Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

Jeg må si meg enig med et unntak, jeg er elsker whisky fra den grønne øya. Må nevnes at det fremdeles krangles om hvem som var de første til å distillere whisky.

Whisky: Fra Scottland

Whiskey : Fra andre steder en Scottland

Må nok komme med en kommentar på denne.

Whiskey: Fra USA og Irland

Whisky: Alle andre steder

Men egentlig er det ingen forskjell på begrepet Whiskey og Whisky. Viser til innlegg nr. 154

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper jeg kan få noen tips fra dere ekspertene her :)

Skal snart ut på tur, og stopper da selvsagt i taxfree'en på Gardermoen.

Er i utgangspunktet en "cognacmann", men har den siste tiden fått smaken for Whisky.

JEg har nok ikke den mest avanserte smaken, og alt for kraftige toner av tjære og røyk er nok ikke HELT min greie (enda).

Har et par jeg liker godt:

Balvenie Double cask 15 yrs.

Chivas Regal Gold Edition 18 yrs.

Kan dere komme med noen gode anbefalinger i samme stil?

Har jeg forstått det riktig om jeg antar at Glenlivet er i samme stil?

Har også sett at Johnnie Walker Blue label kommer sterkt anbefalt, har noen andre her erfaringer med den?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Håper jeg kan få noen tips fra dere ekspertene her :)

Skal snart ut på tur, og stopper da selvsagt i taxfree'en på Gardermoen.

Er i utgangspunktet en "cognacmann", men har den siste tiden fått smaken for Whisky.

JEg har nok ikke den mest avanserte smaken, og alt for kraftige toner av tjære og røyk er nok ikke HELT min greie (enda).

Har et par jeg liker godt:

Balvenie Double cask 15 yrs.

Chivas Regal Gold Edition 18 yrs.

Kan dere komme med noen gode anbefalinger i samme stil?

Har jeg forstått det riktig om jeg antar at Glenlivet er i samme stil?

Har også sett at Johnnie Walker Blue label kommer sterkt anbefalt, har noen andre her erfaringer med den?

Takker for svar :)

Når det gjelder Whisky, så finnes det mange forskjellige merker med forskjellige smaker. Det kan derfor være litt vanskelig å anbefale et spesielt merke. Min anbefaling er likevel at du bør finne en singel malt og se vekk fra blended (ikke chivas og johnnie). Siden du ikke liker kraftig smak bør du muligens velge whisky fra speyside (som også balvenie og glenlivet kommer fra), som f.eks.:

• Cardu
  • Glenfiddich
  • Tamdu
  • Cragganmore
  • Duncan

Men som jeg har nevnt tidligere kan Oban være et godt alternativ (western highlands).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var jeg tilbake! :)

Riktig nok ikke med store fangsten i ryggsekken, men dog et par erfaringer rikere.

Etter 8 sene kvelder har jeg vert innom følgende:

- Chivas Regal 12y Helt OK, gikk en halvflaske av denne.

- Chivas Regal 18y Ikke store skrittet opp etter min mening, ble med det ene glasset i baren.

- Glenfarclas 12y Første singlemalt på turen, gav mersmak.

- Glenfiddich 12y Har en flaske av denne stående, så denne skuffet ikke. Meget god.

- Black Bush Et glass i baren. Blant de bedre blends etter min mening.

- Famous Grouse Har vert bort i denne før, helt kurant blend.

- Tullamore Dew Skuffende, hadde hørt mye om denne, ble veldig smakløs.

Var også innom Jim Beam, huff og huff...

Som reisepartner på hjemveien ble det en Ardbeg TEN. Min første Islay Whisky. Den får nok stå på hylla en stund, men det spørs hvor lenge jeg klarer å holde meg.

Har forresten kvittering på nesten samtlige om noen skulle interessere seg for bar prisene i Praha og Berlin.

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Når vi er inne på glenfiddich; kom en fin pakke fra vinmonopolet med Glenfiddich 18 years old. Steike for en god whisky! Denne var utrolig god og anbefales på det sterkeste. Fruktig i smaken, skiller seg ut fra de andre single maltene jeg har smakt på en meget positiv måte :)

Lenke til kommentar

Har en flaske Glenfiddich Ancient Reserve 18 som vil bli fortært i kveld. Likevel er jeg av den mening at det ikke er så stor forskjell på denne og 12 åringen. Muligens noe mer eikesmak og litt rundere i smaken . Men det er ikke noe mer en nybegynnerwhisky. Ikke misforstå, den er ikke dårlig, men det er mange merker den ikke kan måle seg med.

Lenke til kommentar

Det har du nok helt rett i :) Jeg er relativt ny i gamet, men den var en av de bedre sålangt. Syntes forskjellen fra 12'ern var der alikevel. Lagavulin 12 slår heller ikke feil! Smakte akkurat på The Glenlivet 18 også, og den var sannelig ikke dum den heller. Må smattes mer på! Skål!

Lenke til kommentar
Noen her som har smakt på Glenfiddich 21y forresten?

Jepp! Blakka meg på et glass ute på byen før jul, og det var en nydelig smak jeg sent vil glemme :) La den inn på bestilling hos vinmonopolet, men leverandøren hadde den ikke inne, så gikk for en 18 istedet.

Lenke til kommentar

Drev å sjekket noe på Apéritif.no og kom over en Japansk whisky, Yoichi 10 Y.O. - kr 576,-

3857.jpg

Farge og duft: Lys gyllenbrun med grønt. Veldig elegant duft med fine limetoner, gule kjøttfulle frukter frukter, noe fat, nøtter.

Smak: Fyldig anslag, fin frukt, veldig god karakter, ganske rik fruktighet, sitter godt og lenge. (UÅ)

Bruksområde: Alene.

Vurdering: En svært elegant whisky og et spennende tilskudd til whiskyhylla. (UÅ)

Laget av: 100% bygg

Alkoholinnhold: 45,0% vol.

Produksjon/lagring hos produsent: 10 års fatlagring i brukte bourbon- og sherryfat samt nye amerikanske eikefat

Virker spennende, noen som har smakt den?

Lenke til kommentar

Hmm.. ettersom du er en Islay-mann så ble jeg mer interessert. Kan legge til at jeg ikke liker Distillers Edition av både Talisker og Lagavulin, ble totalt krasj mellom røyk og sherry/ bournbon, oppskrytt motewhisky.

Den japsen derimot virker mer balansert av hva jeg har lest, den ene smaken slår ikke ihjel den andre. I følge Jim Murray et av de beste destilleriene i verden, ligger bare 1 km fra havet også :mrgreen:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...