Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

De er veldig store i kjeften og tror de kan det meste om smaker innenfor whisky. Derfor ønsker jeg å la dem få prøve seg. Satser på 5-6 whiskymerke eller typer (skal også lure inn en simpel en).

Hvis du virkelig skal gi dem en utfordring, så lur inn en cognac også. Det er forbløffende mange som ikke klarer å avsløre det når man smaker blindt.

Muligens det hadde vært en ide, men jeg tror de fleste hadde avslørt at det hadde vært cognac. De fleste drikker kun whisky eller fransk druebrennevin, og i tillegg har jeg ikke en enneste flaske cognac i hus.

Det som også er viktig er at du rangerer dem etter hvor kraftig smak de har, jeg regner med at du er klar over det, men nevner det likevel. Ikke start med en Ardberg Supernova, om du har tenkt å servere en Famous Grouse. ^^

Den kjøper jeg...! Men jeg har i en eller annen sammenheng hørt at det kan være smart å spise en liten bit ren sjokolade og skylle med vann mellom smaksprøvene. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mørk sjokolade er genialt sammen med whisky. En grunn til at det også kan være lurt i forbindelse med smaking er at det hjelper til å "restarte" smaksløkene mellom de forskjellige smakingene.

Når vi kjører smakinger i laget, så drikker jeg kun rikelig med vann mellom de forskjellige typene. Det viktigste er at man rangerer dem etter hvor kraftig smak de har. Det betyr selvsagt at du må tenke godt gjennom og så godt det lar seg gjøre starte med de lette og bygge opp smaken. Du kan jo slenge inn et par luringer, som utgir seg for å være fra en helt annen region enn det de er, smaksmessig altså. De fleste ble lurt av Springbank 100 proof da vi hadde den som blindtest hos oss. ^^

Vi har ofte en mystery malt, hvert møte - oppgaven er å plotte region, destilleri og tapning. Det er spennende og ikke minst veldig moro, å se hvor langt ute på viddene man kan være når man får smake helt blindt. Moro er det helt klart. Vi har jo slike galninger hos oss, som kjenner igjen det meste de får i glasset, da gjerne med alle 3 riktig, altså region, destilleri og hvilken tapning det gjelder. Enkelte er i overkant flinke til å kjenne igjen smaker. Jeg kjenner igjen favorittene mine jeg, men der stopper egentlig min evne til å blindt kjenne igjen whisky. Har jeg navnene oppgitt, så kan jeg til en viss grad pare whisky og navn, men selv det kan i svært mange tilfeller være veldig vanskelig.

Red.: Rettet en skrivefeil.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Regna med (ut i fra det jeg har lest av Pondus) at is var ganske fy-fy ja. Derimot har jeg hørt av en tidligere romkamerat at noen whisky-/whiskeyer burde tilsettes en dråpe vann eller to for å skille ut ekstra smak eller lignende.

Men da er den saken grei. Jeg fikk litt lyst til å spørre om hvordan Caol Ila'en gjør seg 50/50 med cola - utelukkende for å provosere.

En ting jeg har lurt på lenge, hvorfor drikker man whiskey fra lave glass og ikke fra f.eks. cocktailglass osv., har det noen ting å si bortsett fra utseende?

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på lenge, hvorfor drikker man whiskey fra lave glass og ikke fra f.eks. cocktailglass osv., har det noen ting å si bortsett fra utseende?

Om du ser gjennom denne tråden ser du at glass blir diskutert :)

De fleste som drikker whisky bruker Dette glasset, eller lignende tulipan-formete glass 

Endret av Whisky1
Lenke til kommentar

Skal man først blande, evt. bedøve smaksløkene med is; velg en billig og grei sort, gjerne en mild blend.

Smak er individuelt, og enkelte ekstreme smaker kan det være greit å vende seg gradvis til, både for å tolerere de, og for å klare å nyte de.

Kansje litt rar sammenligning; men på en måte ligner whisky på dyr grønn te. Smaker ikke spesielt godt i starten, og man må liksom prøve litt forskjellig før smaksløkene får trent seg.

Lenke til kommentar
Regna med (ut i fra det jeg har lest av Pondus) at is var ganske fy-fy ja. Derimot har jeg hørt av en tidligere romkamerat at noen whisky-/whiskeyer burde tilsettes en dråpe vann eller to for å skille ut ekstra smak eller lignende.

Jupp jupp. Laprohaig quarter cask er en av dem. Smaker langt bedre med to dråper (og da mener jeg to dråper - hverken mer eller mindre) vann i.

Lenke til kommentar

Så på den på polet i stad faktisk, men det var litt i dyreste laget. Det var stort sett alt av god whiskey der nede, det skal sies.

Jeg vil påstå at dersom man skal blande bør man holde seg til Jackie D. eller Jimmy B. Jack'en for min del er den ultimate fylle-"whiskey". Det blir litt skummelt når flaska nærmer seg tom, men man er da ikke her for å prate om fyll og andre ulumskheter. Gleder meg til Caol Ila'n som skal poppes med et par kompiser i kveld.

Lenke til kommentar

Et lite dikt :p

The Bard of Banff

Whisky Or Whiskey?

A Scotsman who spells

Whisky with a n ‘e’,

should be hand cuffed

and thrown head first in the Dee.

In the USA and Ireland,

it’s spelt with an ‘e’

but in Scotland

it’s real ‘Whisky’.

So if you see Whisky

and it has an ‘e’,

only take it,

if you get it for free!

For the name is not the same

and it never will be,

a dram is only a real dram,

from a bottle of ‘Scotch Whisky’.

Stanley Bruce.

20th April 2004

Lenke til kommentar

Hei!

Eg har aldri vært noen Whisk(e)y drikker (nyter)..Men,det er nok fordi eg har smakt for få typer oppgjennom livet.

Men,da eg var på eit utdrikkingslag på ein villmarkscamp og satt rundt eit bål og delte ein flaske Jack D. med ein kewl pastor og vi diskuterte relgion ut i dei små timer fekk eg litt smaken på den.Sjølv om eg veit at den ikkje blir sett på av mange som SKIKKELIG Whisky den skives vel også med E! ;)

Men,tenkte at for meg som er ny i gamet var det ein OK om ikkje BRA begynnelse på reisen i Whiskyéns` verden ;)

Drikker også skjeldnere og skjeldnere slik at det eg kjøper av alkohol på dei få turene eg er til utlandet.Ofte står urørt over lengre tid.Når eg drikker liker eg å gjere det for å nyte og ikkje for å prøve å bli full.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...