Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

Første jeg smakte av single malt jeg kjøpte selv var en Ledaig, da var jeg solgt, torvrøyk maritim salt og petrol fikk meg til å drømme om sjøen.

Mine absolutte favoritter er Laffe qc, Caol Ila 12 og DE, og Bunnahabhain og Ardbeg 10 er mine favoritter. Elsker Ardbeg mest men nest står Laffe QC. Port Charlotte er også snadder men dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig har kvelden kommet for at jeg skal prøve whisky på nytt. Jeg har gjort en del innkjøp og har nok av forskjellige typer å prøve ut, og satser på at noe faller i smak denne gangen. Har tatt noen bilder for å vise hva jeg har kjøpt.

Glendronach 8, 12, 15 og 18

BenRiach 12, 16, Curiositas og Authenticus

Caol Ila 12, Clynelish 14 og Talisker 10

post-189324-0-76158600-1410638158_thumb.jpg

Glenfiddich 12, 15 og 18

Chivas Regal 18

post-189324-0-53557900-1410638274_thumb.jpg

Glenfarclas 15, 21, 25 og 40

post-189324-0-01917500-1410638448_thumb.jpg

Glenglassaugh Revival

Springbank 10

The Arran 14

Glenfarclas 15

post-189324-0-03892700-1410638557_thumb.jpg

Nærbilde av BenRiach-pakken

post-189324-0-42158100-1410638658_thumb.jpg

Nærbilde av Glendronach-pakken

post-189324-0-62197500-1410638757_thumb.jpg

Jeg har startet kvelden der jeg slapp sist, og det er med Caol Ila 12. Er veldig spent på hvordan jeg kommer til å oppleve de forskjellige whiskyene. Er nok tvilsomt at jeg går igjennom alle i dag, men kommer i alle fall til å prøve en del. Mulig at jeg sparer på 40-åringen i hvertfall :-)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Skuffende pris på 21 åringen Old Pulteney på systembolaget, spesielt når vinmonopolet er billigere (men der står den jo dessverre som utgått)

Lenke til kommentar

Regner med det du mener med "vært gjennom" er å ha smakt 10-åringen. Om jeg skulle sagt at jeg hadde vært gjennom et destilleri måtte jeg ha smakt på samtlige standardutgivelser som et minimum. Og det har jeg jo med Ardbeg og Laphroaig. Om du vil ha noe litt ekstra i denne leiren vil jeg anbefale 18-åringen til Laphroaig, den har jeg hjemme og det er en eksklusiv opplevelse hver gang jeg tar en liten dram. Fra Ardbeg er det mange gøye utgivelser å velge blant, men de lider fremdeles av nedetiden på 80-tallet, og har ikke kommet helt tilbake til sin gamle storhet. Du bør få med deg en "Ardbeg Vertical Flight" på en god whiskybar for å finne ut hva du setter mest pris på.

Lenke til kommentar

Quarter Cask utmerker seg ved å være heftig og solid, med masse gode smaker. Den oppfører seg litt som en cask strength i smaken, og trenger endel vann. I forhold til 18-åringens behagelige og eksklusive preg er QC mer som en demonstrasjon av enorm smaksrikdom. To svært forskjellige whiskyer, og jeg måtte skaffe meg begge etter å ha smakt dem.

Triple Wood har vært på cherryfat og preges av det. Du finner en fruktighet og også et klart medisinsk preg. Men det er noen år siden jeg smakte denne, og har ikke skaffet meg noen flaske.

665 for en 18år er en fin pris. Koster nesten 1000 på bestillingsutvalget. Nå står det forøvrig på polets sider at den er utsolgt fra leverandør men det trenger ikke bety noe.

Lenke til kommentar

Endelig har kvelden kommet for at jeg skal prøve whisky på nytt. Jeg har gjort en del innkjøp og har nok av forskjellige typer å prøve ut, og satser på at noe faller i smak denne gangen. Har tatt noen bilder for å vise hva jeg har kjøpt.

IMG_9586.JPG

Glenfiddich 12, 15 og 18

Chivas Regal 18

IMG_9587.JPG

IMG_9588.JPG

Glenglassaugh Revival

Springbank 10

The Arran 14

Glenfarclas 15

IMG_9589.JPG

IMG_9590.JPG

IMG_9591.JPG

Jeg har startet kvelden der jeg slapp sist, og det er med Caol Ila 12. Er veldig spent på hvordan jeg kommer til å oppleve de forskjellige whiskyene. Er nok tvilsomt at jeg går igjennom alle i dag, men kommer i alle fall til å prøve en del. Mulig at jeg sparer på 40-åringen i hvertfall :-)

Hvordan gikk det?

Det der må da ha kostet en del kr? :p

Lenke til kommentar

IMG_9586.JPG

Glenfiddich 12, 15 og 18

Chivas Regal 18

IMG_9587.JPG

IMG_9588.JPG

Glenglassaugh Revival

Springbank 10

The Arran 14

Glenfarclas 15

IMG_9589.JPG

IMG_9590.JPG

IMG_9591.JPG

Hvordan gikk det?

Det der må da ha kostet en del kr? :p

Litt blandede resultater. Irriterer meg at jeg ikke klarer å kjenne ordentlig forskjell på whiskyene, bortsett fra lang/kort finish. Må si Caol Ila faktisk trådte fram ganske positivt her med den lange ettersmaken som varmet i munnen.

Smakte på:

Glendronach 8 og 18

Glenfiddich 12, 15 og 18

Caol Ila 12

Clynelish 14

Talisker 10

Glenfarclas 15

Av de så var det Glenfarclas som skilte seg mest ut. Det var en veldig annerledes lukt og smak. Ganske god i grunn. Klarer riktignok ikke helt å sette fingern på akkurat hva det er.

Og med tanke på pris, så joda, det har vel kostet litt, men hva gjør man vel ikke for å prøve og finne sin plass i whiskyverdenen.. :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er det en drøy uke til jeg skal på tur til kongens København. Skal ikke bo der, men et stykke unna, i Kalundborg. Da blir det en tur innom Juul's og Mikkeller. Satser på å ta med meg en rimelig whisky til dem vi skal være hos, da vi skal ha en slags Oktoberfest hvor jeg skal ha med litt hjemmelaget snadder, og de har visstnok kjøpt in drøssevis av forskjellige øl fra sågar Kina som Danmark.

Den sarte whiskyen blir nok bedre ivaretatt om jeg tar det med på kvota hjem i stedet, vil jeg tro. Men det får jeg se hva som frister i hyllene og ansett som et kupp.

Lenke til kommentar

Etter over 20 år som maltwhiskyentusiast og besøk på samtlige av Islay sine destillerier må jeg si at Laphroaig er min favoritt, tett etterfulgt av Ardbeg, Lagavulin og Bruichladdich. Jeg har Laphroaig 10, 10CS, Quarter Cask og 18 år stående i samlingen min. Har smakt 25 åringen, og nå sist 30 "Cairdeas", samt et par single cask-varianter. De er alle unike og spesielle, men det morsomme er at den gode gamle vanlige 10-åringen er den jeg foretrekker å nippe til. Den har snev av alle kvalitetene til de dyrere utgavene, og er ordentlig brutal og rå på en gøyal måte. I samtale med garvede maltwhiskyentusiaster på skottlandsturene mine, har jeg blitt fortalt at når man blir gammel og har smakt alt så faller man etterhvert ned på en relativ enkel whisky som favoritt. I mitt tilfelle kan det se ut som om Laphroaig 10 blir nettopp den jeg er i ferd med å falle ned på. Det er litt morsomt, det var den aller første single malt'en jeg smakte tilbake på begynnelsen av 90-tallet, og den som frelste meg opprinnelig. Men det betyr selvsagt ikke at jeg kommer til å slutte å smake på nye spennende ting som kommer. Dette er verdens gøyeste hobby.

Jeg deler nok din smak men har foreløpig ikke bestemt hvilken som er min definitive favoritt. Svitsjer mellom forskjellige utgaver av Laphroaig og Lagavulin for det meste men har også 4 forskjellige Ardbeg og et par Caol Ila stående som jeg nipper til av og til.

Mine favoritter akkurat nå er den fløyelsmyke Lagavulin Distiller's edt. og Laphroaig an Cuan Mòr. Sistnevnte er helt fantastisk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne Talisker 18 er helt utrolig god, er så tykk og oljet at jeg nesten kan tygge den med tenna.

Veldig maritim og oljet, pepperen, røyken og identiteten til 10 åringen er der fortsatt, men mer i bakgrunnen av salt og søt olje.

Anbefales.

IMG_1992_zps4c4d0ff9.jpg

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Savner Talisker 18. Den siste slanten i flasken gikk for et halvt år siden, og har siden da gått og vurdert ny. Men den koster jo nesten 1000 på polet, så det er litt investering. Dette er en whisky som blir bedre og bedre i minst 2 år etter at flasken er åpnet. Virkelig en topp-whisky.

Den finnes ikke på polet lenger, tror Talisker er tom for tilfellet. Men ja den lå på 1000kr når den var på polet. Jeg kjøpte den noen hundringser rimeligere fra en kamerat da. Men koster kroner lell, kjøper ikke vanligvis så dyre drikkevarer, men unner meg en sånn siden jeg fyller år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den får du nok ikke tak i, om ikke du møter opp på noen svært spesielle butikker eller auksjoner. Jeg har smakt Yamazaki 18, den er fantastisk men ikke å få tak i den heller. Men det er noen få flasker igjen av Yamazaki Destillers Reserve rundt om på noen få pol, den har fått svært gode omtaler og bør være verd å få tak i for de med interesse i dette destilleriet. Billig er den og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...