Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

Drinken skal testes senere ikveld, så da skal jeg avgi min dom. Er skeptisk til melka, men honningen? Honning og Whiskey? Det låter jo nydelig :)

Jeg ville kanskje brukt fløte i stede, men ikke mye. Kanskje legge det sammen som en Irish Coffee?

Litt Honning i glasset, så en shot Whisky, toppet med litt lettpisket fløte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nærbutikker er ikke alltid like nærme, og sko er ikke alltid like gjestmilde!

Edit:

Nå er drinken på plass. 3/4 melk og 1/4 Whiskey, to te-skjeer honning og et par tapp med kanel fra kanelposen.

Dette anbefaler jeg! Det smaker ikke Whiskey ved inntak, mer som varm melk og honning med noe ekstra. Men ettersmaken er der, like god som alltid :)

Er sjelden jeg driver å lager drinker, men dette var så godt at jeg vurderer å legge om drikkevanene mine :p

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Hva er det som er diskutert i det siste? Trodde dette var en Whisky tråd og ikke en tråd hvor vi blander drinker. :no: Spar meg…… :realmad:

Ser også dere har hatt en liten diskusjon omkring begrepene whisky og whiskey. Glem det. Disse begrepene betyr ingen ting. Dette har jeg forklart tidligere. Se HER. Det finnes f.eks. noen få irske whiskey som er drikkende, som motsatt at det finnes flere typer whisky som ikke er drikkende som f.eks. Thailandsk whisky.

Men snakker vi om Skotsk Whisky, ja da er det noe helt annet. Dette bør ikke besudles……

Lenke til kommentar

En smule arrogant der SirEmanon :!:

Var vel heller et eksperiment fra Mirzá sin side, noe han selvfølgelig må få lov til.

Jeg vil også legge til at jeg ikke ofret en dråpe til dette eksperimentet. Så jeg er like kul som deg! :D

Edit: Kan legge til at jeg smakte på Caol Ila'n min her om dagen. Det ble vist litt for tidlig for denne. Det første som slo meg var at dette var så langt fra de typene whisky jeg har smakt (er min første øy whisky ). Både på lukt og på smak. Men ettersmaken dere! Jeg er frelst. Etter noen glass regner jeg meg med jeg venner meg mer til smaken og derfor klarer å sette bedre pris på denne. Lukten følger vel derpå.

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Øy whisky er bare best :)

Men jeg har oppdaget at det er best å drikke det litt skjeldent (spare på god-sakene) for da blir det så mye bedre. som i dag f.eks. tok meg 3 glass Dalmore 12, også tok jeg 1 glass Laphroaig 10 etterpå. Laphroaigen ble liksom så mye mer kraftig da (2 uker siden sist jeg drakk en øy whisky)

Er på glass nr. 5 av Laphroaigen nå, skål :fun:

Lenke til kommentar
Edit: Kan legge til at jeg smakte på Caol Ila'n min her om dagen. Det ble vist litt for tidlig for denne. Det første som slo meg var at dette var så langt fra de typene whisky jeg har smakt (er min første øy whisky ). Både på lukt og på smak. Men ettersmaken dere! Jeg er frelst. Etter noen glass regner jeg meg med jeg venner meg mer til smaken og derfor klarer å sette bedre pris på denne. Lukten følger vel derpå.

Etter hvert kan du avansere til Black Grouse. Det er en enkel måte å bli introdusert til de mer stramme variantene. Du får litt røyksmak men slipper den verste, hva skal jeg si, stramheten.

Endret av Lars
Lenke til kommentar

Black Grouse Noteres! :) Har forresten begynt å føre "journal" på whiskyene jeg smaker. Blir spennende å følge med på hvordan smaken min utvikler seg og jeg blir mer bevist over hva som det faktisk smaker av. Det er det neimen ikke lett å sette fingeren på!

Lenke til kommentar
Nåååååmen så tøff du er da som ikke blander! Kan jeg få bli sånn som deg eller? :woot:

Hardt mot hardt, sa kjerringa, hun feis mot tordenværet. Det er tøft…… :cool:

Var vel heller et eksperiment fra Mirzá sin side, noe han selvfølgelig må få lov til.

Jeg vil også legge til at jeg ikke ofret en dråpe til dette eksperimentet. Så jeg er like kul som deg! :D

Arrogant? Ja, hvis det er det en "svoren" whisky drikker er, så aksepterer jeg den beskrivelsen. Men melk i whiskyen da… :sick:

Får si det som Ernest Hemingway beskriver dette; Det finnes ikke sterk whisky, bare svake mennesker.

Jeg vil også nevne at jeg ikke betegner meg selv som "kul", men som en whiskykjenner. Men at du er "kul" er jo tøft.

Caol Ila ("køll-iila") er en jeg alltid prøver å ha stående i skapet. Den smaker Islay, men ikke utpreget. Den har jo ikke den kraftige smaken som bl.a. Laphroai og Ardberg. For de av dere som ikke har gledet seg over Islay-Whisky, så kan muligens denne være en å starte med. Blir dere vant med denne er det lettere å gå over til de kraftige islay whisky’ene. Så @dePt, du har mye å glede deg til hvis du først får smaken for islay……

En liten kommentar til dette med betegnelsen øy-whisky. Husk at Regionen Øyer (Isle - øywhiskyer) ikke er det samme som Islay.

Black Grouse Noteres! :) Har forresten begynt å føre "journal" på whiskyene jeg smaker. Blir spennende å følge med på hvordan smaken min utvikler seg og jeg blir mer bevist over hva som det faktisk smaker av. Det er det neimen ikke lett å sette fingeren på!

Føre en "journal" er en god ide. Det skulle jeg ha gjort for lenge siden. Det er ofte jeg kommer opp i situasjoner der jeg har smakt en type whisky, men husker ikke spesifikt hvordan den smaker.

Edit: Linket

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar

Jeg var egentlig en Cognac person frem til noen få år siden, da jeg virkelig fikk sansen for Singel Malt Wiskey. Har smakt en god del typer gjennom årene nå, og har funnet et virkelig favoritt merke: The Glenlivet

Jeg synes både 12 år - 15 år og 16 års utgavene er utrolig gode. 16 års utgaven (Nãdurra) er jo virkelig noe.

glenlivet-15yr_h.jpg

whiskey_nadurra_250_557030a.jpg

Jeg drikker dem selvsagt bar, uten is eller noe annet. Og synes at denne typen Wiskey kan sammenlignes med Cognac...

Nå har jeg litt å velge mellom da i barskapet mitt, men The Glenlivet er å foretrekke:

img_5487.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Arrogant?! Nå må du jammen slappe litt av. SirEmanon påpeker, som jeg ville gjort at slike eksperimenter burde vært ulovlig! Folk som ødelegger slike fantastiske varer, skulle vært fradømt retten til å kjøpe dem, slik at folk som vet å sette pris på dem kan få kose seg med dem. Single malts har ingen ting med blandinger å gjøre, man skal absolutt ikke ødelegge smaken av disse med å tømme dem fulle av isbiter, vann eller melk. Det har ikke noe med å være tøff eller kul å gjøre, det har med å verdsette det man faktisk drikker. Hvis du ikke liker smaken, finn deg noe annet å drikke er min filosofi. Jeg hadde kastet vedkommende ut av mitt hjem om h*n hadde våget å putte isbiter i f.eks en Springbank 15 y. o. campbeltown Singel Malt. Forøvrig så gjelder dette alle single malts, men dette er bare et eksempel.

Folk kan få skyte seg selv i hodet for alt jeg bryr meg, men de trenger ikke å fortelle meg om det. :ermm:

Lenke til kommentar
Arrogant?! Nå må du jammen slappe litt av...

Var litt små ironisk(?) men, men OK. ;) (ironisk er ikke ordet jeg leter etter)

Burde vel høre på de som mener ironi er umulig over nettet.

Folk kan få skyte seg selv i hodet for alt jeg bryr meg, men de trenger ikke å fortelle meg om det. :ermm:

Du leser med andre ord ikke aviser? :whistle:

Håper vi legger debatten rundt hvor vidt single malt, eller whisky generelt for den del, burde inngå i drinker eller tilsettes noe, død her og flytter fokus. Noen her som kan fortelle noe om Bruichladdich Vintage 2001? Finner fint lite om denne rundt om og er interessert i deres mening om hvor vidt den er verdt å legge en halv tusing i, eller om jeg burde gå for en ny Glenfiddich 12y først som sist?

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...