siden, i pakker på seks. Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 De så jeg ikke da jeg var der, godt mulig at de var utsolgt. Jeg satser på at de er i salg igjen etter jula. Takk skal du ha! Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Kan vel utmerket godt drekka en drøy laffert fra et novelty colaglass, om så skulle være. Påståtte minusvarianter ved å gjøre dette er forsvinnende små i størrelse, om man tenker litt stort på det. Hvis man ikke eier smaksløker, så er det vel ikke store forskjellen å spore. Øy. Leste du det jeg skrev ang ulike avarter av "politi"? Syns du kan spare deg for den slags. Blir bare elitisk og arrogant av deg dette. Greit at du har funnet oppskriften for din egen nytelses del, men det blir en smule patetisk og litt "nyoppdaget finkultur" over dette. Litt som DB-intelligensiaens hvitløkshysteri på 80-tallet. Poenget mitt var i utgangspunktet å kritisere din bastante avvisning av å bruke noe annet enn Glencairn-glass til å drikke maltwhisky av. Det bør du slutte med, fordi du kan ende opp med at folk er mer opptatt av stilige glass enn av innholdet. Hva er best: Folk gidder ikke å sjekke ut god maltwhisky fordi noen har sagt at de ikke har riktige glass, eller at folk oppdager magien med god maltwhisky via tilfeldigheter, og deretter finner sine egne preferanser mtp nytelse av denne nektaren? (colaglass, tumblere eller tulips) Til sist: "hvis man ikke eier smaksløker".... Herre. Det er selvsagt totalt feil å vise alderskortet på en nett-diskusjon, men jeg tør vedde på at jeg har utsatt mine smaksløker for diverse saker og ting av internasjonalt ekstreme varianter over en rimelig bra tidsperiode. Det betyr derimot ikke annet enn at jeg etterhvert vet hva jeg liker, og jeg vet utmerket godt hva jeg ikke liker. Denne erfaringen har gitt meg trygghet nok til å ikke la meg lede eller tvinges inn i en etablert sannhet om hva som er godt og hva som ikke er godt. Eller til og med, hva som ikke er godt, men som blir godt hvis du bare gjør det på den riktige, skrevne og etablerte måten. *går ned fra scenen* For alt det er verdt: Jeg nyter min maltwhisky, min cognac og ikke minst min akevitt fra tulipanglass. Så på ett punkt er vi vel enige, men allikevel ikke. Skjønner? 1 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Det betyr derimot ikke annet enn at jeg etterhvert vet hva jeg liker, og jeg vet utmerket godt hva jeg ikke liker. Denne erfaringen har gitt meg trygghet nok til å ikke la meg lede eller tvinges inn i en etablert sannhet om hva som er godt og hva som ikke er godt. Eller til og med, hva som ikke er godt, men som blir godt hvis du bare gjør det på den riktige, skrevne og etablerte måten. Det er ikke snakk om hva man liker eller ikke liker, eller hva som er godt og hva som ikke er godt. Det er helt greit å ikke like whisky, for all del. Men det er ikke greit å bruke en 50-årig Balvenie i en Cola-dram. Altså, dette blir litt som diskusjonen rundt om man skal ha is i whisky eller ikke. Jeg har et utall whisky stående her, og deler gladelig om det kommer folk på besøk. Det er noen få som ikke får servering, de som forsøker å dytte is i og de som forsøker å blande ut whiskyen med noe annet enn vann. Det er ikke til å stikke under stol, at tumblers ikke gir whisky, de omgivelsene for å få sterkest smaksopplevelse. Hvis man ikke liker smaken av whisky, så kan man heller finne seg noe annet å drikke, noe jeg bruker svare til de som vil ha is i whiskyen. Det eneste is gjør med whisky er å kjøle den ned, slik at smaksstoffene og aromastoffene ikke kommer frem. Du får altså et smakløst skvip - som kun er egnet til å bli full. Slik er det med tumblers, de har ingen vegger som stenger aromaen inne i glasset, de egner seg ikke til swirling og heller ikke til å måle "fingre". Jeg finner ingen holdepunkter for å anbefale tumblers - når noen spør. Derfor skrev jeg også at cognaq-glass fungerer helt fint. Men du har en svært selektiv oppfattelsesevne ser det ut til og virker mer opptatt av å skape en diskusjon/kverrulering enn noe annet. Ta deg en whisky fra det glass du måtte ønske, men å si at melkeglass egner seg like godt som tulipaner og liknende er rett og slett sprøyt. Men hva vet vel jeg, jeg har jo ikke passert tredve engang. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Vel i går prøvde jeg en 16 år gammel Single Malt, fra Islay, den var VELDIG brun, etter hver sip følte jeg at jeg hadde sigarett stumper i munnen eller at jeg hadde spist en neve jord Lenke til kommentar
Capless Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Det var sikkert Lagavulin 16 år Tok meg noen glass av den i går jeg også Endret 25. desember 2009 av Whisky1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Ja det tror jeg faktisk det var, godt "gjetta" Jeg var stolt nok av å greie å få i meg en halv porsjon jeg. og var glad når jeg ble ferdig. PS. hvor mye ville en slik flaske koste, stefaren min hadde fått den i gave, så jeg vet ikke prisen Endret 25. desember 2009 av Gunfreak Lenke til kommentar
Capless Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Ikke mye gjetting nei, jeg har 12 tomme flasker + 1 jeg åpna i går av Lagavulin 16 Den er en av mine favoritt whiskyer. Den koster 540kr på polet Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Hvor mange av de flaskene måtte du drikke før du faktisk likte det? Drikker du den on the rocks, eller neat, eller lar du isen smelte? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Slike whiskyer blir bare bedre for hver gang du smaker dem. Første gangen så reagerer de fleste litt hehe. Skal helst drikkes uten is. Eneste isen gjør er å numme smaken. Derimot kan du godt ta noen dråper vann oppi. Det frigjør flere smaker. La en gjerne lufte seg litt i glasset før du drikker også. Lenke til kommentar
Capless Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Jeg likte den ikke første gangen jeg smakte den, men etter jeg prøvde noen andre islay whiskyer så prøvde jeg Lagavulin igjen å da ble jeg forelsket Jeg drikker alle whiskyer uten is. Somregel neat, men om whiskyen er 46-55% så har jeg av og til noen dråper vann Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Tror slike Whiskeyer kan gi deg lunge kreft, det føles i hvertfall slikt etter hver sip. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Hvor mye vann er egentlig "noen dråper"? Er det snakk om en skvett fra krana eller noe á la to dråper fra pipette? Hva er for mye og hva er for lite, og hvordan porsjonerer man best ut riktig mengde vann? Vil tro at riktig vannmengde er mer kritisk for smaken enn om glasset er tre eller fire cm vidt øverst. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Når man snakker om noen dråper så er det i hovedsak, noen dråper fra pipette. Det er i så måte ingenting galt med å bruke f.eks en teskje eller et sugerør. Enkelte whiskier trenger mer enn bare noen dråper også, da de holder såpass høy alkoholstyrke at de faktisk må vannes ned for å gi noen smaksopplevelse. Enkelte er så sterke at det anbefales å blande dem 1/3(!) med vann. Årsaken til at man skal ha noen dråper vann i single malts er at vannet åpner whiskyen, slik at flere aromastoffer slipper ut. Jeg er medlem av NWLM og hos oss, så står det alltid vann på bordet, både i glass for å drikke sammen med whiskyen og i små mugger med pipetter, eller teskjeer for å dryppe i varene. Nå er dette snakk om smak og behag egenlig, men det er et faktum at litt vann i whiskyen slipper fri mer smak og lukt, så det er alltid å anbefale. Det er de færreste som har pipetter liggende å slenge i skapet, men de fleste har sugerør, så jeg bruker ofte sugerør og et glass med vann. Jeg ber alltid om et glass vann og sugerør, når jeg bestiller whisky på byen. Jeg anbefaler deg å gjøre følgende om du virkelilg vil "lære". Gjør notater. Først så heller du whisky i glasset ditt. Gjør så notater for lukt og smak. Deretter så drypper du litt vann i varene og gjør notater for lukt og smak på nytt. I tillegg så er det viktig å legge merke til at whisky som oftest endrer karakter om den får stå i glasset en stund. På "fagspråket" så kaller vi dette å lufte whiskyen. Hvis du som meg, drikker den av tulipaner eller glens. så vil du også kunne lese mye ut fra hvordan whiskyen henger i veggene til glasset. Vil du slå av en prat om whisky, så står du fritt til å legge meg til på msn eller spørre her i tråden. Jeg er langt fra noen ekspert, men jeg har relativt mye erfaring og teoretisk kunnskap. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Prøvde Lagavulin 16 igjen i går, denne gangen med "noen dråper" vann i stede for is, jeg tok en veldig liten porsjon så jeg ikke måtte drikke så mye for å tømme glasset, da ble det hele mer behaglig. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Ta deg en whisky fra det glass du måtte ønske, men å si at melkeglass egner seg like godt som tulipaner og liknende er rett og slett sprøyt. Men hva vet vel jeg, jeg har jo ikke passert tredve engang. Leste du egentlig posten min? PS: Det var ingen som foreslo å blande whisky med cola, jeg nevnte cola-glass for å sette det på spissen. Har du noe å backe opp påstandene dine med forresten? Blindtester med whisky i forskjellige glass feks? (forresten, gled deg til du passerer de tredve, skråsikkerheten avtar betydelig de neste ti åra) Lenke til kommentar
bjaanes Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Hei, er ganske ny innenfor Whisky, men har lyst til å lære da jeg nylig fikk øynene opp for Whisky. Mitt første møte med Whisky (eller Whiskey eller hva det er meningen at man skal si om Amerikanske saker) var Jack Daniels med cola og isbiter. Kjempegod fylledrikk, ingen tvil, men etter å ha prøvd litt annet bestemte jeg meg for å kjøpe en flaske med noe single malt. Så nå sitter jeg og koser meg med et lite glass Highland Park 12. Tok et par glass før jeg "lærte" å sette pris på den noe spesielle smaken, men det gror på meg Fant også ut at det smakte herlig med en liten Ferrero Rocher ved siden av. Meget lærerikt å lese hva dere som har drukket Whisky en stund mener om saker og ting Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Har du noe å backe opp påstandene dine med forresten? Blindtester med whisky i forskjellige glass feks? (forresten, gled deg til du passerer de tredve, skråsikkerheten avtar betydelig de neste ti åra) http://www.nmwl.no/wiki/Glass Det anbefales å drikke maltwhisky av et tulipanformet glass. Poenget med tulipanformen er at da samles aromaene (det vi lukter) i glasset på en slik måte at du får en mer konsentrert opplevelse enn om du skulle ha drukket whisky av et åpent «tradisjonelt» whiskyglass. Som du sikkert vet så er lukt en stor del av smaksbildet, derfor vil et glass som samler luktene gjøre at drikken også smaker mer. Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Var på tax freen for noen timer og small til med en 18 år glenfiddich. Gleder meg stort til nyttårsaften og jeg skal sprette den. Lenke til kommentar
vangsguten Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Ahoy there, fellas! Er ny i denne tråden, forsåvidt ganske novise i whisky-faget også, men jeg har bladd gjennom de siste sidene her og sett av ingen av dere har nevnt Highland Parks Skandinavia-hyllest...! Jeg hadde en herlig aften hos min whisky-broder hvor vi toppet det hele med Highland Park Hjärta. Det er bare 3924 flasker av henne, så løp og kjøp! Hva skal man så si om henne? Gå'ta banen for en opplevelse! Hun er sterk, hele 58,1%, og det merkes. Likevel er hun ikke ufin eller brutal, men kommer som en varm bølge og river deg med på tur. Når du svelger ned er det bare å gi seg over. Hun har laaang ettersmak i flere bølger, det er bare å lene seg bakover og nyte. Jeg kan dessverre ikke nok til å si hvor mye eik og vanilje og skokrem det eventuelt måtte være, men noe røyk byr hun på i alle fall. Ikke nært så mye som Lagavulin og Caol Ila, skal kunne tro at destillatørene borte hos HP har hatt røykalaks i tankene (hodet, altså) under prosessen. Nuvel, prøv sjøl! Ingen vil angre på dette - med mindre man bøtter ned hele stasen i en fei...! Sjekk press-release på Scotland-Whisky.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå