Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Lys gyllen. God fylde. Konsentrert aroma av maltet korn, pære og lyng over trespon og vanilje, streif av kamfer og torvrøyk. Lang, litt saltaktig ettersmak. (Produktet er ikke tilsatt karamell)*" den så god ut den :)

Jeg må begynne å eksprimentere med whisky igjen. akkurat nå er jeg fast på islay whiskyene. Det er jo så kos når man åpner en whisky man ikke har smakt før :)

Lenke til kommentar
Kjøpte en "The Arran Malt- Limited edition" på polet her om dagen. Det var en hyggelig overaskelse. Er Cask Strenght og single cask. Den var mye mildere enn jeg frykta. Totalt verd de 643 de skulle ha for den

Dette er en jeg ikke har smakt. Er den av en slik klasse at jeg bør investere i en og prøve den? Er det noen annen type Whisky den kan sammenlignes med? Siden den har så høy alkoholprosent (56), hvordan drikker du den? Blander du ned til 35-45% , eller hur………

Lenke til kommentar

Jeg nyter den bar. Jeg foretrekker det slik. Sikkert mange som blander ut. Det sies jo at man får ut mer aroma om man tilsetter litt vann.

Dette er ikke en drikke-seg-full-whisky. Er mer noe å sitte å nippe til. Smaker fortreffelig sammen med en sigar. Siden det er single cask så er hver batch unik. Aldri helt den samme smaken. Denne tønna var veldig fruktig i smaken. Forrige gang jeg smakte var det fra en annen batch og den var mye strammere. Litt mer røyksmak.

Faktisk så hadde jeg aldri trodd at denne var så sterk om ikke jeg hadde lest det på flaska. Det er spennende med single cask-utgaver. Vet liksom aldri helt hvordan de er før man smaker.

Jeg anbefaler den på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Jeg nyter den bar. Jeg foretrekker det slik. Sikkert mange som blander ut. Det sies jo at man får ut mer aroma om man tilsetter litt vann.

Dette er ikke en drikke-seg-full-whisky. Er mer noe å sitte å nippe til. Smaker fortreffelig sammen med en sigar. Siden det er single cask så er hver batch unik. Aldri helt den samme smaken. Denne tønna var veldig fruktig i smaken. Forrige gang jeg smakte var det fra en annen batch og den var mye strammere. Litt mer røyksmak.

Faktisk så hadde jeg aldri trodd at denne var så sterk om ikke jeg hadde lest det på flaska. Det er spennende med single cask-utgaver. Vet liksom aldri helt hvordan de er før man smaker.

Jeg anbefaler den på det sterkeste.

Jeg nyter også whiskyen bar, selv om det er cask strength. Vann ødelegger smaken syns jeg. 

Hva slags whiskey skal man kjøpe som IKKE smaker/lukter som innsiden av en røykelunge?

Se her: http://www.royalmilewhiskies.com/viewindex...e_id=wb_regions

Lenke til kommentar
Forresten - Hvilken whiskey burde jeg anskaffe når jeg vil lage en god irish coffee? :)

Jan Vardøen skriver i sin eminente bok "Bar Boka" (og nei, det er ikke en orddelingsfeil, det er et ordspill, han driver en bar som heter Bar Boca) :

En ire vil bruke en kraftig, billig whiskey for å "skjære gjennom" kaffen. Å bruke en fin-fin whiskey som Jameson eller Tullamore Dew er helligbrøde, men her i landet har disse vært mye brukt fordi de har vært de eneste tilgjengelige. Jeg foreslår i stedet Paddy's, Powers, Kilbeggan eller Murphys - i den rekkefølgen.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er ganske så ny når det gjelder whisky og så at denne ble anbefalt litt bak i tråden. Har dere tips til andre flasker som egner seg for en nybegynner? ;)

Når det gjelder whisky, så finnes det mange gode. Du har allerede fått noen fine anbefalinger. Men siden det finnes så mange flotte og raffinerte sorter er det vanskelig å komme med et direkte råd. Men det jeg likevel vil råde deg til er å kjøpe singel malt og prøve ut nye merker hver gang du kjøper en flaske (skotsk, selvfølgelig). Dette for å få en oversikt over smak og aroma. Finne en som passer for deg! Det finnes også en del gode blended whisky, men her er det også muligheter for å treffe på mindre gode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...