Gouldfan Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 (endret) Aetius skrev (7 timer siden): Bowmore 15 er god valuta for pengene. Bare synd de tilsetter farge på den. Det påvirker ikke smaken, men det burde ikke være nødvendig heller. Julewhiskyen min ble egentlig en Glengoyne Jekyll's tapning, men jeg åpnet en Glendronach 18 Allardice også, fordi det er en av mine favoritter, og den batchen som er på polet nå er egentlig minst 24 år, ikke 18. Pluss det så begynner vår egen Malt for Norge å dukke opp nå. Jeg har bestilt en kasse, men må nok åpne en flaske til jul. Malt for Norge, en independent bottler det vel? Tilsatt farge skepsis er forståelig, men i store volum og Finishing på blends er det nær umulig å få jevn farge, det sagt så klarer jo Glenmorangie dette. Det er litt snobberi dette med e150 mener jeg om det ikke er Kamikaze som i enkelte billig Cognac og blends... Bowmore 15 er sluttlagret 3 år på Oloroso Sherry fat, Og det er Oloroso som gir denne så mørk farge. E150 brukes for å jevne farge forskjell.... Ved bruke e150 så har produsenter mer spillerom i valg av fat, det er enklere å jobbe med og vi vet vel at farge på whisky-blends sier lite om smaken? Det er sef kult med whisky helt uten e150 om alle var enige i at farge forskjell i batcher ikke har noe å si.. Filtrering er mye viktigere mener jeg, pluss at røykwhisky har litt ekstra volumprosent styrke.. Endret 17. desember 2020 av Gouldfan Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 (endret) 32 minutes ago, Gouldfan said: Malt for Norge, en independent bottler det vel? Nei, tanken er at det skal bli første i en serie fra MaltPrat (podcasten vår). Akkurat denne er tappet fra A. D Rattray som er indie-bottleren, men norsk importør er Daracha, og det er Daracha som har tatt seg av det administrative og all kontakt med A. D. Rattray. Vi har for øvrig ikke komersielle interesser i dette. Det er bare for gøy. Daracha har lovet oss en gratis flaske hver, men det er alt. Mer info: Vinmonopolet: https://www.vinmonopolet.no/Land/Skottland/AD-Rattray-Malt-for-Norge-Vol-1-Aultmore-2009-11-YO-Cask-No-1008/p/12486401 Whiskybase: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/171131/aultmore-2009-dr Endret 17. desember 2020 av Aetius 1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 1 minute ago, Aetius said: Nei, tanken er at det skal bli første i en serie fra MaltPrat (podcasten vår). Akkurat denne er tappet fra A. D Rattray som er indie-bottleren, men norsk importør er Daracha, og det er Daracha som har tatt seg av det administrative og all kontakt med A. D. Rattray. Vi har for øvrig ikke komersielle interesser i dette. Det er bare for gøy. Daracha har lovet oss en gratis flaske hver, men det er alt. Mer info: Vinmonopolet: https://www.vinmonopolet.no/Land/Skottland/AD-Rattray-Malt-for-Norge-Vol-1-Aultmore-2009-11-YO-Cask-No-1008/p/12486401 Whiskybase: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/171131/aultmore-2009-dr MaltPrat-episoden der vi valgte ut fatet: Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 (endret) Litt Whisky ikveld, dette er Glenmorangie quinta ruban 14 yo. Meget Oljet og kompleks, blir litt overveldet av Rancio/olje, ellers sitrusfrukter, portvin, og krydder og sviske. På nesen litt rød frukt og rød eple. Ellers blir det siden en liten Laphroaig Quarter cask, men den trenger vel ingen beskrivelse... Kjendis som den er. Endret 19. desember 2020 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Wow tenk å rane whisky kalenderen sin? 😂 Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Kom over denne før jul og tok med hjem. Har ikke åpnet å prøvd den enda, men syns den virker spennende. 1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Her er whiskyene som kommer på polet i morgen: https://www.whiskysaga.com/blog/new-whisky-releases-norway-january-2021 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 (endret) Jeg har tre whisky jeg vil kjøpe neste gang. En malt og to blends. Det er AnCnoc Peated Sherry Cask finished, (spesielt for Sverige) Nikka from the barrel, og en halv West Cork Black Cask, irsk blended spesial-lagret Whiskey. Endret 8. januar 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 (endret) En nydelig slant Laphroaig Quarter cask føre filmen. Nydelig Taco kveld, og fredagsklokka på armen føre Netflix filmen. Life is Good. Slainte Pogues next Endret 15. januar 2021 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 One down, six to go. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Nikka er nok den beste Cask Strength jeg har eid, Blend eller malt. En liten dram smakt Ardbeg Uigedail er sef meget bra og røykfull. Men Nikka var så god at man ikke merket at det var fatstyrke. Black Cask irske fra West Cork var også god.. 1 dram Bottle kill på siste slant Laphroaig. Nyter livet. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Unner meg to øl og Whisky. Dette er siste runden... Innis&Gunn Original ale og Nikka from the barrel. Begge er veldig fatdominert og silkemyke oljete.. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Uff, dagens spesialslipp ble dyrt! Noen som fikk fatt i noen godsaker? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 10 hours ago, Aetius said: Uff, dagens spesialslipp ble dyrt! Noen som fikk fatt i noen godsaker? Aldri vært med på sånt utslipp før. Var for seint ute for en Springbank (greit nok siden jeg har en i skapet allerede), så ble et par Hazelburn i stedet. 1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 11 hours ago, ahpadt said: Aldri vært med på sånt utslipp før. Var for seint ute for en Springbank (greit nok siden jeg har en i skapet allerede), så ble et par Hazelburn i stedet. Var bare 60 Springbank 17 Madeira finish på landsbasis, så det var krig om dem. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Snart kommer det nye regler for hva som kan kalles japansk whisky: https://blog.thewhiskyexchange.com/2021/02/new-japanese-whisky-labelling-standards/? På høy tid! Blir spennende å se hva dette betyr for Nikka, som produserer mye av sin sprit i Skottland på Ben Nevis distillery. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 2 hours ago, Aetius said: Var bare 60 Springbank 17 Madeira finish på landsbasis, så det var krig om dem. Hehe. Det er det i England også, men går heldigvis ann å tidvis finne 10/15-åringen uten alt for mye stress. 15-åringen er ca like god som denne madeira-finishen i min mening. Lenke til kommentar
Robbern Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Hei! Noen her i tråden som vet om det er mulig å få tak i en variant av Bob Dylans Heavens door whiskey her i landet? Ellers noen som har prøvd en av dem og kan dele sine erfaringer? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 En liten Glenmorangie Quinta Ruban 14 som aperitiff.. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 21. februar 2021 Del Skrevet 21. februar 2021 Straks online whsikysmaking med venner. Her er menyen: 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå