the_last_nick_left Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Fins det rimelig Whisky som er brukbar btw? Som fattig student må jeg jo tenke litt økonomisk Egentlig ikke Men kjøper du denne, blir det hvertfall ikke så stort utlegg av gangen.. Men hvis du tenker på hvor lenge en helflaske varer, er det ikke så ille å betale 4-500kr likevel. Så lenge du ikke ender opp med å dele den ut på nachspiel.. Endret 15. august 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Et alternativ kan være Glenlivet 12 års singel malt til 399,- eller en blended som f.eks. Upper Ten til 290,-. Men skal du ha Whisky med stor W, så bør du nok satse på andre merker. Kan selvfølgelig være litt dyrt, men som the_last_nick_left skriver, så varer en god flaske whisky lenge. Gode whisky’er skal man ikke drikke seg full på (etter mitt syn - men ikke alltid klarer). Den skal nytes, et glass eller to i løpet av en kveld. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Noen som har tips når det gjelder vasking av Glencairn-glass for hånd? Kommer ikke til med normal oppvaskkost, og har ikke langre nok fingre til å få tørket i bunnen. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Du trenger strengt talt ikke det. Skyll med skikkelig varmt vann, det holder i massevis. Lenke til kommentar
KapteinKnut Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 jeg hadde min første whiskey i går, en Jameson. Jeg er litt usikker på om jeg likte det eller ikke, men det er vel kanskje noe som kommer med årene. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 jeg hadde min første whiskey i går, en Jameson. Jeg er litt usikker på om jeg likte det eller ikke, men det er vel kanskje noe som kommer med årene. Jameson er en Irsk whiskey og etter mitt skjønn når den ikke opp til Skotsk whisky. Prøv heller en singel malt fra skottland. Lenke til kommentar
Capless Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Nå har jeg prøvesmakt Dalmore 15 år og Jura Superstiton Edit: og nå er jeg på et glass med Bowmore 12 år Edit 2: Måtte bare åpme The Glenlivet 18 år også I rekkefølge av hva jeg likte best: Bowmore 12, Dalmore 15, Jura S og Glenlivet 18. om ca 1 uke skal jeg åpne Ardbeg Uigeadail og kanskje Glenfarclas 21 år, gleder meg Endret 3. september 2009 av Whisky1 1 Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Uigeadail er virkelig god! Prøvde en ny her om dagen, Ledaig fra Mull. Langt fra det beste jeg har smakt, men til prisen (350 kr) vil jeg si den var ok. Lenke til kommentar
Capless Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Ja, jeg har store forventninger til den siden den ble kåret til Whisky of the year 2009 i Whisky bibelen, men har jo selvfølgelig sett mye skryt ellers også Jeg prøvde Ledaig for en stund siden og kan ikke si jeg likte den helt (sikkert pga den er veldig ung), men den ble bedre å bedre etter flere glass, hehe. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Laphroaig Quarter Cask (bedre enn 10 åringen imo) Hør hør. Det er min, til nå i hvertfall absolutte favoritt. Lenke til kommentar
Capless Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Jeg har 1 uåpnet liters flaske av Quarter Cask i skapet Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Men fydda. Man kan da ikke ha slikt stående uåpnet? Lenke til kommentar
Capless Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) hehe, jeg har smakt den før så haster ikke Er mer opptatt av å få smakt på de andre uåpnete flaskene jeg ikke har smakt før Endret 6. september 2009 av Whisky1 Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Etter en del utlandsturer i det siste har jeg også fått fylt opp whiskyskapet mitt. Jeg hadde faktisk med meg to flasker for mye på forrige tur og kommer da i gruppen over "folkelige smuglere". Skjemmes jeg? Nei, men det er ikke ofte jeg gjør det og når man går "bananas" i en butikk som inneholder så mye godt, da kan man ikke la være å kjøpe. Mye bedre med for mye whisky, enn for mye merkeklær til fruen og ungene….. Men det jeg lurer på er om noen har erfaring med blindtester? Finnes det noen beskrivelse på nett hvordan dette kan gjøres? Har prøvd tidligere men trenger noen tips hvordan dette kan gjøres på en skikkelig måte. Har planlagt å invitere noen av mine nærmeste kamerater for så å gjennomføre dette. De er veldig store i kjeften og tror de kan det meste om smaker innenfor whisky. Derfor ønsker jeg å la dem få prøve seg. Satser på 5-6 whiskymerke eller typer (skal også lure inn en simpel en). Lenke til kommentar
Capless Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Det er ikke rart det blir litt små smugling av whisky (og annen sprit) i Norge når det er skyhøye mafia-avgifter Vet ikke helt hva jeg ska si om blindtesting bortsett fra at det burde vel være noe lignende som dette: Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Altså. Kjøper man en _god_ whisky så er det ikke mye å hente på å smugle, kan til og med enkelte ganger tape på det. Polet har jo fast avanse i motsetning til de fleste andre utsalg i verden. Har ofte kjøpt whisky ute i Europa, kommet hjem og funnet ut at alt jeg sparte vare noen små ti-ere. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Det er jo tilfeller der man finner whisky som ikke finnes på polet (om de har mange) og da bryr ikke jeg meg ikke om jeg må betale litt mer eller litt mindre. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Angående blindtesten så kan dette utføres på en veldig enkel måte. Jeg antar selvsagt at du skal være en slags dommer og ikke delta selv. Du kan da merke glassene, det er en fordel at du har nok glass til de whiskyene dere skal smake. Du kan da f.eks nummerere glassene fra 1-6 og selv helle i whiskyen i et annet rom og dele ut. Du bør gjøre det i et annet rom, da man kan kjenne igjen flaskene selv om de er pakket inn. Du kan selvsagt også kjøre en og en whisky, som du sjenker opp. Folk drikker opp og noterer mens du vasker/skyller glassene og heller i den nye whiskyen. Vi har kjørt ølsmaking blandt gutta, vi løste det ved å pakke inn flaskene i sølvpapir og nummerere selve flaskene. Aberet med det er at jeg kjente igjen flere flasker på formen og størrelsen. Dette var ved juleølsmaking. Jeg kjente jo igjen smakene, men fikk jo litt hjelp siden jeg også kunne kjenne igjen noen flasker. Når det gjelder innføring av spesielle tapninger, så går jeg alltid på rødt. Man betaler 180 kroner for en flaske, noe som er vel verd det, for å slippe å være redd for at godsakene havner i hyllene på Biltema, som rødsprit. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 De er veldig store i kjeften og tror de kan det meste om smaker innenfor whisky. Derfor ønsker jeg å la dem få prøve seg. Satser på 5-6 whiskymerke eller typer (skal også lure inn en simpel en). Hvis du virkelig skal gi dem en utfordring, så lur inn en cognac også. Det er forbløffende mange som ikke klarer å avsløre det når man smaker blindt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Det som også er viktig er at du rangerer dem etter hvor kraftig smak de har, jeg regner med at du er klar over det, men nevner det likevel. Ikke start med en Ardberg Supernova, om du har tenkt å servere en Famous Grouse. ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå