Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg tatt en god andel av min The Glenlivet 12 y.o single malt speyside wisky.

 

Og jeg er nok så skuffet over den.

 

Jeg synes den var lite spesiell og imponerte meg verken på smak eller lukt. Den ga ingen god følelse i munnen og føltes som vann, ingen stor følelse av aroma heller.

 

Den føltes slapp, men alkohol smaken var tilstede, og det var ikke lite heller. Det var vell den som pekte seg mest ut når det kommer til akkurat denne flasken.

 

Sitter nå igjen med en erfaring i ermet, og firehundre kroner letter lommebok :(

Lenke til kommentar

sitter og drikker et glass med taliskier, og har drukket 2 glass Upper ten før den tid. Har blitt en del whisky den siste tiden. Men nå er jo smakene nesten bare whisky her. Dog Upper ten har en veldig skarp smak og spesielt lukt mener jeg, letter og drikke Taliskier bedre er den også. Med tanke på pris er vell det selvsagt, selv om pris ikke alltid har noe og si. aner ikke hvordan det er med whisky, betaler du mer får du mer kvalitet i flaska eller er det litt fra person til person og selvsagt en ide og ha drukket noen forskjellige whiskyer går jeg ut ifra?

 

vell vell, all whiskyen her i huset er snart tom :(

Upper ten drakk jeg halve flasken av og ble bare tipsy :p og nå en uke etter er den tømt, før den tid har en johnny walker red lable gått ned. og hva burde vere det neste? en slik highland park jeg har lest så mye om her? eller hva den nå heter?

Lenke til kommentar

First of all -den heter Talisker :p

Uansett, jeg er ganske full så håper det ikke blir mye feil skriving :fun:

Etter min mening er Upper ten ganske så kjedelig. Jeg brukt den som min "fest-whisky" før men ble fort veldig lei av den. Holder meg til Red label nå. men, i dag hadd jeg ikke den så måtte fylle Glenfarclas 12 år på lommelerka mi til forspillet :fun:

skal man ha kvalitet blir det jo single malt, og en god single malt ligger på rundt ca 450-500kr.

Highland Park er god den ja. men kommer ann på hva du liker, jeg anbefaler en whisky fra øya Islay men om du ikke liker mye røyksmak osv så er det ikke noe for deg (håper jeg ikke skremmer deg nå, hehe). Det er uansett ikke "fylle-whisky" single malt burde nytes i moderate mengder og helst i ett skikkelig whiskyglass så du kan sette pris på aromaene i glasset :)

Hvordan Talisker drakk du btw..? 10 åringen?

Lenke til kommentar

fantastisk at jeg aldri klarer og skrive det navnet riktig.

destilled i 92 og bottled i 2005.

godt og høre at det ikke bare meg som syns Upper ten var lett kjedlig, noen kompiser som rølte om at den var så god.

 

dæven 7 destilleri på den lille øya O_o

hmms, får bli til neste helg at jeg besøker polet da.

Lenke til kommentar

Fa…! Hel…! Nå gråter jeg nesten …… :cry:

Jeg mistet en flaske med Dalwhinnie 15 år ned på en glasshyllen med alle Whiskyglassene mine. Ahhrrggg… :realmad: Alle tulipanformede glass knustes utenom et og en kvart liter Dalwhinnie gikk tapt, pluss glasshyllen. Så nå kan jeg kun drikke fra whiskytumbler fremover til jeg har fått investert i nye. Derfor; vær forsiktig med støvtørking og vasking når du har det travelt.

 

Men jeg får kose meg senere i kveld med Lagavulin Distillers Edition og sammenligne denne med Lagavulin 12 år som jeg lovet i en tidligere tråd. Tilbakemelding kommer…… I forbannelse :angry: har jeg lyst til å smake nå (men jeg må nok kjøre ungene til ditt og datt i ettermiddag).

Lenke til kommentar
kondolerer SirEmanon.

hvor kjøper du slike funky whiskyglass?

Tusen takk for kondolansen. :) Det trenger jeg ...

 

Jeg har kjøpt tulipanformede glass i butikker her i Norge og i utlandet. De fleste har jeg vel kjøpt i Skottland, med destilleri logo.

 

Kommer nå rett fra en runde på tre forskjellige glassbutikker for å se om de hadde nye glass til erstatning for de knuste. Men det var ingen som hadde. Alle sa de hadde, men det var whiskytumbler. Så finner du noen i din glassbutikk, så kjøp. Det er ikke så ofte de har på lager.

 

Se også innlegg nr. 347. Hvor det ble diskutert litt rundt dette med glass.

 

Nå vil jeg ta frem Lagavulin og kose ræva av meg ....

Lenke til kommentar

Ja, nå sitter jeg her med en Lagavulin Distillers Edition (DE) og en 12 år cask strength. Hvilken av disse er best? Er det en av dem som utmerker seg? Egentlig veldig vanskelig å vurdere hvilken som er den beste.

 

Det første man legger merke til er den store fargeforskjellen. 12 åringen er fin og lys, mens DE er mørk som Sherry. Se bilde.

post-143694-1243104262_thumb.jpg

 

Begge har en fin lukt med innslag av røyk og torv. Når det gjelder smak så er de veldig like, men samtidig noe ulikt.

 

DE har en fin sherrypreget torvsmak og etter en stund i munnen kommer røyksmaken. Ettersmaken var enormt god og den var lang.

 

12 åringen hadde ikke den kraftige sherrysmaken og torv og røyk var omtrent den samme. Det var en kraftigere ”etanol” smak av denne, og det skulle jo bare mangle siden den er 56 %. Når det gjelder ettersmak var den veldig lik DE, men varte ikke så lenge.

 

Når det gjelder styrkeforskjellen mellom dem (43% og 56%), er ikke dette noe å vurdere. For å si det mildt, så kan man nesten ikke kjenne at 12 åringen er så kraftig i volumprosent.

 

Så hvilken vil jeg anbefale? Dette er vanskelig siden de er veldig like og gode på hver sin måte. Men jeg holder en liten ”knapp” på DE grunnet ettersmaken.

 

Likevel forblir ikke dette min favoritt whisky. Det er fortsatt Laphroag med den fyldige og kraftige røyksmaken, samt den rike maltsmaken som blir og er den store favoritten.

Lenke til kommentar

Laguvalin Distiller's er god – selv om jeg kanskje holder en knapp på Talisker Distiller's Edition. Bortsett fra de to har jeg pleid å holde meg unna det meste som har vært innom sherryfat.

 

Begynte faktisk kvelden med Talisker DE – etter det har det blitt noen Talisker 18. 18-åringen er himmelsk. Ettersmaken smeller i mange nivåer, kompleks duft og det meste annet en kan ønske seg. Men så var det prisen, da ...

Lenke til kommentar

Slik, da har jeg tømt en flaske italiensk rødvin og har kastet meg ut på mine siste glass av Talisker! Ser du whisky1: jeg klarer og skrive navnet riktig når jeg har flasken rett forran meg :) og i dag på polet kiket jeg hardt og brutalt etter en highland park, men så ikke. Kan ha noe med at dame dro meg til kassa etter at jeg hadde plukket ut en random rødvin :)vell vell, god var den, og nå tar desverre Talisker farvell også :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
SirEmanon, eller andre for den del, kan du si noe om Laphroag opp Caol Ila og evt. Ardbeg?

Lite aktivitet her i det siste…

 

Skal prøve å svare deg etter beste evne. Whisky’ene du viser til, så er Laphroaig min favoritt. Faktisk den beste av alle whiskyer etter min mening. Her har du en malt whisky som lukter som et gammelt leirbål, men har likevel en passlig mengde torv- og røyksmak. Den har også et lite innslag tang og karamell/vannilje. Den er fyldig og god, samt en fantastisk ettersmak. Hvis du lukker øynene, så føles det som om du står på en odde på Islay og nyter stillheten.

 

Køll-iila. Se HER.

 

Når det gjelder Ardbeg, så er dette en whisky som slår de fleste over ende. Her smaker det som om du har fått en kreosotimpregnert telefonstolper langt inn i kjeften, saltvann i øynene og torv slått over neseryggen. Vil påstå at dette er en av de kraftigste og mest røykpregede whiskyene som finnes. Laaaang ettersmak. Den er faktisk litt for drøy og bastant for meg, så det blir som regel bare et glass av denne i gangen. Betegnes som en whisky for viderekommende.

 

Edit: Skriveleif...

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar
Når det gjelder Ardbeg, etc

Pussig at du sier det, jeg har selv Laphroaig som min soleklare favoritt, og har nylig testa polets Ardbeg (standard 10 yso, 46 %). Jeg synes Ardbeg har mange gode kvaliteter man kan forvente fra en Islay - men jeg finner den faktisk noe slapp i forhold til Laffen. Nese og førstesmak er lovende og litt i samme kategori som Laff, men jeg syns ikke den holder like lenge - savner følelsen av at lukt og toner forplanter seg i hele kroppen og kommer ut i huden.

Nå finnes det selvsagt flere Ardbegvarianter, så jeg holder mulighetene åpne.

 

Polets standard Ardbeg 10-åring er god, veldig god. Men ikke så ekstremt god som Laphroaig's 10-åring. Laphroaig Quarter cask snakker vi ikke om, ingen når opp til denne i min bok. Ingen.

Lenke til kommentar

Da har jeg kommet meg inn i Whisky-drikkernes rekker.

 

Har smakt whisky ved noen annledninger tidligere, men da vært for full og/eller uerfaren.

 

Jeg startet med å kjøpe en flaske Glenfiddich 12(?) på polet (er denne jeg har hjemme nå), men jeg syntes dette var en vanskelig start. Glenfiddich ble anbefalt som en nybegynnerwhisky bl.a. her på forumet. For meg ble denne whiskyen for smakløs, alkoholen ble for framtredene.

 

Etter å ha snakket litt med en relativt erfaren kamerat kom jeg fram til at kanskje en Islay-whisky var tingen for meg. Vi har begge røyket pipe siden 16-års alderen, så røyksmak er vel et kjempe pluss.

 

I tax-freen på Brussels Airport kjøpte jeg en halvflaske Laphroaig 10, denne åpnet faktisk verdenen av whisky for meg. Røyklukten gjorde det lett å vende seg til alkoholsmaken, denne flaska kom godt med både i Barcelona og på resten av min reise i Sør-Europa.

 

Når jeg så kom hjem igjen til Barskapet setter jeg mye mer pris på Glenfiddich også, faktisk er dette en kjempe whisky.

 

Det gjenstår for meg å finne en Blended jeg faktisk liker, noen forslag?

 

Har også kikket litt i skapene til far, og til å være en mann som sier at han ikke liker Whisky har han et ekstremt bra utvalg. Talisker, Jura, et par irske whiskey og JD. JEg skal spørre om å ta over samlingen i desember, da jeg blir 20.

Lenke til kommentar

Ballantine's Finest kanskje?

 

Ble forresten til at jeg åpnet Ardbeg'en på lørdagskvelden.

Sjenket to gode glass og satte meg ut på terrassen sammen med pappa og fyrte opp terrasse varmeren.

Den skuffet ikke. For min del havner denne flere hakk over Caol Ila, som forøvrig er den enest Islay-whiskyen jeg har vært borti før. Neste på lista er nok Laphroaig 10y. Har ettervert store forhåpninger til denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...