Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Så... Hvor får man tak i denne ? http://www.dailymail.co.uk/news/article-2818146/Japan-s-whisky-best-world-Single-malt-dubbed-work-incredible-genius-takes-title-wake-call-Scottish-industry.html Den får du nok ikke tak i, om ikke du møter opp på noen svært spesielle butikker eller auksjoner. Jeg har smakt Yamazaki 18, den er fantastisk men ikke å få tak i den heller. Men det er noen få flasker igjen av Yamazaki Destillers Reserve rundt om på noen få pol, den har fått svært gode omtaler og bør være verd å få tak i for de med interesse i dette destilleriet. Billig er den og. Jeg har bestilt Yamazaki 18 via systembolaget, så den får jeg i neste uke. Hadde vært morsomt å prøvd den som ble kåret til verdens beste også, men finner ikke en eneste plass hvor den ligger inne. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Darach Ur batch 10 fra Bunnahabhain var meget god. Dette er nesten litt vemodig siden den har gått ut av produksjon og mer røykede versjoner har tatt over Taxfree. Men da har jeg jo noe som ingen andre har, ser den har gått opp i pris også allerede. Stooor batchvariasjon de forrige jeg prøvde. Batch 8 og 9 tror jeg var veldig unge og røffe med en ekstrem tresponlukt og vanilje. Den 10 versjonen er mer Bunnahabhain stil og smaker litt eldre. Tror det er mye 12, 16 og en slump 20 og sef litt noe ungt på 4-5... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Ardbeg Uigedail kjøpt inn til jul, blir nok den første og siste jeg kjøper. Siste fordi Ardbeg sier det snart er tomt, og fordi den koster litt mer enn annen whisky. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Uigedail og Corrywreckan er de to fra Ardbeg hvor oppskriften inkluderer pre-glenmo-whisky. Disse reservene begynner nå for alvor å ta slutt, så det er nok derfor Uigedail blir avsluttet. Corrywreckan er flaggskipet deres for tiden, og den skal nok få leve litt til, men også denne vil nok avsluttes, eller få ny oppskrift. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Uigedail og Corrywreckan er de to fra Ardbeg hvor oppskriften inkluderer pre-glenmo-whisky. Disse reservene begynner nå for alvor å ta slutt, så det er nok derfor Uigedail blir avsluttet. Corrywreckan er flaggskipet deres for tiden, og den skal nok få leve litt til, men også denne vil nok avsluttes, eller få ny oppskrift. Det var ikke aktuelt å fortsette med samme navn iaf på Uigedail sa Ardbeg ambassadøren, så det vi vil få er yngre utgaver med nye navn. Informativt her..... Hva mener du med Pre-Glenmo-Whisky? Eierne av det gamle Ardbeg?? Endret 28. november 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Ardbeg ble stengt i 1981 og Glenmorangie tok over i 1996. Fra 1989 ble det produsert små mengder whisky av noen ildsjeler som brukte gamlemåten med gulv-malting og ekte håndtverk. Dette var virkelig god whisky, og de som har smakt 17-åringen og Nam Beist vet hva det greier seg om. Da Glenmorangie tok over ble det effektivisert for å øke volumet, og jeg som mange andre Ardbeg-fans føler at det som er desillert etter 1996 ikke er like bra som det som ble laget før dette. Jeg snakket med Karen om dette for to år siden, og hun måtte innrømme at de jobber med å finne tilbake til den gode gamle smaken. Jeg gjetter at de prøver å dekke over dette ved å lage masse fancy produksjoner. Jeg ble selv oppmerksom på denne forskjellen da jeg sammenlignet en Ardbeg 10 kjøpt i 2006 og en kjøpt i 2008, og opplevde at den gamle var veldig mye bedre. Etter at jeg leste meg litt opp på bl.a Ardbeg Project forsto jeg sammenhengen. Veldig synd at de gamle restene ikke er mulig å få tak i lenger uten å betale ekstreme priser, men jeg har et håp om at Ardbeg i løpet av noen år klarer å komme med utgivelser som nærmer seg de gode gamle. 2 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Er det noen som har erfaring med "forsikring av whiskeysamling"? Jeg har snakket med forsikringsselskapet mitt som sier at jeg kan ta bilder av alle kvitteringer på flaskene og deretter legge dette sammen. Det blir jo helt feil(?) Jeg vinner de fleste flaskene i samlingen gjennom en whiskeyauksjon i Tyskland - Dvs. prisen på flaskene er ikke reell i forhold til om jeg skulle ha bestilt den til et Norsk Vinmonopol. - Ofte gjør jeg røverkjøp, vinner en flaske billig, fordi ingen "legger merke til den" på auksjonen - Jeg betaler for de i Tyskland, dvs at jeg kjøper de mye billigere enn hva de er verdt her hjemme. Jeg mener, "flaskene er norske nå". - Affeksjonsverdi når man får mange flasker - Verdistigning - Kan heller ikke måles - En samling er vel mer verdt, enn om man skulle kjøpt en og en flaske slik jeg gjør Tips? Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Vi er nok mange som opplever whiskyene våre som samlerobjekter som øker i verdi. Men det er umulig å anslå korrekt verdi. Mange av flaskene er ikke mulig å få tak i på polet, og noen er ikke mulig å få tak i overhodet. En metode kan være å anslå polpris for å kjøpe tilsvarende produkter, men for mange godbiter må man opp i mange tusen per flaske for få en "tilsvarende vare". Forsikringsselskapet går nok aldri med på en slik prising, rett og slett fordi det ikke er en nøyaktig vitenskap hva som er tilsvarende vare i whiskyverden. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Jepp, det er det som er problemet.. Den beste forsikringen er kanskje å kaste alt elektrisk i huset (: og betale dyre dommer for Securitas.. Hmmm... Jeg har snakket med de på vinmonopolet og de kunne heller ikke hjelpe meg med å verdisette samlingen. Er det slik at en samling har høyere verdi totalt sett i forhold til den enkelte flaskes verdi lagt sammen - eller er det bare affeksjonsverdi som stiger? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Kjöpte meg Laphroaig 18 for penger jeg fikk i julegave. God, men Talisker 18 var mer kompleks/bedre fat.. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Kjöpte meg Laphroaig 18 for penger jeg fikk i julegave. God, men Talisker 18 var mer kompleks/bedre fat.. Her er vi bortpå virkelig gode whiskyer. Talisker 18'en min gikk siste dråpen av for snart ett år siden, mens Laphroaig 18 er to år gammel og står på hedersplass og tas frem til ekstra gode anledninger. Jeg rangerte i sin tid Talisker best, men jeg husker og at Taslisker ble bedre og bedre jo lenger jeg kom ned i flasken over de fire årene jeg brukte på å drikke den opp. Jeg håper at Laproaig 18 vil få en tilsvarende utvikling de neste to årene. Min erfaring er at denne typen whisky foredles og forbedres i 3-4 år etter at flasken er åpnet, før de begynner å tape seg igjen. Hvis man har dem over på mindre flasker kan men nok forlenge prosessen ytterligere. Omtrent en gang i året på en kveld som passer seg smaker jeg bittelitt på alle flaskene og noterer ned tilstanden deres. Veldig nyttig erfaring. Måtte snappe til meg en Uigedail fra taxfreen her om dagen, den kommer jo til å forsvinne fra markedet snart. Jeg er fremdeles lei meg for at jeg aldri fikk kjøpt meg en Nam Beist før den ble samlerobjekt og overpriset. 1 Lenke til kommentar
Akrobaten Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Tenkte å ta meg en svensketur snart. Valget står mellom Ardbeg Uigeadail, Yamazaki 12 og Lagavulin 16 (veldig forskjellige whiskyer, det er jeg klar over). Jeg har nettopp fått en flaske Nikka Yoichi, og er litt bekymret for at Yamazaki 12 er veldig lik. På en annen side hører jeg jo "alle" anbefaler den, og den finnes jo heller ikke i Norge. Lagavulin 16 vet jeg at jeg elsker, jeg liker røyksmak generelt, og her digger jeg den lille fruktsmaken i tillegg. Tenkte derfor at Uigeadail kanskje kunne vært noe, selv om den er litt dyr. Noen som har noe input? (Spesielt mtp. Yoichi vs Yamazaki 12) Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 (endret) Tenkte å ta meg en svensketur snart. Valget står mellom Ardbeg Uigeadail, Yamazaki 12 og Lagavulin 16 (veldig forskjellige whiskyer, det er jeg klar over). Jeg har nettopp fått en flaske Nikka Yoichi, og er litt bekymret for at Yamazaki 12 er veldig lik. På en annen side hører jeg jo "alle" anbefaler den, og den finnes jo heller ikke i Norge. Lagavulin 16 vet jeg at jeg elsker, jeg liker røyksmak generelt, og her digger jeg den lille fruktsmaken i tillegg. Tenkte derfor at Uigeadail kanskje kunne vært noe, selv om den er litt dyr. Noen som har noe input? (Spesielt mtp. Yoichi vs Yamazaki 12) Uigedail everyday före Lagavulin 16... Japansk whisky har jeg null greie på. Lagavulin 16 er ok men ikke spesielt gode fat.. men god röyksmak og en grei Islay, Uigedail må pröves för den er slutt om du ikke har prövd den för. Uigedail er en röykbombe.. Once in a lifetime etc.. Endret 15. januar 2015 av Gouldfan Lenke til kommentar
Akrobaten Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Uigedail everyday före Lagavulin 16... Japansk whisky har jeg null greie på. Lagavulin 16 er ok men ikke spesielt gode fat.. men god röyksmak og en grei Islay, Uigedail må pröves för den er slutt om du ikke har prövd den för. Uigedail er en röykbombe.. Once in a lifetime etc.. Hvordan vil du sammenlikne Ardbeg Uigeadail med Ardbeg 10? Da du karakteriserer den som en "røykbombe" er jeg litt redd for at jeg kommer til å synes den er "kjedelig", med mindre det er lett å plukke opp andre smaker (sherryfat, frukt). Jeg har prøvd 10 (hadde en 1 L flaske stående i bortimot et halvt år), og syntes jo den var strålende, men muligens litt éndimensjonal (derfor jeg liker Lagavulin 16 så godt!). Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Ardbeg 10 er fruktig, ren, barsk og ung i stilen sin når man sammenligner med Uigedail som er dyp, kompleks, voldsom og edel. Uigedail er og cask strength som også vil utgjøre en forskjell. Lenke til kommentar
Akrobaten Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Da var Uigedail kjøpt inn, får håpe den faller i smak. Gleder meg iallfall noe voldsomt! 1 Lenke til kommentar
snapshooter Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) Noen tips til gode whiskyer med mye røyk i den rimelige prisklassen (sorry, har ikke lest gjennom alle de 114 sidene i tråden på forhånd, kommer til å gjøre det etterhvert)? Er ganske fersk i singlemaltverdenen, selv om jeg er gammel i brunt brennevin. Har stor sans for mye smak og lukt av skikkelig brent torv og tjæret båt. Har hittil gjerne falt mest for de yngre whiskyene, synes ofte de eldre blir i overkant runde (les: jæskla gode, men jeg klarer ikke å finne smaksopplevelsen spennende nok til å rettferdiggjøre prisen). Av mildere whisky liker jeg godt Bowmore 12, som jeg synes har en mer interessant smak (og markant dog mild røyk) enn 15- og 18-åringen. Nåværende favoritt er nok Talisker 10, som var en skikkelig positiv overraskelse med masse spennende smak, selv om den godt kunne hatt litt mer røyk. Siste innkjøp var Ardbeg 10, som jeg egentlig ble litt skuffet over. Mer medisinsmak enn røyk, foretrekker nok Laphroig over denne. Hva skal jeg kjøpe som neste test? Har planlagt Lagavulin 16, men ut fra at jeg så langt tror jeg foretrekker mye røyk og krydder framfor medisinpreg, er dette et godt valg som neste eller er det andre jeg kanskje burde prøve? Endret 1. februar 2015 av snapshooter Lenke til kommentar
Akrobaten Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Noen tips til gode whiskyer med mye røyk i den rimelige prisklassen (sorry, har ikke lest gjennom alle de 114 sidene i tråden på forhånd, kommer til å gjøre det etterhvert)? Er ganske fersk i singlemaltverdenen, selv om jeg er gammel i brunt brennevin. Har stor sans for mye smak og lukt av skikkelig brent torv og tjæret båt. Har hittil gjerne falt mest for de yngre whiskyene, synes ofte de eldre blir i overkant runde (les: jæskla gode, men jeg klarer ikke å finne smaksopplevelsen spennende nok til å rettferdiggjøre prisen). Av mildere whisky liker jeg godt Bowmore 12, som jeg synes har en mer interessant smak (og markant dog mild røyk) enn 15- og 18-åringen. Nåværende favoritt er nok Talisker 10, som var en skikkelig positiv overraskelse med masse spennende smak, selv om den godt kunne hatt litt mer røyk. Siste innkjøp var Ardbeg 10, som jeg egentlig ble litt skuffet over. Mer medisinsmak enn røyk, foretrekker nok Laphroig over denne. Hva skal jeg kjøpe som neste test? Har planlagt Lagavulin 16, men ut fra at jeg så langt tror jeg foretrekker mye røyk og krydder framfor medisinpreg, er dette et godt valg som neste eller er det andre jeg kanskje burde prøve? Lagavulin 16 har etter min mening ingen medisinsmak; den ligger nærmere røyk, krydder og sherry/frukt (mulig dette kun er på eldre tappinger). Lenke til kommentar
snapshooter Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Takk, da blir nok Lagavulin neste Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) Jeg ville tatt en harrytur og kjöpt Laphroaig Quartercask for 432 nok Laphroaig har suverent den mest maritime og röykpreg i og med at de tilförer ekte röykt gulvmaltet korn fra sitt eget destilleri, noe som så å si ingen av de andre gjör som henter alt fra Port Ellen. Pepperkrydder fra nye quartercask gir også et markant pepperpreg. Endret 2. februar 2015 av Gouldfan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå