Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

Et lite glass Laphroaig 18 i copita glass for å sette punktum for uken...

Himmelsk röyk og krydret oljet ettersmak, men Talisker 18 er enda litt bedre om menn mer krydder og mindre röyk.

Må få meg noe uprøvd whisky igjen snart... Utfordre ganen litt.

Skaffe deg en svensk venn (kanskje aller helst venninne) og sjekk ut dette nettstedet her

100% tollfritt og fullt lovlig om du følger reglene. Spør meg om du ikke er kjent med de.

Fikk med meg dette nå (hadde greid kunststykket å melde meg av oppdateringer herfra). Har hespet opp en bekjent på andre siden av grensa og kunne gjerne tenke meg en kjapp innføring i hvordan jeg går frem for å slippe å betale tull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk med meg dette nå (hadde greid kunststykket å melde meg av oppdateringer herfra). Har hespet opp en bekjent på andre siden av grensa og kunne gjerne tenke meg en kjapp innføring i hvordan jeg går frem for å slippe å betale tull.

Tull er tull fru blom(:

Endret av Countryman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tok det på PM jeg :)

:ninja:

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Nesen til Ralfy er så kompleks at han må lese huskelappen sin etter hvert sniff for at hjernen skal forstå hva nesen hans lukter :p

Nejda men gi en update når du har prøvd den Gould!. Det er et av destilleriene som jeg ikke fikk tid til å besøke sist tur til Spey. Vi fulgte mer whiskeytrailen og Speyburn lå litt langt øst.

Skal ut å fly på søndag så kanskje jeg finner den på taxen til Gardermoen?

Lenke til kommentar

Nå begynner samlingen å ligne på noe :)

attachicon.gifWP_20150715_16_08_56_Pro__highres1.jpg

Kanskje den blir verdt noe en dag?

attachicon.gifWP_20150715_16_12_13_Pro__highres1.jpgattachicon.gifWP_20150715_16_12_39_Pro__highres1.jpg

En flott samling, og mye sjeldent. Men er det ikke litt for lyst i det rommet dersom de skal stå og foredle seg? Du bør og sørge for at de ikke står for varmt når de skal stå lenge. En slik samling fortjener gode lagringsvillkår.

Lenke til kommentar

Nå begynner samlingen å ligne på noe :)

attachicon.gifWP_20150715_16_08_56_Pro__highres1.jpg

Kanskje den blir verdt noe en dag?

attachicon.gifWP_20150715_16_12_13_Pro__highres1.jpgattachicon.gifWP_20150715_16_12_39_Pro__highres1.jpg

En flott samling, og mye sjeldent. Men er det ikke litt for lyst i det rommet dersom de skal stå og foredle seg? Du bør og sørge for at de ikke står for varmt når de skal stå lenge. En slik samling fortjener gode lagringsvillkår.

Jo er helt enig, har tenkt på det.

Jeg har litt ambivalente følelser ang. det der - jeg liker å ha den fremme, liker å ta en liten runde i ny og ned å kikke på den. Dette medfører litt "dårlig lagring" som du påpeker. Samtidig er det meningen at forseglingen aldri skal fjernes og flaskene skal ikke åpnes, så jeg kommer aldri til å få muligheten til å ergre meg over at de eventuelt er blitt fordervet..hmmm...

Jeg har en liten leilighet på 70m2 og de eneste lagringsmulighetene jeg har er soverommet (hvor det ikke er veldig stor aktivitet...) eller å stue dem bort på loftet hvor det er mørkt og trist men kjølig og mørkt...det er jo ikke så veldig interessaqnt det da..

Det hender ejg klarer å skaffe 2 eksemplarer av samme flaske hvor den ene går i samlingen og den andre går i grisen :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Nesen til Ralfy er så kompleks at han må lese huskelappen sin etter hvert sniff for at hjernen skal forstå hva nesen hans lukter :p

Nejda men gi en update når du har prøvd den Gould!. Det er et av destilleriene som jeg ikke fikk tid til å besøke sist tur til Spey. Vi fulgte mer whiskeytrailen og Speyburn lå litt langt øst.

Speyburn 10 var meget god for alder og pris. Söt og fruktig med grei Lenge. Absolutt på høyden med single malts fra 450-550kr i Norge og Sverige. Firstfilled bourbon ifölge Ralfy, jeg synes også det smakte firstfilled.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Litt videre ang. "dårlig lagring" av whisky..

Er det riktig at spriten fordamper ut av korken over tid, slik at man faktisk ser at innholdet reduseres, ved ikke optimal lagring?

Selv om korken aldri har vært fjernet og har forsegling?

Jeg kan faktisk se at et par av flaskene mine har noen mm lavere stand enn de andre, men dette kan naturligvis hende er sjarm-tapping hos leverandør..

Lenke til kommentar

Speyburn 10 var meget god for alder og pris. Söt og fruktig med grei Lenge. Absolutt på høyden med single malts fra 450-550kr i Norge og Sverige.

Prøvde Speyburn Bradan Orach når jeg var ute og reiste i sommer, den smakte utrolig ungt og uferdig. Tipper mesteparten i flasken bare var lagret 4-5 år. Risiko å kjøpe whiskey som de ikke kan gi en minimum alder på..

Da skal jeg prøve ti-åringen neste gang jeg treffer på den!

Er det riktig at spriten fordamper ut av korken over tid, slik at man faktisk ser at innholdet reduseres, ved ikke optimal lagring?

Nei, innholdet vil ikke reduseres synlig mye.

Whisky som er tappet på flaske skal aldri lagres så kaldt som vin, da blir den grumsete i fargen, den behøver heller ikke stå veldig mørkt, det eneste en må passe på er at den ikke er i direkte kontakt med sollys.

Whisky vil heller aldri etterlagres slik som vin, når den er tappet på flaske så vil det være den samme whiskyen selv om den har stått i 30 år. Eneste som forandrer seg er verdien da flaskene blir mer sjeldne.

Pen samling forresten :)

Edit:

Lys:

You want to avoid leaving it in direct sunlight. Ultraviolet light destroys tannins, which aren’t present in a high quantity in whisky but are still there (they actually come from the cask)

Temperatur:

Anything from cellar temperature (45-65 degrees F, 7-18 degrees C) to room temperature (70 degrees F, 21 degrees C) will be fine for your scotch.

Oksygen: 

Air ends up being your biggest enemy. So we have two things to consider with respect to air. First, when storing whisky, always store it standing up. The cork can dry out, which is why experts recommend storing wine on its side, but the high alcohol content of whisky can eat away at the cork. The cork can also impart unpleasant and undesirable flavors into the whisky, obviously bad, and also allow more air in during storage.

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oksygen: 

Air ends up being your biggest enemy. So we have two things to consider with respect to air. First, when storing whisky, always store it standing up. The cork can dry out, which is why experts recommend storing wine on its side, but the high alcohol content of whisky can eat away at the cork. The cork can also impart unpleasant and undesirable flavors into the whisky, obviously bad, and also allow more air in during storage.

Takk for megagodt svar :)

Det var noen som sa til meg at flaskene kan "fordampe", så jeg ble litt nervøs m/tanke på å måtte stue vekk samlingen til et øde rom.

Godt å høre at dette ikke skjer.

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår setningen (se uthevet) over her - Har du en god forklaring på hva som menes her?

Jeg har opplevd å sprette et par virkelig gamle (ikke lagret lenge på tønne men på flaske i ettertid) flasker hvor korken har smuldret opp totalt ved første åpning. Naturligvis drysser da halve korken ned i whiskyen og man står da der med skjegget i postkassa...en virkelig kjip følelse.

Grunnet feil lagring?

Lenke til kommentar

Vinflasker bør lagres liggende så korken blir fuktig.

Whiskyflasker må lagres stående siden alkohol prosenten i whisky er så høy at den tærer på korken om korken er i kontakt med whiskyen som igjen gjør at oksygen slipper inn. Korken kan også avgi uønsket smak på innholdet.

Lenke til kommentar

Vinflasker bør lagres liggende så korken blir fuktig.

Whiskyflasker må lagres stående siden alkohol prosenten i whisky er så høy at den tærer på korken om korken er i kontakt med whiskyen som igjen gjør at oksygen slipper inn. Korken kan også avgi uønsket smak på innholdet.

Takker :)

Alle disse flaskene er cask strength, så ja, da tærer det ev. ekstra godt på korkene om de ligger tenker jeg ja.

Lenke til kommentar

Litt videre ang. "dårlig lagring" av whisky..

Jeg kan faktisk se at et par av flaskene mine har noen mm lavere stand enn de andre, men dette kan naturligvis hende er sjarm-tapping hos leverandør..

Jeg har omtrent 15 års erfaring i lagring av Whisky. Det var litt tilfeldig at jeg oppdaget lagringspotensialet da jeg tok siste slurken i en Ardbeg 10 som jeg hadde brukt 3 år på, og åpnet en ny flaske samme kvelden. Mens den gamle var silkebløt og nydelig smaksrik, var den ferske rå, skarp og brutal i sammenligning. Nå passer jeg alltid på at de heftigste whiskyene får stå minst 2 år etter at jeg har åpnet dem, og jeg smaker litt på dem innimellom for å følge med utviklingen. Mens mer alminnelige whiskyer bør drikkes opp innen ett år, ellers blir de kjedelige. Alle flaskene mine står oppreist på en hylle i kjelleren, hvor det er mørkt og 12-17 grader avhengig av årstid. Jeg har ikke opplevd at nivået har minket i noen av flaskene mine.

Lenke til kommentar

Nå er jo selve poenget med røykwhisky at den skal smake røyk da. Når det gjelder røyksmak så er ung alder, fersk/uåpnet og styrkegrad viktig.

Ellers er jeg helt enig i st en nyåpnet Ardbeg 10 eller Laphroaig 10 er skarp og kraftig. Har godt av noen minutter i glasset. Men det er poenget med røykwhisky at den skal være slik.

Jeg sier ikke at oksydert nedvannet Laphroaig ikke er godt, men at da vitsen med å kjøpe røykwhisky da er borte. Røykwhisky er dyrt for tiden også og "in".

En slektning bød på en oksydert Laphroaig, den hadde mistet all røyk og var maltig søt og fuktig sitrus. Veldig god, noe som betyr at mange røykwhiskyer burde ha urøykte versjoner. Men sånn det er så anbefaler jeg absolutt Bunnahabhain fra samme øy som er en urøykt whisky. 12 åringen deres er kanskje en av de beste 12 åringene fra Skotland.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nydelig Signatory samling..

Er blitt veldig glad i samlingen :)

Dette er min nye flaske - jakter på den i skrivende stund - dvs jeg leder auksjonen og har i tillegg satt topp-budet så høyt at jeg er garantert å vinne den.

Usikker på om denne linken funger eller om den kun tar deg til "Home"?

I så tilfelle - Nederst til venstre på siden, søk opp item nr. IM343 - En skikkelig "ungkalv" fra Laphroaig :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...