Akrobaten Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Laphroaig Select i butikkhyllende, og hylekoret er ute og skriker korsfest korsfest... Veldig rimelig pris da, men hadde värt fint å smakt först. Edit Systemet hadde ikke smaksgaranti, var bare noe en kamerat sa, men stemte ikke når jeg spurte. Noen som har smakt Select? Det jeg leser om den høres jo unektelig godt ut - ser ut til at det de fleste klager over er at den smaker for lite røyk (mistenker at folk går inn med forhåpninger om røykbomber siden det er snakk om Laphroaig). Noen som har erfaringer med whisky i Singapore/Malaysia/Vietnam? Skal dit om et par uker, og tenkte jo ihvertfall å kjøpe med meg en flaske; hadde vært artig om jeg kunne fått gjort en god deal på en eller annen whisky som ikke er så vanlig i Norge der. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Må vel kjöpe Select engang for å smake, men forventer meg mer eik og mindre röyk... noe ala QA cask tenker jeg.. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Noen som har erfaringer med whisky i Singapore/Malaysia/Vietnam? Skal dit om et par uker, og tenkte jo ihvertfall å kjøpe med meg en flaske; hadde vært artig om jeg kunne fått gjort en god deal på en eller annen whisky som ikke er så vanlig i Norge der. Jeg tror du skal slå fra deg tanken ang. vietnamesisk whiskey. Om det i hele tatt eksisterer er det grusomt, på like linje som div. lokal whiskey jeg har smakt i Kambodsja/Laos. Det er klart, du kunne jo kjøpt den med tanke på samling og minner fra turen, men jeg tror du skal lete langt etter det. I Vietnam har de risvin istedet og dette holder den samme alkohol% som whiskey. De har som regel vært så smarte at de har lagt et lite (random) kosedyr i hver flaske som "skal" sette et preg over smaken...og det kan jeg skrive under på at det gjør. Jeg reiste ut til Snake-village like utenfor Hanoi for å gjennomføre den store manndomsprøven for et par år siden, skal ikke utdype det, og der fikk jeg prøvesmake en del forskjellige varianter. Ja, bekrefter at det er på høyde med whiskey alkoholmessig. Om du spør lokale der borte om local-whiskey vil de hente dette til deg. Min mest grusomme whiskey opplevelse hadde jeg i Kambodsja - kjøpte en helflaske "Super-whiskey" på et marked til under 1Dollar. Den holdt 17% og det eneste jeg kune spore av smaker var kjemikalier av det suspekte slaget. Jeg drikker kun red label når jeg er på disse kantene av verden, grunnet at prisene er ganske høye på importert whiskey og jeg drikker ganske mye av det.. ... Jeg skal foresten til Mongolia for første gang i juni i år. skal jaggu google litt for å se om de har local-whiskey. man vet aldri. 1 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Du får ta turen innom Bobby Chinn i Ho Chi Min City. De har mye god whisky. De hadde stående en Laphroaig 30, men dersom du ville ha den måtte du kjøpe hele flasken, og den hadde et åttesifret beløp i lokal valuta. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 hehe....minner om at 21.000VND = 1 US Dollar Lenke til kommentar
Akrobaten Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 I Vietnam har de risvin istedet og dette holder den samme alkohol% som whiskey. De har som regel vært så smarte at de har lagt et lite (random) kosedyr i hver flaske som "skal" sette et preg over smaken...og det kan jeg skrive under på at det gjør. Jeg reiste ut til Snake-village like utenfor Hanoi for å gjennomføre den store manndomsprøven for et par år siden, skal ikke utdype det, og der fikk jeg prøvesmake en del forskjellige varianter. Ja, bekrefter at det er på høyde med whiskey alkoholmessig. Om du spør lokale der borte om local-whiskey vil de hente dette til deg. Jeg skal foresten til Mongolia for første gang i juni i år. skal jaggu google litt for å se om de har local-whiskey. man vet aldri. Med "kosedyr" mener du skorpion, larve eller liknende? Hvordan var smaken, syntes du det ble en usmak av det? Høres egentlig veldig spennende ut, kunne gjerne tenkt meg å prøve noe sånt når jeg først er på andre siden av jorda... I Mongolia tipper jeg de har mange ulike drikker basert på melk, ihvertfall hvis de har liknende tradisjoner som de andre sentralasiatiske landene. Min far var i Kasakhstan for en stund siden, og ble servert gjæret hestemelk (kumiss) daglig; etter en kjapp titt på Wikipedia ser jeg at det samme drikkes i Mongolia. Noe å glede seg til! (Litt off-topic, men.) Du får ta turen innom Bobby Chinn i Ho Chi Min City. De har mye god whisky. De hadde stående en Laphroaig 30, men dersom du ville ha den måtte du kjøpe hele flasken, og den hadde et åttesifret beløp i lokal valuta. Får vel prøve å ta en tur! Takk for gode svar, begge to. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Skorpioner og larver er kanskje litt mer Tequila/Mexico - ...men når jeg tenker meg om var der skorpioner også ja I Vietnam er det stort sett slanger - De lokale kaller det da også Snake wine. Har sett masse forskjellige froskeaktige dyr også Et søk på google "inside vietnamese rice wine bottles" så kan du se selv. Slikt må absolutt prøves når man er på slike steder. Det er slikt man husker, ting man har fysisk kontakt med som smaker og lukt osv. Jeg syntes det smakte skabb men det er jo meg. De fleste var grusomt søte samtidig som de var sterke. Man kan kanskje se for seg en dessert-portvin som holder nærmere 40%. Off topic ja, men det er jo tross alt snakk om vietnamesisk whiskey her og når det ikke eksisterer må man jo improvisere litt God tur, Vietnam er helt fantastisk suverent, mitt favorittland nr.1 - har vært der bortimot 10 ganger, og det uten å ha dame der Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Et lite glass Laphroaig 18 i copita glass for å sette punktum for uken... Himmelsk röyk og krydret oljet ettersmak, men Talisker 18 er enda litt bedre om menn mer krydder og mindre röyk. Må få meg noe uprøvd whisky igjen snart... Utfordre ganen litt. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 (endret) Et lite glass Laphroaig 18 i copita glass for å sette punktum for uken... Himmelsk röyk og krydret oljet ettersmak, men Talisker 18 er enda litt bedre om menn mer krydder og mindre röyk. Må få meg noe uprøvd whisky igjen snart... Utfordre ganen litt. sjekk ut dette nettstedet her Endret 7. mai 2015 av Countryman Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Noen som har prövd Bowmore esken de har i Sverige bla? Bowmore 12, Darkest 15 og 18? Blir spleiset på med en kompis til helgen, kanskje vi får i oss halvparten på en lystig kveld? Altså 20cl flasker... Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Jeg kjøpte Bowmore dark, darkest, dawn i 20cl flasker for en stund siden. Borte vekk. Utsøkt(: Er desverre ikke så flink til å beskrive smaker..) : Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Har funnet min biologiske far, Da er et copitaglass Laphroaig 18 passende for feiring, 4 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Pokker ta....Nå har jeg ved 2 spesielle anledninger den siste tiden valgt å sprette 2 av mine finere whiskeyer. De har vært gamle men snarere gamle i den forstand at de er blitt flasket for rundt 15 år siden. 12 års lagring og spesialutgivelser,estetiske flasker som har prydet hylla mi i mange år. I begge disse tilfellene har korken ryki....og jada, jeg har åpnet en flaske før og vet hvordan det skal gjøres. Ikke nok med det, men når jeg forsiktig prøver å fiske opp korkhalvdelen sier det bare "schlop" og den faller istedet inn i selve flaska før jeg i det hele tatt rekker å få det minste tak med vinopptrekkeren. Når jeg kjenner på korken er den dønn råtten og bare smuldrer opp i neven.. Ikke bare blir denne flasen ødelagt men også hele situasjonen - Man kan bli forbanna av mindre for å si det slik. Er dette vanlig, og er det noen som har tips mot slikt? Finnes det f.eks et eller annet vakumtrekk-system for åpning av slike korker på samme måte som det finnes for vinkorker? Det kan da ikke være slik at man ikke skal kunne åpne en godt eldet flaske? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Nesten hele whiskylageret er slutt, pga en tørst nabo og for snille meg.. Håper jeg får kjøpt meg en halv Laffe 10 snart. Eller en Select. Når skatteoppgjøret kommer med 50000kr så blir det whiskykjøp, om skatteoppgjøret ikke er på 50000 som forklart av skattevesenet så blir det storinntak av beroligende tabletter og antidepressiver. See what hand that get filled first. 1-1 Sarpsborg 08 - Vålerenga. Jeg er Sarpefan til jeg dør selvom jeg nå lever i Strømstad. Er jo ikke akkurat noe å feire, men feirer at jeg får tre måndeders Cmore Game of thrones og Vikings for 99svkr. Da blir det spesialøl og laffe 18 og Talisker 18 Endret 10. april 2015 av Gouldfan Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Lagede Irish Coffey med Jameson og likt som på videon her. Var godt, aldri prøvd før. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Nesten hele whiskylageret er slutt, pga en tørst nabo og for snille meg.. Håper jeg får kjøpt meg en halv Laffe 10 snart. Eller en Select. Når skatteoppgjøret kommer med 50000kr så blir det whiskykjøp, om skatteoppgjøret ikke er på 50000 som forklart av skattevesenet så blir det storinntak av beroligende tabletter og antidepressiver. See what hand that get filled first. 1-1 Sarpsborg 08 - Vålerenga. Jeg er Sarpefan til jeg dør selvom jeg nå lever i Strømstad. Er jo ikke akkurat noe å feire, men feirer at jeg får tre måndeders Cmore Game of thrones og Vikings for 99svkr. Da blir det spesialøl og laffe 18 og Talisker 18 Jeg er nesten naboen din Gouldfan, rett på andre siden grensen. Må ha vært et kvinnemenneske som fikk deg til å dra dit tenker jeg, fy skam (: Det må jo være fantastisk å kunne bestlle "udda flasker" hjem uten å måtte betale denne hælvetes norskeskatten?? 2 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Har noen erfaring med Fettercairn 30 Years Crìoch Aibhne? Den er bestillingsvare nå hos systembolaget og prisen var ikke så ille. Den koster ca. 2400 NOK i skottland og systemet har den til ca. 1550 NOK https://www.masterofmalt.com/whiskies/fettercairn-30-year-old-whisky/ http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=80691 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Nesten hele whiskylageret er slutt, pga en tørst nabo og for snille meg.. Håper jeg får kjøpt meg en halv Laffe 10 snart. Eller en Select. Når skatteoppgjøret kommer med 50000kr så blir det whiskykjøp, om skatteoppgjøret ikke er på 50000 som forklart av skattevesenet så blir det storinntak av beroligende tabletter og antidepressiver. See what hand that get filled first. 1-1 Sarpsborg 08 - Vålerenga. Jeg er Sarpefan til jeg dør selvom jeg nå lever i Strømstad. Er jo ikke akkurat noe å feire, men feirer at jeg får tre måndeders Cmore Game of thrones og Vikings for 99svkr. Da blir det spesialøl og laffe 18 og Talisker 18 Jeg er nesten naboen din Gouldfan, rett på andre siden grensen. Må ha vært et kvinnemenneske som fikk deg til å dra dit tenker jeg, fy skam (: Det må jo være fantastisk å kunne bestlle "udda flasker" hjem uten å måtte betale denne hælvetes norskeskatten?? Du har rett, kvinnemenneske som ikke fikk opphold i Norge, og da ble EØS løsningen saken og snille Sverige. Men så mye rart som skjer om dagen, skatteverket som sliter og jakt etter far, og funnet en fantastisk stefar på veien som hjelper meg. Så ting er ambivalent for tiden.... Til uka blir det første arbeidsdager på tiltak uten snus. Lovet madammen, så da blir det nikotinFRI tyggis på jobb og snus i helgen. Jeg har så mye som skjer om dagen, trøbbel med oppvekstfamilie og kjennskap til eksfamilie, og masse delt info begge veier om slekt og forhold. Det ble et lite glass Laffe 18 idag og en dansk fatøl liten boks til Sarpsborg 08 kampen og en flaske Brooklyn IPA, og en stor krangel med dama om en halv sjokoladeplate som jeg spiste. Som vi først ringte psykolog for å oppklare, men der var det opptatt. Så vi måtte få megling av en god venninde på høytaler. Det HJALP. Endret 11. april 2015 av Gouldfan 2 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Det høres ut som om du lever et normalt liv Gouldfan.Sett pris på de kranglene du kan få.Er blakk nå og siden jeg ikke ville ødelegge flere av godflaskene mine ble det en systembolget-tur, et par billige red labels..Skal ikke kimse av de gitt, gjør nytta si og er usedvanlig rund og god i smaken (: Endret 11. april 2015 av Countryman 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Laffe 18 og Talisker 18 er snart slutt, og det er restene av whiskyen min. Skal bli kos i morgen med to spesialöl til. Snart tar vi båten og da tror jeg det blir en Laphroaig QA cask, selvom den har fått masse kritikk synes jeg den er kjempegod de gangene jeg har smakt den i baren på båten. Kjöpte Ardbeg 10 forrige gang, og greit å pröve noe nytt innimellom så Laffe next. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå