Capless Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Noen her som kan fortelle noe om Bruichladdich Vintage 2001? Finner fint lite om denne rundt om og er interessert i deres mening om hvor vidt den er verdt å legge en halv tusing i, eller om jeg burde gå for en ny Glenfiddich 12y først som sist? Trur det var Bruichladdich Vintage 2001 en kompis hadde med seg til meg når vi hadde en aldeles fortreffelig whiskykveld men, jeg syns ikke den var serlig god Du kan jo prøve Glenmorangie eller kanskje The Glenlivet bare for å prøve noe nytt Jeg har ikke smakt dem enda faktisk men hører/ser gode ting om dem Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hvis du ikke liker smaken, finn deg noe annet å drikke er min filosofi. Folk kan få skyte seg selv i hodet for alt jeg bryr meg, men de trenger ikke å fortelle meg om det. Hva om jeg liker smaken med melk og honning da, og helst vil drikke det? Kommer motepolitiet og arresterer meg for dårlige drikkevaner da eller? Du kan da for all del la være og lese det, om du tar så mye skade av at andre har annerledes smak enn hva du har. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Håper vi legger debatten rundt hvor vidt single malt, eller whisky generelt for den del, burde inngå i drinker eller tilsettes noe, død her og flytter fokus. Noen her som kan fortelle noe om Bruichladdich Vintage 2001? Finner fint lite om denne rundt om og er interessert i deres mening om hvor vidt den er verdt å legge en halv tusing i, eller om jeg burde gå for en ny Glenfiddich 12y først som sist? Om Bruichladdich er verdt en halv en … ??? Men hvis det står mellom å velge Bruichladdich eller en Glenfiddich, så hadde jeg valgt Bruichladdich. Nå har jeg ikke smakt den du viser til (men andre Bruichladdich) og det er jo en god grunn for å gå for denne. Prøve noe nytt er alltid spennende. Vil du vite mer om smak og aroma, Bruichladdich Vintage 2001. Hva om jeg liker smaken med melk og honning da, og helst vil drikke det? Kommer motepolitiet og arresterer meg for dårlige drikkevaner da eller? Du kan da for all del la være og lese det, om du tar så mye skade av at andre har annerledes smak enn hva du har. Nei, vi (jeg) vil arresterer deg. Men hvis du vil blande ut whisky, kan du ikke istedenfor diskutere det i en tråd hvor drinker blir debattert. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Se der ja. Når man vet hvor man skal lete. Skriver den opp på "kanskje" listen min. Blir nok prioritert etter Laphroaig 10y, så de kan nok bli en stund til. Lenke til kommentar
Capless Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Laphroaig 10 er et godt valg Ta en titt på Laphroaug Quarter Cask også, koster noen kr mer men den bedre enn 10 åringen imo Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hva om jeg liker smaken med melk og honning da, og helst vil drikke det? Kommer motepolitiet og arresterer meg for dårlige drikkevaner da eller? Du kan da for all del la være og lese det, om du tar så mye skade av at andre har annerledes smak enn hva du har. Nei, vi (jeg) vil arresterer deg. Men hvis du vil blande ut whisky, kan du ikke istedenfor diskutere det i en tråd hvor drinker blir debattert. Som allerede nevnt, det var bare et eksperiment, jeg så ikke problemet med å på forhånd spørre om noen hadde prøvd blandingen før her. Jeg har ikke forsøkt å kapre tråden i håp om å gjøre den om til en drinkdebatt, og jeg kommer heller ikke til å gjøre det. Du får be trådstarter utheve at det ikke er velkomment å snakke om blandinger. Frem til da, så kan dere ikke grine over at alle ikke har samme smak som dere. Selv om dette - ja- var første gangen jeg forsøkte å blande ut whisky og ellers lar den ligge ensom i glasset. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Er da ikke farlig å prøve noe nytt. Det viktigste er vel at folk ikke slutter å kjøpe Whisky og Whiskey sånn at Destileriene ikke går konk. Lenke til kommentar
Capless Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Helt sant Kaffe Bob. Selv om jeg ikke er noe stort fan av whiskey så er det bra at folk kjøper det siden whisky oftes blir lagret på whiskey fat. Heller ikke noe stort fan av blended whisky, men uten blended hadde det ikke vært mye single malt Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg tenker også at det er viktig at ikke de "store" blended merkene får monopol på mixing, for da vil fort de mindre aktørene tape. Lenke til kommentar
Velociraptor Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Fikk smake en glass med Jack Daniels Single Barrel et par uker tilbake ! Og jeg må bare si Wow ! Det var en opplevelse, utrolig ! Den nærmest eksploderte i munnen min, samtidig som den var mild og rund i kantene, men beholdt en deilig røykt smak med spark i ! Jeg vet ikke hva jeg kan sammenligne den med, siden jeg ikke har smakt noe lignende. Noen andre som synes om den ? Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Du har sikkert hatt en flott smaksopplevelse, men at den smaker røyk? Smak er selvsagt subjektivt, men jeg har enda tilgode å smake noe som minner om "røyk" i JD, JB, Four Roses og andre amerikanske whiskeys. Om man skal si at noe er fremtredende i JD må det kanskje være karamellen. Da snakker jeg selvsagt om "røyksmak" man kan kjenne i skotsk whisky, i varierende grad og karakter. Laphroig smaker røyk på enn annen måte enn Bowmore, for å si det veldig enkelt. Jeg tar et lite forbehold da jeg ikke har smakt JD Single Barrel.... synes allikevel dette virker underlig. Med mindre du snakker om røyksmak som i tobakk...? (og da skjønner jeg enda mindre) Sånn ellers er det vel helst (skotsk) single malt de fleste i denne tråden drikker, men for all del! Kan godt kaste innpå ett par tumblere med JD, men da har jeg andre forventninger til smaken enn til en virkelig god single. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Fikk smake en glass med Jack Daniels Single Barrel et par uker tilbake ! Og jeg må bare si Wow ! Det var en opplevelse, utrolig ! Den nærmest eksploderte i munnen min, samtidig som den var mild og rund i kantene, men beholdt en deilig røykt smak med spark i ! Jeg vet ikke hva jeg kan sammenligne den med, siden jeg ikke har smakt noe lignende. Noen andre som synes om den ? Etter som jeg kjenner til bruker JD friske (nye) fat til lagring, så hvordan du har kjent røyksmak er for meg et mysterium. Prøv først en Ardbeg (skotsk) og bli kjent med røyksmaken…… Men som Tumbleweed nevner, så har du sikker hatt en fin smaksopplevelse Lenke til kommentar
dePt Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Er røyksmaken i Ardbeg virkelig så dominerende? Har en flaske stående trygt på hylla. Der skal den nok få stå til jeg føler meg helt komfortabel med Caol Ila. Følte røyksmaken overdøvde omtrent alt av råvarepreg første gangen jeg smakte denne. Etter et par glass var det lettere å få tak på den, men det er nok et godt stykke igjen. Men jammen er det spennende! Endret 26. mars 2009 av dePt Lenke til kommentar
Velociraptor Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 ... så hvordan du har kjent røyksmak er for meg et mysterium. Prøv først en Ardbeg (skotsk) og bli kjent med røyksmaken……Men som Tumbleweed nevner, så har du sikker hatt en fin smaksopplevelse Da må det være jeg som flakser der ! Men så har jeg heller ikke smakt så mange single malt heller, og kunne nok hatt godt av en liten smaksaften ! Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Som sagt, røyksmak er ikke bare røyksmak men varierer både i styrke og karakter. Røyken er dessuten bare en del av mange andre smakskarakteristikker. Har drukket Laphroaig på turbuss i polystyrenebeger (blasfemi) og kjente faktisk tjære og røyklukt av hendene dagen etter. Laphroaigens åpenbare karakteristikk svettet faktisk gjennom begeret, men manglet alt det andre som gjør "froyg" til favoritten min. (quarter cask for øyeblikket) Ikke uvanlig at førstegangs-singlemaltere henger seg opp i røyken, men det er mer smak bak. MYE mer! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 har også fått det "røyksjokket" første gang jeg prøvde single malts. Jeg gikk rett på Talisker 12yr fordi den var billig på polet på Svalbard..steike så sterkt det var, tok en del slurker før jeg ble vant til røyksmaken. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Må innrømmes at jeg ikke var helt fan av røyksmaken første gang jeg prøvde selv, men når jeg først fikk smaken på single malts så ble den bare bedre og bedre. Det er vel det man kaller an aquired taste. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Sikkert. Har tvunget i meg noen smådrinker når jeg kom fra jobb innimellom for å bli mere vant til den, hehe. Tar ofte VELDIG lang tid å drikke opp et lite glass. Endret 26. mars 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Capless Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Etter hva jeg har smakt så er røyksmaken i Lagavulin 16 mest kraftig. Nå har jeg Dalwhinnie 15 i hus, er like spennende vær gang jeg prøver en ny single malt. Jeg blir som en unge som venter på julaften Sikkert. Har tvunget i meg noen smådrinker når jeg kom fra jobb innimellom for å bli mere vant til den, hehe. Tar ofte VELDIG lang tid å drikke opp et lite glass. Hvordan whiskyer har du smakt? Endret 27. mars 2009 av Whisky1 Lenke til kommentar
dePt Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Nå har jeg Dalwhinnie 15 i hus, er like spennende vær gang jeg prøver en ny single malt. Jeg blir som en unge som venter på julaften Da skåler vi med den i kveld! Har en uberført flaske jeg også som skal under lupen. Kommer du med dine notater her senere? Kunne vert artig å sammenligne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå