Barcarolle Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) Har en kamerat som beskiver Jack Daniels som en singe malt noen har putta tannkrem oppi. Nei, selv en billig blend synes jeg er bedre. Single malts er alltid å foretrekke riktignok. Endret 27. juli 2009 av Barcarolle Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Nå har jeg akkurat åpnet Talisker 25y.o, fått den i glasset og kastet den rundt. Sniffa og smakt. Dette er varer folkens. Foreløpig synes jeg det smaker som en blanding av hasselnøtter og valnøtter, med klare toner av vanilje(snedig egentlig, etter 25 år på fat), jeg finner også en anelse citrus, en tanke torv og noe fruktighet som jeg ikke helt klarer å plassere. I tillegg så kjenner man olje, noe som også kommer tydelig frem av "føttene". Nåja, dette smakte faktisk helt fortreffelig, er flaska på 70cl verd 1500 spenn på Vinmonopolet? Med min lommebok, så må jeg nok dessverre si nei. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Har de brukbare whiskyglass på ikea? Hvor finner jeg polet i Trondheim? Skal snart nedover til hybelen og hive meg på studiekjøret igjen, og den annledning skal jeg kjøpe meg min første flaske whisky. Har dere noen forslag til hva jeg skal starte med? Har jo smakt diverse før(vet at flere av disse er tvilsome, men når man blir påspandert sier man ikke nei.), bla: Jack Daniels, Jameson, Tullamore Dew, Famous Grouse, Smokehead + flere jeg ikke husker navnet på, inkludert en 18 år gammel greie med mye røyksmak som jeg ikke husker navnet på. Liker bitterhet og røyksmak, bare det ikke dominerer FOR mye. Liker litt komplekse smaker. Prisen bør ikke være astronomisk. Hva foreslår dere? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Har de brukbare whiskyglass på ikea? Det tviler jeg på. Hvor finner jeg polet i Trondheim? Det er mange pol i Trondheim. I sentrum finner du ett i Munkegata, rett ved Burger King, du finner ett på Byhaven og ett på Solsiden. I tillegg er det et på City Syd, Valentinlystsenteret og CityLade. Jeg tror ikke det er flere. Har dere noen forslag til hva jeg skal starte med? Har jo smakt diverse før(vet at flere av disse er tvilsome, men når man blir påspandert sier man ikke nei.), bla: Jack Daniels, Jameson, Tullamore Dew, Famous Grouse, Smokehead + flere jeg ikke husker navnet på, inkludert en 18 år gammel greie med mye røyksmak som jeg ikke husker navnet på. Siden du sier at du liker røyk og torvsmaken, så er det en fordel å holde seg til Islay. En av mine absolutte favoritter er Lagavulin 16, i tillegg er Talisker 10 fantastisk. Lykke til! Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Hadde mitt første møte med whisky for noen uker siden, og smakte på det jeg mener å huske var en Lagavulin 12, en Talisker 10 og en Laphroaig 10. Ikke helt nybegynner-whisky etter hva jeg har lest her, og det smakte overveldende, men det var absolutt interessant, og jeg kunne gjerne tenkt meg å forsøke mer. Burde jeg bli mer kjent med en av de nevnte, eller burde jeg forsøke en fra et annet område? Litt lik post som Jann-Ove, men men. Er åpen for forslag. Lenke til kommentar
Capless Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Prøv deg på Lagavulin 16, Laphroaig Quarter Cask (bedre enn 10 åringen imo), og Ardbeg 10 da vel Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Kjøpte en slik på systembolaget i Sverige. Flaska så fancy ut og kosta 400 SEK. Noen som har smakt? http://www.suntory.com/yamazaki/ Lenke til kommentar
Capless Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Av japanske whiskyer har jeg kun smakt Nikka Yoichi 10. Men blir nok å prøve meg på en yamazaki i fremtiden Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Skal til Edinburgh neste uke, og blir nok å ta turen innom Glenkinchie-destilleriet, mitt første destilleribesøk. Skal nok få prøvd en del whisky under oppholdet! Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Skal til Edinburgh neste uke, og blir nok å ta turen innom Glenkinchie-destilleriet, mitt første destilleribesøk. Skal nok få prøvd en del whisky under oppholdet! Jeg har akkurat vært i Edinburgh. Så jeg skal gi deg et stalltips! Stikk innom Whiski, en hyggelig pub som ligger på High Street/Royal Mile. Ligger rett ved Bank Hotel. Der kan du velge fra 222 single malts og totalt 350 forskjellige whisky. Det skulle være noe for enhver smak der. I tillegg så kan jeg anbefale å ta buss ut til Glenkinchie, det går busser fra St. Andrews Square, dvs. litt "off" selve plassen. Bussen er 44B og er merket med Pencaitland. Hopp av på bensinstasjonen der, eller gå opp til destilleriet. Er et lite stykke å gå, så jeg vil anbefale å ringe taxi( 01875 340805). Bussturen koster £3 og vi betalte £6 for taxien. Når turen var over så tok vi taxi tilbake til Edinburgh for £35, det var definitivt verd det, da bussen er en skikkelig melkerute. Jeg vil også anbefale å stikke innom Wannaburger på Royal Mile for en virkelig god burger, milkshaken deres er også fantastisk! Til den som spurte om en Nikka her oppe, ja den er god og ja, jeg har smakt. Jeg har jobbet meg gjennom alle Nikkaene som selges her i Norge, jeg kan på det varmeste anbefale alle sammen. Dette er whisky av høy kvalitet og ikke minst er de interessante om man ønsker en variasjon fra skottene og da spesielt mtp. peat og røyknivå. Nikkaene er forholdsvis komplekse i smaksspekteret, de er ikke ekstreme på noe vis, men har masse spennende smak. Den som ikke har prøvd noen av disse japanske perlene har virkelig gått glipp av noe. Endret 7. august 2009 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg spurte ikke om Nikka, men Yamazaki. Men den er sikkert drekkanes den også da Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg spurte ikke om Nikka, men Yamazaki. Men den er sikkert drekkanes den også da Så sannelig, det første man blir blind på er øynene. (Jeg hater det uttrykket, men det passet så godt akkurat nå.) Yamazaki har jeg faktisk ikke hørt noe særlig om, altså jeg har ikke hørt noen notes om den og ikke prøvd den selv. Derfor håper jeg at du kan komme med en dom, når du får prøvd den, gjerne med noen notater. Lenke til kommentar
Sitronkake Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Denne tråden inspirerte meg til å prøve whisky! Stakk ned på polet og kjøpte en flaske Glenfiddich 12 y.o. Virket som en grei whisky å begynne med. Handlet også en flaske Caol Ila 12 y.o, samt et tulipanglass. Gleder meg til i kveld! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Single malt whiskey kan være brutalt for en uvant gane. Det smaker bare drit sterkt eller røyk før man blir vant med det. Lenke til kommentar
Sitronkake Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Kvelden kom fort i dag, gitt. Tok en par smaker nå. Glenfiddich var ganske smakløs, det var bare sterkt. Er ikke vant til å drikke brennevin, så jeg håper smaken kommer med tiden? Caol Ila hadde sterk smak av røyk og tre. Fikk meg til å tenke på turgåing og bål. Haha Endret 11. august 2009 av Sitronkake Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Caol Ila 12 er en personlig favoritt hos meg. Jeg vender alltid tilbake til den virker det som. Gir mye god whisky for pengene. Ikke alt for mye røyksmak heller så jeg kan ta mer en ett lite glass. Prøvde meg på ardbeg uigeadail, men den ble litt for heavy for meg. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Told ya so, sitronkake. Akkurat samme opplevelsen jeg hadde. Lenke til kommentar
Capless Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Jeg gleder meg som en unge til å smake Ardbeg Uigeadail! men blir noen uker til Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Nå har jeg akkurat fylt litt whisky fra 1982 i glasset, nærmere bestemt en 25 år gammel Bunnahabhain ... Vet dere hva! Dette var faen meg en malteksplosjon uten sidestykke. Jeg orker ikke skrive notes i kveld, men dette var jammen godt! Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Endte opp med Lagavulin 16. Den blir bare bedre og bedre for hver gang jeg tar et glass. Fins det rimelig Whisky som er brukbar btw? Som fattig student må jeg jo tenke litt økonomisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå