Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke smakt mange blends, kanskje 7-8 stk. men ingen av dem kan måle seg til single malt. Men det er sikkert noen blends med lang ettersmak dog jeg trur de er dyre/gamle

Laphroaig bør smakes ja ;)

Heftig sang (eller hva det er) :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da er du kanskje oppe i det antall whiskyer jeg har smakt i det hele tatt :p tror jeg merker en vesentlig forskjell på blended og singel malt ja, kanskje jeg skal avslutte kvelden med en talisker for og kjenne litt på forskjellen.

da er laphroaig på listen min :)

om det var mitt innlegg du siktet til så var det bare en quote på forskjellen mellom whiskey og whisky :)

Lenke til kommentar

Hadde med en Bruichladdich LTD 2001 Bertelsen på hytta, den var ikke helt som jeg hadde forventet av the laddie. Tenkte med de første par slurkene at de kan vel ikke ha ødelagt den med bourbon fat, joda.. sterk pepper -> spritsmak kombinert med den verste ettersmaken som jeg har kjent på lenge, skarpt og mye nøtter.

Nei, holder meg til alt før 2001 :sick:

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar

mulig dette er litt feil tråd, men er jo her kunnskapen ligger så prøver. noen som vet om steder man kan kjøpe whiskey karaffel/decanter ? gjerne med en form for gummi foring rundt tuten slik at "englenes andel" ikke blir så stor. har prøvd på glassmagasinet men syns ikke de helt hadde sjarmen ved seg :p

noen som har noen erfaringer fra nettsteder kanskje?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

....bump....

Tilbake fra tur, men jeg fant ikke Port Askaig. :thumbdown: Skal over til Edinburgh om ca. 1 mnd. så jeg får lete der....

Men jeg fikk kjøpt meg en Lagavulin, The Distillers Edition, Double Matured (17 år). Den gleder jeg meg til og vil ta meg et glass og to i forbindelse med feiring av nasjonaldagen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Siden Port Askaig er så ny så hadde jeg en anelse om at du ikke kom til å finne den i danmark. Men det kan bli andre boller i Edinburgh :)

Den Lagavulin DE syns jeg var litt mystisk. De første glassene var hærlige, mente den var bedre enn 16 åringen. Men 1 eller 2 uker senere etter jeg hadde sammenlignet litt med 16åringen syns jeg den ikke var særlig god lenger.

imo er 16år best, 12år på andreplass og DE på tredjeplass

Skulle ønsket Lagavulin var litt sånn som Ardbeg, at de eksprimenterer litt og kommer med flere non-chillfiltered tappinger, men det skjer neppe :(

Lenke til kommentar

Port Askaig kommer snart står det på siden deres, mens hos The Whisky Exchange.com ser det ut som den går an å bestille, hvis en da ikke bor i bakvendtland som oss :ermm:

Polet er ikke noe særlig behjelpelig med de gyldne dråper..

Vinmonopolet har ikke anledning til å etterspørre navngitte produkter dessverre. Vi har ikke noen informasjon om at noen av de norske importørene skal ta inn dette produktet.

Noen som har hørt om endring av gjeldene regler for privat innførsel av alkohol som kanskje skulle skje 1. juli?

Lenke til kommentar
Siden Port Askaig er så ny så hadde jeg en anelse om at du ikke kom til å finne den i danmark. Men det kan bli andre boller i Edinburgh :)

Den Lagavulin DE syns jeg var litt mystisk. De første glassene var hærlige, mente den var bedre enn 16 åringen. Men 1 eller 2 uker senere etter jeg hadde sammenlignet litt med 16åringen syns jeg den ikke var særlig god lenger.

imo er 16år best, 12år på andreplass og DE på tredjeplass

Skulle ønsket Lagavulin var litt sånn som Ardbeg, at de eksprimenterer litt og kommer med flere non-chillfiltered tappinger, men det skjer neppe :(

Har også en 12 åring stående, så jeg for komme med min vurdering etter den store nasjonalfesten.

Lenke til kommentar

Det står kommer snart pga at siden er under utvikling (tipper jeg) Whiskyen er vel å fa tak i på sentrale plasser i begynnelsen.

Jeg har ikke holdt meg oppdatert på privat innførsel av alkohol egentlig, selv om det er intressant trur jeg det fremdeles blir for dyrt :(

Det siste jeg leste om saken var dette

Lenke til kommentar

Er tolvåringen chill-filtered? Men uansett leverer både Cadenhead og Murray McDavid sine "uavhengige tapninger" (mitt forsøk på å oversette "Independent bottlings") som ikke er det. Det er mulig de er tilgjengelige på polene på Briskeby og i Valkendorfs gate i Bergen.

Lenke til kommentar

nei ikke 12åringen, alle Cask strengths er non-chillfiltered (er ganske så sikker)

Lurer på om alkoholprosenten må være 46% eller over når whiskyen er non-chillfiltered, ellers blir whiskyen tåkete

Ja, jeg skulle vel ha testen noen independent bottlings

Lenke til kommentar

Er der noken som har smakt på Glenfiddich sin 15åring og 18åring som kan fortelle meg kva som er best. Skal spandere på meg sjølv ei whiskeyflaske i bursdagsgåve neste veke og har lest at Glenfidich er eit godt merke. Har til no kun drukket av ei flaske med Glenlivet 12 år.

Endret av Glennrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...