Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Glengoyne var veldig overpriset i Norge.

Ardnamurchan, Deanston,  Ledaig, Tobermory, Bunnahabhain, Benriach og Jura

Er whiskyer jeg liker og en del andre folk også, og som ikke er for dyre i Norge.

Disse har god kvalitet og er mye for pengene. Og de fleste kommer med ulike slag fra mild til røyket og med ulike fat etc.

Og jeg synes mye bedre enn Glenmorangie som er en typisk isbit whisky, og da foretrekker jeg heller en god blend eller rimelig god bourbon... selvom det bare finnes her i Sverige.

I Norge er jo alt dyrt uansett.

Deanston 15 Organic Virgin oak, synes jeg var spennende men veldig spesiell.

Denne er veldig god pris og kvalitet, jeg har ikke smakt akkurat denne, men tror den er mild og bourbon preget.

Hei, 
Jeg tror du vil like denne: Deanston 12 YO Single Malt. 
https://www.vinmonopolet.no/p/10733101

Ikke dyrt for en nonchill og ufarget med over 46%

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3.6.2024 at 10:48 PM, Skogslik said:

Er det noe fra ''Glenmorangie''som er verdt og kjøpe?

Vanligvis helt grei vare, men litt kjedelig, da det er laget for massemarkedet og dermed for å passe de flestes smak.

Personlig har jeg ikke kjøpt en Glenmorangie på en del år, selv ikke de gangene jeg har vært innom destilleriet.

Lenke til kommentar
On 4.6.2024 at 1:55 PM, Gouldfan said:

I Norge er jo alt dyrt uansett.

Det er jo ikke riktig når det gjelder all alkohol.

Jo lenger opp på prisstigen en kommer, jo rimeligere er det å kjøpe i Norge. Vinmonopolet selger til kostpris + et fast påslag + alkoholavgiften. Alkoholavgiften gjør rimeligere varer dyrere enn i de fleste andre land, men det gjør det meste i de høyere prisklassene rimeligere.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Zork skrev (17 timer siden):

Det er jo ikke riktig når det gjelder all alkohol.

Jo lenger opp på prisstigen en kommer, jo rimeligere er det å kjøpe i Norge. Vinmonopolet selger til kostpris + et fast påslag + alkoholavgiften. Alkoholavgiften gjør rimeligere varer dyrere enn i de fleste andre land, men det gjør det meste i de høyere prisklassene rimeligere.

Det er sant, slik er det også i Sverige..

Jeg tenkte på at det er billigere med det jeg kaller isbit whisky i Sverige..

Det jeg mener med det er at man kan få blends eller bourbon for ca 200kr

Men såklart dyrere whisky er billigere i Norge enn feks i Danmark. Sverige er et Whisky og rom land, så de får spesialutgaver osv svært rimelig av produsent.

Litt som at Norge har vært bortskjemt med Cognac og billige Cognac fra produsent fordi vi er Cognac land nr 1.

Det aller meste av cognac er faktisk rimeligere og eller bedre kvalitet i Norge vs Sverige.

I Norge starter Blends på ca 400 kr, da er det litt dumt å ikke slå på de siste 80 kr på å heller få en maltwhisky.

I Sverige starter de rimeligste maltwhisky på ca 300kr.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
wampster skrev (6 minutter siden):

Noen som har prøvd denne? 
https://www.vinmonopolet.no/Land/Japan/Nikka-From-The-Barrel/p/4977302
Eller har en annen japansk whisky å anbefale?

Mener å huske jeg prøvde den eller en veldig lik et par ganger for mange år siden 😅

Japansk whisky er ganske spesielle greier, og det anbefales gjerne å ha litt vann i glasset når man drikker det (en teskje eller deromkring) fordi det ellers er ganske heftig 😅

Lenke til kommentar

Nikka from the barrel er god, men forsvarer ikke helt prisen etter min mening. Går heller for en Nikka Coffee grain selv om den også er blitt altfor dyr det siste året.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Nilkka ftb er mystisk god selv uten vann.

Men vann anbefales..

Jeg drikker litt jura 12 nå en billig whisky jeg liker.

Hadde nettopp bottle kill på en Ardnamurchan Sherry Cask Peatet.

Av en eller annen grunn er første og siste dram alltid best her, har noe med konsentrasjonen å gjøre.

Ardnamurchan er destilleriet til Adelphi.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
20 hours ago, wampster said:

Noen som har prøvd denne? 
https://www.vinmonopolet.no/Land/Japan/Nikka-From-The-Barrel/p/4977302
Eller har en annen japansk whisky å anbefale?

Veldig mye fra Nikka er destillert i Skottland, på Ben Nevis. Nikka eier destilleriet, og ca 95% av alt som destilleres der sendes til Japan på tankbiler for å bli til "japansk" whisky.

Så om Nikka er japansk eller ikke, kan diskuteres. japan har omtrent ikke regler for hva som kan kalles whisky, og i teorien kan man lage "whisky" ved å destillere risvin om man vil, der borte. Omkring halvparten av alle japanske destillerier eier ikke eget destillasjonsutstyr, og flere selger også whiskytapninger under eget navn, men som er oppgitt som fra før de eksisterte.

Når det er sagt så er Nikka helt OK hverdagsvare, men jeg har aldri funnet noen superwhisky derfra.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Zork said:

Nikka from the barrel er god, men forsvarer ikke helt prisen etter min mening. Går heller for en Nikka Coffee grain selv om den også er blitt altfor dyr det siste året.

Merk at det er Coffey grain, og ikke har noe med kaffe å gjøre. Den er oppkalt etter Aeneas Coffey som oppfant en variant av denne typen destillasjonsapparat i 1830.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Gouldfan said:

Jeg drikker litt jura 12 nå en billig whisky jeg liker.

Hadde nettopp bottle kill på en Ardnamurchan Sherry Cask Peatet.

Av en eller annen grunn er første og siste dram alltid best her, har noe med konsentrasjonen å gjøre.

Ardnamurchan er destilleriet til Adelphi.

Jura har et velfortjent dårlig rykte som en av de to dårligste whiskyene fra Skottland (sammen med Fettercairn), men Jura ble mye bedre for ca 10 år siden da de re-racket så å si hele fatlageret sitt. Den nye line-upen de kom ut med da, var mye bedre enn det gamle skvipet. De er fremdeles ikke konge etter min mening, men hvis du liker det, så ikke hør på folk som forteller deg at du ikke burde det. Smaken er som kjent som baken.

Adelphi hadde en fin smaking på forrige Oslo Whiskyfestival, der vi fikk smake på mye bra fra Ardnamurchan. verdt å følge med på det detsilleriet, for de kan komme med mye spennende i årene som kommer.

Pussig med første og siste dram. Tror kanskje ikke det har noe med konsentrasjonen å gjøre, som du skriver, men snarere heller at det er rent subjektivt og situasjonsavhenging. Det er det som er så gøy med blindsmakinger - da møter man ofte seg selv i døra og oppådager hvor forskjellig man skårer samme dra i ulike sammenhenger.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Aetius skrev (14 minutter siden):

Jura har et velfortjent dårlig rykte som en av de to dårligste whiskyene fra Skottland (sammen med Fettercairn), men Jura ble mye bedre for ca 10 år siden da de re-racket så å si hele fatlageret sitt. Den nye line-upen de kom ut med da, var mye bedre enn det gamle skvipet. De er fremdeles ikke konge etter min mening, men hvis du liker det, så ikke hør på folk som forteller deg at du ikke burde det. Smaken er som kjent som baken.

Adelphi hadde en fin smaking på forrige Oslo Whiskyfestival, der vi fikk smake på mye bra fra Ardnamurchan. verdt å følge med på det detsilleriet, for de kan komme med mye spennende i årene som kommer.

Pussig med første og siste dram. Tror kanskje ikke det har noe med konsentrasjonen å gjøre, som du skriver, men snarere heller at det er rent subjektivt og situasjonsavhenging. Det er det som er så gøy med blindsmakinger - da møter man ofte seg selv i døra og oppådager hvor forskjellig man skårer samme dra i ulike sammenhenger.

Jura har heller ikke vært en storfavoritt her, men halvflaske 12 åringen deres synes jeg er rimelig og god med litt røykpreg.

Superstition de hadde før likte jeg også, men ikke rødvins 18 åringen.

Generelt er jeg ikke fan av rødvinsfat i Whisky, det er altfor dominerende og skarp smak med tanniner.

Ulike lyse sherry og port derimot er bra.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Dassen skrev (20 timer siden):

Jeg liker den veldig godt. 

Den er sinnsykt god, går tilogmed å smake ren, om man er nøysom og tar det rolig.

Sammen med Talisker 18, Bowmore 15 taxfree og Highland Park 21 så er Nikka from the barrel helt i topp på lista mi...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 7/6/2024 at 7:09 PM, Gouldfan said:

Laphroaig kommer med en offisiell 18 åring igjen, håper den ligger på 48% ..

Jeg har en gang tidligere sagt at "jeg koste meg med en skotsk 18-åring i helgen", til hevede øyenbryn fra kolleger på jobb ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...