Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

On 9/17/2021 at 9:09 PM, Gouldfan said:

Er det at du har hat mot Murray eller mot Ballantines???

Det er ikke så mye i denne verden jeg hater, heller ikke Jim Murray. Men jeg respekterer ham heller ikke. Han er etter alle solemerker ubehagelig og plagsom å ha med å gjøre, og disse bøkene hans er å betrakte som heller dårlige (og appen var ren svindel). Han er egentlig en fyr som har lang erfaring med whisky og kom seg inn i "gamet" relativt tidlig og har levd på det. Han har imidlertid ikke fulgt med i tiden, og nå er han en slags whiskyens svar på Ken Rockwell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aetius skrev (1 time siden):

Det er ikke så mye i denne verden jeg hater, heller ikke Jim Murray. Men jeg respekterer ham heller ikke. Han er etter alle solemerker ubehagelig og plagsom å ha med å gjøre, og disse bøkene hans er å betrakte som heller dårlige (og appen var ren svindel). Han er egentlig en fyr som har lang erfaring med whisky og kom seg inn i "gamet" relativt tidlig og har levd på det. Han har imidlertid ikke fulgt med i tiden, og nå er han en slags whiskyens svar på Ken Rockwell.

Jeg tenkte ikke bokstavelig, mer hvorfor du har misnøye.

Ken Rocwell vet jeg ikke mye om, annet enn at et søk sier meg at du er interessert i fotografering...

En mening om whisky-smak er ofte bare en mening. Altfor ofte på YouTube er det salgsprat så det blir kvalmt. Ralfy er mer rettfram men han har også sterke meninger om merker og sin egen deklarerte sannhet.

Meninger som ikke er baserte på salgsprat er velkommen..

Rødvin whisky blir det ikke mer på hos meg, YouTubers sier om Jura18, Den har jo litt tanniner.. morsomt, tannin-angrep er vel bedre...

Slik at alt smaker tørre og pepret tannin etterpå.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gouldfan said:

Ralfy er mer rettfram men han har også sterke meninger om merker og sin egen deklarerte sannhet.

Nettopp det er en del av grunnen til at jeg ikke liker Jim Murray: Han påberoper seg den eneste ekte sannhet og alle andre tar per definisjon feil. Som du sier er whiskysmak i veldig stor grad subjektiv, men det tar ikke Jim Murray høyde for, og fremstår derfor som en arrogant drittsekk. Jeg har ikke vært på smaking med ham selv, men kjenner mye folk som har vært det, og vet hvordan de opplevde det. Jeg vet også en del om hvordan han blir sett på i whiskymiljøet i Norge og utlandet, og hva destilleriene synes om ham. Heller få av dem uttaler seg positivt om fyren.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (3 timer siden):

Nettopp det er en del av grunnen til at jeg ikke liker Jim Murray: Han påberoper seg den eneste ekte sannhet og alle andre tar per definisjon feil. Som du sier er whiskysmak i veldig stor grad subjektiv, men det tar ikke Jim Murray høyde for, og fremstår derfor som en arrogant drittsekk. Jeg har ikke vært på smaking med ham selv, men kjenner mye folk som har vært det, og vet hvordan de opplevde det. Jeg vet også en del om hvordan han blir sett på i whiskymiljøet i Norge og utlandet, og hva destilleriene synes om ham. Heller få av dem uttaler seg positivt om fyren.

Jo der er vi helt enige, og for å rette litt på meg selv. Alle kan kjøpes, av og til vet ikke folk de er kjøpt tilogmed.

Men Ralfy og andre som har dette som jobb omtrent, hører jeg mer på enn slike kjøpte salgsfolk, jeg tror vi vet hva jeg snakker om.....

Som du sier så er dette uansett bare individuelle meninger, og det må man ta høyde for.

Arran Sherry cask må vel samtidig være en av de bedre NAS jeg har prøvd?

Og alle skryter av Arran, og det er utsolgt omtrent hele tiden. Så folk må jo ha rett i noe?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Aetius skrev (27 minutter siden):

Ja, der er vi enige, Arran er stort sett good shit det. 🙂

Nå har vi kommentert Ralfy og Murray? Er det noen andre du følger med på?

Jeg titter ofte også innom Whiskyfun på ting før jeg kjøper..

Selvom Ralfy er bastant, og mener å vite akkurat hvordan en whisky i detalj må nytes, så har han jo prøvd mye whisky også. Og om man jamfører ofte med andre så får man en pekepinn.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 9/20/2021 at 12:19 PM, Gouldfan said:

Nå har vi kommentert Ralfy og Murray? Er det noen andre du følger med på?

Jeg titter ofte også innom Whiskyfun på ting før jeg kjøper..

Selvom Ralfy er bastant, og mener å vite akkurat hvordan en whisky i detalj må nytes, så har han jo prøvd mye whisky også. Og om man jamfører ofte med andre så får man en pekepinn.

Har ikke noe problem med at folk er bastant på noe som faktisk har mye sannhet bak seg. E150a = fake tan. Chill filtration = er som å skimme av alt fettet når du lager kraft. Kraften uten fettet smaker aldri det samme. Det er akkurat dette de gjør med chill filtration, som ødelegger konsistensen og gjør whiskyen mye tynnere og mindre smakful.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

E150 har jeg endret litt mening om..

De store produsentene av Single malt med alder er helt avhengig av riktig farge konsistens, og klarer ikke produsere uten dette.

Enkelte klarer feks Ardbeg, men offisielt så har vel de kun 10 åringen med aldersbestemt?

Feks Laphroaig og Caol ila har stor etterspørsel, og e150 gjør det enklere å beholde hus smak når de blender ulike fat og samme farge.

Jeg også synes det er stas uten e150, men jammen klikker folk på batch farge variasjon på whisky uten e150.

Facebook tar av på ny batch bare pga litt lysere farge... Sist minnes jeg tror jeg Aberlour Abunadh og Laphroaig Triple wood.... I triple wood var det selvsagt pga sherryfatenes variasjon, men folk ropte om e150 når nye batch var betydelig mørkere. Det er ironisk når Laphroaig nettopp her ikke brukte særlig e150 og ble anklaget for det motsatte... Så selv i dag klikker folk på fargevariasjon.

Ellers synes jeg Ralfy videoene er interessante, men er ikke alltid enig med ham.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gouldfan said:

E150 har jeg endret litt mening om..

De store produsentene av Single malt med alder er helt avhengig av riktig farge konsistens, og klarer ikke produsere uten dette.

Enkelte klarer feks Ardbeg, men offisielt så har vel de kun 10 åringen med aldersbestemt?

Feks Laphroaig og Caol ila har stor etterspørsel, og e150 gjør det enklere å beholde hus smak når de blender ulike fat og samme farge.

Jeg også synes det er stas uten e150, men jammen klikker folk på batch farge variasjon på whisky uten e150.

Facebook tar av på ny batch bare pga litt lysere farge...

Ellers synes jeg Ralfy videoene er interessante, men er ikke alltid enig med ham.

Farge er delvis med på å fortelle kjøperen hvor mye fatet har faktisk gjort. Om du putter e150 oppi alt ljuger du til kunden og mener at den har en psykologisk dypere smak enn det den har. F.eks Diageo putter dette oppi alt de lager og det er nok for god grunn siden som meg bekjent bruker de mange fat som er satt sammen igjen etter å ha blitt tørket og tatt fra hverandre enten fra USA eller tidligere bruk i Skottland. Fat som har blitt helt uttørka vil aldri komme i nærheten de av de som alltid har vært våte. De beste distilleriene bruker bare hele 'våte fat' som de får fra USA/europa. Om de også ikke brukere fatene om og om igjen mer enn ~2 ganger vil de også neppe ha behov for e150 siden det er nok liv igjen i de og de gir både god farge og smak. E150 skulle kun vært lov i blends.

Lenke til kommentar
ahpadt skrev (På 27.9.2021 den 1.19):

Farge er delvis med på å fortelle kjøperen hvor mye fatet har faktisk gjort. Om du putter e150 oppi alt ljuger du til kunden og mener at den har en psykologisk dypere smak enn det den har. F.eks Diageo putter dette oppi alt de lager og det er nok for god grunn siden som meg bekjent bruker de mange fat som er satt sammen igjen etter å ha blitt tørket og tatt fra hverandre enten fra USA eller tidligere bruk i Skottland. Fat som har blitt helt uttørka vil aldri komme i nærheten de av de som alltid har vært våte. De beste distilleriene bruker bare hele 'våte fat' som de får fra USA/europa. Om de også ikke brukere fatene om og om igjen mer enn ~2 ganger vil de også neppe ha behov for e150 siden det er nok liv igjen i de og de gir både god farge og smak. E150 skulle kun vært lov i blends.

Jeg tror nok det heller er for å få jevn farge når de blender.

Tenk på det at de uten e150 kulør må jobbe mye mer med fatene for å få jevn farge.. og er ikke alltid sikkert det er best mtp smak og kontinuitet for resultat og kundene.

I resultat betyr det kanskje ca en 100-200kr mer i pris... dvs om Talisker, Laphroaig, Bowmore og Caol Ila osv må slutte med e150

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 9/27/2021 at 1:19 AM, ahpadt said:

Diageo putter dette oppi alt de lager

Njaei, det stemmer ikke helt. Det er i mye av standardvarene deres, men i liten eller ingen grad i de årlige spesialene, f.eks. Destillerispesialene er jeg usikker på, men rimelig sikker på at en del av de er uten E150a også.

Lenke til kommentar
On 9/29/2021 at 7:12 AM, Aetius said:

Njaei, det stemmer ikke helt. Det er i mye av standardvarene deres, men i liten eller ingen grad i de årlige spesialene, f.eks. Destillerispesialene er jeg usikker på, men rimelig sikker på at en del av de er uten E150a også.

Ok, jeg gir deg LE cask strength opplegget men utover det er fargen nesten alltid unaturlig. Står det ikke nevnt på etiketten antar jeg ingenting.

Lenke til kommentar

De fleste Single malts farge er stort sett fra Fat, litt kulør er bare for å jevne så det ikke er variasjon på fatene i batch.

Som jeg sier så er det ikke lett, eller bare bare å produsere store kvanta uten dråper kulør... Om det var mulig og vi kunne feks betalt en hundrings ekstra for dette hadde vært ok for meg, men ikke sikkert resten av kundegruppen er enig....

Forskjellen er stor på Blends eller tilogmed Cognac, som er mye mer utsatt for e150 og også tilogmed smakstilsetning, treolje og Boise.....

Caol Ila som feks har litt dråper er nær lysere enn en Chablis hvitvin......

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Sitter med hodetelefoner og smaker whisky...

Er Jura 18 igjen da, fungerer når man ikke skal smake så mye annet... Veldig spesiell hvitpepret finish, som må være rødvinsfatene og tanniner...

Den er ok og god om man smaker den for seg selv, som egentlig en 18 åring fortjener å smakes. funker dog med Imperial stout på siden, men absolutt nada å smake andre whisky etter eller lysere øl/ale.

Lukten minner meg om Våt asfalt en høstdag, smaken er rund oljet, løvblader, litt røyk og hvitpepper...

Pepper finish sitter forever til du spiser noe eller sover...  Jeg har veldig lyst til å prøve Bowmore 21 siden prisen er utrolig god for en røykgammel whisky.....

Men Rødvinsfat er noe helt annet, og noe man nesten må venne seg til tror jeg akkurat som skorsteins torvrøyken til din første Laphroaig.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...