Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Whiskyer som skal lagres lenge må fremfor alt stå i jevn temperatur, og ikke for varmt. Gjerne rundt 10 grader og lav temperaturforandring mellom dag/natt og sommer/vinter. Keramikkflasker slipper jo ikke inn lys, så det slipper du å bekymre deg om. Har du et vinskap er det utmerket å la den stå der inne sammen med vinsamlingen din. Ellers bør du finne det kjøligste og stabileste stedet i huset. Jeg vil ikke anbefale kjøleskap fordi jeg innbiller meg at så kalde temperaturer kan medføre unaturlig lav utvikling med mulighet for bismaker over tid. Det gjelder i hvertfall for langtidslagring av mørkt kraftig øl, og jeg tipper noe av konseptene gjelder for whisky og.

 

Vår whiskysamling (og ølsamling) har vi stående nede i underetasjen, inn mot veggen som vender inn mot grunnfjellet. Der er det mørkt og kjølig, og liten temperaturforandring. Eneste variasjonen er fra 12-14 grader om vinteren opp til 18-20 om sommeren, men nesten ingen forskjell fra natt til dag. Det er jo sjelden noen whiskyer får stå mer enn 3-4 år da, men greitt å ha et tilnærmet optimalt sted likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neste kjøp: Jura Superstition eller Laphroaig 10 years. Elsker røyk så heller mot Laffe. Har Jura noe torvrøyk?

Sitter faktisk med ei flaske Superstition i kveld. Den blei kjøpt på Heathrow. Stod mellom den og Laphroaigen, angrer på valget. Synes ikkje Juraen var spesielt god. Det er ein veldig spiss smak av den, lite bitterhet og djubde. Vanskelig å forklare, men du kjenner den best på spissen av tungen og lite bak, om det gir meining. Laphroaigen er alltid ein vinner, det skal eg hugse neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har planer om å skaffe meg en helt vanlig Lagavulin 16 til helga, hadde håpt på at min lokale dealer hadde en 12 på lager slik at jeg kunne få testet den ut, men det hadde han ikke.

 

Noen her som har noen kjennskap til hvordan 12 stiller seg i forhold til 16? Vurderer nå nemlig å slenge inn en bestilling på 12 når jeg først er innom.

 

Og en ting til, er det noen her som har prøvd noe fra Kilchoman?

Lenke til kommentar

Har planer om å skaffe meg en helt vanlig Lagavulin 16 til helga, hadde håpt på at min lokale dealer hadde en 12 på lager slik at jeg kunne få testet den ut, men det hadde han ikke.

 

Noen her som har noen kjennskap til hvordan 12 stiller seg i forhold til 16? Vurderer nå nemlig å slenge inn en bestilling på 12 når jeg først er innom.

 

Og en ting til, er det noen her som har prøvd noe fra Kilchoman?

 

Hørt flere si de foretrekker 12.... Vet mange som liker 16, men jeg synes den var litt tam til Islay å være, men god rancio-olje på ganen..

 

Dersom 12 er den Cask Strenght så er ikke den så lett å få tak i nei. Lettere å få tak i Destillers Edition...

 

De har den på Stovner i Oslo da......

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Lagavulin 16 år med sine 43% er bløtere og snillere, men også edlere. En typisk meditasjonswhisky.

 

12 CS på 55,1% er mer brutal og har mer smak på godt og vondt. Den er mer for erfarne whiskydrikkere, og responderer veldig godt på forskjellige mengder vann. Ved forsiktig tilsetting av enkeltdråper vann kommer man innom det sjeldne medisinske preget som Laphroaig var så berømt for på 1990-tallet.

 

12'ern er klart min favoritt blant dem. Men i mine tidligere år som whiskydrikker var det helt omvendt. Man bommer ikke med noen av dem uansett. En god whiskysamling bør inneha begge.

Lenke til kommentar

Hva tror dere om disse to gutta-boys her da? hvor mye kunne jeg fått for de på en eventuell auksjon?

 

Beklager kjipe bilder, mått gjøre det i farta..

 

 

Ikke så vanskelig å forstå at denne blir gøy å åpne?

 

post-268618-0-16597200-1396979083_thumb.jpg

 

 

Dette er en Glen Grant 10år - ikke så greit å lese av bildet nei, men det er det ikke om du hadde hatt flasken i hånden heller. Skriften er på vei å bli visket ut :)

Glen Grant er forøvrig en undervurdert SM i mine øyne. 5-åringen, den helt vanlige ja, er vanvittig god. Kan naturligvis ikke sammenlignes med en røykfull Laphroaig men...man må ikke bestandig sammenligne.. :)

 

post-268618-0-74720200-1396979227_thumb.jpg

Lenke til kommentar

En Jura smakt for første gang. Senkveld, men har bare smakt er par tre vanlige drammer og hørt musikk og sett filmer med kona... Stille og rolig sånn vi liker det. Tok en liten pilsboks til middag idag som var noen fortreffelige hamburgere som madammen stod for... Tok også en IPA med lav styrke og avsluttet akkurat med en lavprosent porter...

 

 

Så Jura Superstition NAS, det er delte meninger om Jura. Jeg likte den, minnet litt om Glengoyne og Highland Park, men merket meg først lukt og smak av honning, litt røyk, litt krydder, kanel og pepper i finishen og en spesiell smak og lukt jeg kjente men ikke husket å plassere.. Etter litt lesing på etiketten så forstod jeg. Pine/Furutre. Det lukter litt som de møblene mor mi hadde på slutten av 80tallet... Furu. Furu og honning går litt i hverandre, smakte to små glass Laphroaig10 etter og da ble røyken mye mer fremtredende i Laffe enn om jeg bare hadde smakt sistnevnte....

 

Jeg likte Jura, men blir nok ikke gjenkjøp, men veldig interessant erfaring. Tommelen opp.

 

Går til sengs nå og sover nok lenge ut på Skjærtorsdag...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Fin beskrivelse Gouldfan. Greit å lese ting man selv har problemer med å sette ord på :)

Vurderer å gå et whiskeykurs eller to for å lære litt. Har ikke noe problem med å finne ut hva jeg liker og ikke liker, naturligvis, men gøy å kunne litt fakta og lære seg litt om detaljer og klare og skille ut de forskjellige smakene i en single malt.

 

Ang. Jura Superstition - deler det som allerede er blir sagt her, en god single malt, men ingenting spesielt eller ekstra ved den. Jeg har til gode å finne en single malt jeg ikke liker - For meg er går det mer i hvor mye eller lite en whiskey gir meg i smaksopplevelse, og Superstition er en av de jeg føler som en litt "død".

Blir jeg bydd på en takker jeg ja, men kommer ikke til å kjøpe en.

 

motsetningen for meg blir den jeg tok en liten sup av igår kveld - Ardbeg Uigeadail - Kongen av røyk og cask strenght. Man skal vel helst ha en dråpe vann i denne men jeg klarer ikke. Det smaker bokstavlig talt askebeger av denne og hvem ville vel trodd at et askebeger kunne smake godt? :closedeyes:

En fantastisk single malt som jeg skal skaffe meg fler av. Dette er en drøy whiskey, jeg kan sitte og sutte på 2-3cl i flere timer..

 

En annen jeg fikk prøve her om dagen, en venn hadde den med, er Glenmorangie 10år, den helt "vanlige" man får kjøpt på polet. Systembolaget ca 450kr.

Litt kjedelig de første sekundene men overasket meg stort i smaksavslutningen! karamell/toffee/vanlilje, har litt problemer med å skille disse - fantastisk og overaskende.

Bestilt, med tilhørende glass. :hrm:

 

Er det noen som vet om whiskey-kursing på østlandet?

 

Ha en fortreffelig påske!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva tror dere om disse to gutta-boys her da? hvor mye kunne jeg fått for de på en eventuell auksjon?

 

Beklager kjipe bilder, mått gjøre det i farta..

 

 

Ikke så vanskelig å forstå at denne blir gøy å åpne?

 

attachicon.gifWP_20140408_19_37_57_Pro__highres.jpg

 

 

Dette er en Glen Grant 10år - ikke så greit å lese av bildet nei, men det er det ikke om du hadde hatt flasken i hånden heller. Skriften er på vei å bli visket ut :)

Glen Grant er forøvrig en undervurdert SM i mine øyne. 5-åringen, den helt vanlige ja, er vanvittig god. Kan naturligvis ikke sammenlignes med en røykfull Laphroaig men...man må ikke bestandig sammenligne.. :)

 

attachicon.gifWP_20140408_19_38_24_Pro__highres.jpg

 

På nett ser jeg det er mulig å få til den Laffen for 1000kr, men hypotetisk siden det ikke er lovlig med auskjon i Norge så tror jeg den går for 1000-2000kr etter hva jeg har sett fra utenlandske butikker som fortsatt har den. Den har samleverdi, så om nettauksjon hadde värt lovlig i Norge så ser jeg ikke bort i fra at den kunne gått for litt höyere.

 

 

Selv har jeg kjöpt meg en Bunnahabhain 12 years, craft versjonen. Kjempegod og lik den gamle versjonen bare med mere smak. Alkoholen er også skrudd litt opp så den har godt av at man tilsetter litt vann. Dette er en söt avec whisky, etter min mening bedre og mer kompleks enn en speysider som blir det man sammenligner denne med. Den passer også godt sammen med söte belgiske trappist öl eller feks Innis and Gunn.

 

Den er uten röyk, men litt torv i smak pga vannet fra Islay som er brukt, sherrylagret og Bunna er svärt generöse med alderen på whiskyene sine. Tror 12 inneholder en god del 15 og 18. Den har rancio og det får man vanligvis ikke i vanlige fat för aldren er 18-20 år.

 

Lukter som en smörblomsteng ved havet, det kan også minne om blåbär, smaken er oljete som en smörbukk-karamell, andre sier tofee. Men jeg som er norsk synes smörbukkolje passer bedre, avslutningen er salt og maritim og merker også litt pepper.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Den er helt OK. Drakk mye Black Label på bryllupsreisen. Den har litt røyksmak som kommer fra Caol Ila som brukes i den, sammen med Talisker. Den er også vesentlig mer utviklet enn Red Label. Synes ikke du skal spare den til noe spesielt. Prøv den, så finner du ut at den er veldig godt balansert og røyksmaken kommer med en gang i munnen.

Lenke til kommentar

Skal testes i morra den dag. :) Har en svakhet for Caol Ila, så det lover godt. Fra før av har jeg egentlig bare hatt en blended whisky (Grant's), og den likte jeg ikke noe særlig. Det er et eller annet med meg og den røyksmaken, gitt...

Endret av Sidious
Lenke til kommentar

Skal testes i morra den dag. :) Har en svakhet for Caol Ila, så det lover godt. Fra før av har jeg egentlig bare hatt en blended whisky (Grant's), og den likte jeg ikke noe særlig. Det er et eller annet med meg og den røyksmaken, gitt...

Om du er glad i røyk ville jeg gått til anskaffelse av en Laphroaig 10år som fås på polet. Noen ganger får du den i halv-flaske også om du er i tvil og vil spare en hundrings.

 

Laphroaig er jo kjent for å ha en "vanvittig røyksmak", spesielt gjelder dette for nybegynnere, men 10-åringen er samtidig veldig rund og fin og likandes for folk flest.

Selv har jeg 10 forskjellige Laphroaiger her hjemme, alle er åpnet og testet, 10-åringen er min favoritt og det er ingen tvil om at de som har bestemt hvilket flasker vi skal ha på polet vet hva folk vil ha - ihvertfall i mange tilfeller :)

 

Gouldfan - jeg var så smart at jeg fjernet forseglingen (en tynn plastfolie rundt korken) på keramikkflaska mi, så jeg blir nok nødt til å slurpe den i meg på egen hånd da en ev. kjøper om 10 år ikke vil stole på at jeg ikke har etterfyllt den med no gørr :wee: ...det er helt greit det :)

Jeg har en riktignok en identisk flaske, fra Caol Ila, som fremdeles har forseglingen og den skal jeg drøye litt med, for moro skyld :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...