Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det leste jeg også på en side hvor noen bartendere fra div. "high-class" barer rundt om i USA satte opp grunnleggende handlelister for barskapet hjemme. Tror dog jeg hadde mikset en slik drink med blandede følelser...;)

 

Ellers tok jeg steget ned igjen fra Laphroaig tilbake til Caol Ila i jula, og må nok bare sørgelig innrømme at jeg ikke er mann nok ennå for de heftigste smakene islay kan by på. Laphroaig er for all del godt, men Caol Ila falt mye mer på plass i min gane.

Lenke til kommentar

Laphroaig kommer nok til å vokse på deg som den gjorde på meg vil jeg tro. Første testen min kjente jeg bare en sterk lukt og smak av noe som minnet mye om brent elektronikk blandet med sjøluft men etterhvert som jeg fikk testet den flere ganger så kom bare flere og bedre smaker frem.

Lenke til kommentar

Caol ila er et meget godt kjop paa systembolaget tror det blir en saann paa meg neste gang jeg handler single malt.

 

Edit ble vist en Laphroaig Quartercask. Er fan av prisen på systemet og produktet og metoden. Nonchill quartercasks og styrken. Tror neste kjøp blir en taxfree Bunnahabhain Darach ur.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Laphroaig kommer jeg tilbake til mange ganger fremover. Prøvde 10-åringen i går, og jeg ble helt satt ut. Måtte skynde meg å sette flaska vekk så jeg ikke risikerte å måtte ta egenmelding i dag. Det smakte og luktet fantastisk. Men samtidig må jeg innrømme at jeg er for fersk til å få maksimalt ut av den. Heldigvis er den av de overkommelige i pris så man kan komme tilbake til den senere.

 

Kort fortalt så har jeg likt whisky i mange år nå, men i det siste har det skjedd litt. I fjor høst klarte jeg endelig å slutte å røyke (etter 18 år fast). Noen måneder senere begynte jeg å legge merke til at jeg registrerte lukter - ikke sterkere enn før egentlig, bare mer distinkt. Så var jeg en tur i Sverige og plukket med meg en 17 år gammel Loch Lomond Sweden Special Edition. Det var da jeg la merke til alt jeg plutselig kunne fornemme fra glasset ved lukt og smak. Besynderlig!

 

Nå har jeg fått meg gode "nosing glasses" og bruker mye mer tid med drammen, ser på andre sine vurderinger etc. Jeg tror jeg vil prøve Highland Park 12 neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd Caol Ila 18 år, men husker den bare vagt som en kraftig whisky. Det er 7,5 år siden nå. Tok den med meg fra taxfree butikken i Frankfurt. En whisky ekspert hadde rigget opp et bord og en masse engangs glass der. Hadde god tid, så jeg ble der og smakte på en hel haug med forskjellige typer whisky. Kona påstår at jeg var circa 2,5 timer der og det var angivelig bare meg som var interessert i å smake. Dermed var mannen overmåte spandabel og hadde det nok moro med den (den gang) nokså unge nordmannen på vei hjem fra bryllypsferie og var værfast i Frankfurt.

 

Det var ikke bare enkelt å skulle forsøke å fremstå som jeg hadde kontroll når jeg skulle til kassa og betale. Ei heller senere, når vi endelig fikk fly videre til Norge, da besetningen på flyet annonserte at som en ekstra kompensasjon for alle forsinkelsene kunne de som ønsket forsyne seg fritt av drikkevarer ombord. Vi var vel bare et dusin mennesker som kun opptok noen få seter bakerst i et fly som tok femti ganger så mange. Jeg velger å overlate til deres egen fantasi hvilken tilstand jeg var i da mine svigerforeldre skulle kjøre det lykkelige ekteparet hjem fra Gardermoen. Jeg var i alle fall ikke deppa...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Caol Ila 18 er sikkert m god. Har hørt mye bra om Talisker 18 også. Laphroaig 18 er et kjøp i Sverige. Den er et kjøp men YouTube ralfy liker den vist ikke. Vil ikke ta det for ser. For masse whisky han har rynket på nesen av, feks Bunnahabhain Darach Ur og Bunnahabhain Toiteach har vært helt i toppklasse etter min og andres mening.

Lenke til kommentar

Må si meg enig også på Bunnahabhain Toiteach som jeg hadde for ikke så lenge siden. 46% om jeg ikke husker feil og un-chillfiltered. Den var herlig. Jeg har sett litt på Ralfy sine vlogs, men jeg tar ingenting av det for seriøst egentlig. Når jeg ser Richard Paterson stå der i smokingen sin og slynge ut den ene drammen etter den andre for å "sikre at glasset er rent nok og bra nok" blir jeg ikke veldig inspirert av det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen forslag til hvordan man lærer seg og like whisky ? Har prøvd en stund nå og vende meg til smaken, men kan ikke si det er godt enda selvom det er drikkendes.

 

Prøvd litt ymse merker som bushmill, jameson, hamilton. Kjøpte meg dessuten ei flaske jack silver select på polet, som jeg har tuta nedpå halve av uten og få særlig smaken av.

 

Drikker gledelig jack og cola, men det er vel betegna som fyfy.

 

Whisky blir jo selvfølgelig mer lettdrikkelig etter ettpar øl da.

Lenke til kommentar

Noen forslag til hvordan man lærer seg og like whisky ? Har prøvd en stund nå og vende meg til smaken, men kan ikke si det er godt enda selvom det er drikkendes.

 

 

Prøvd litt ymse merker som bushmill, jameson, hamilton. Kjøpte meg dessuten ei flaske jack silver select på polet, som jeg har tuta nedpå halve av uten og få særlig smaken av.

 

Drikker gledelig jack og cola, men det er vel betegna som fyfy.

 

Whisky blir jo selvfølgelig mer lettdrikkelig etter ettpar øl da.

Det du har begynt med er blended og Bourbon. Det er Sef helt greit i sin setting.

 

Prøv single malt, anbefaler å begynne med noe mildere. Feks Glenlivet krydret og søtt, vil du satse på noe tøffere med litt lyngrøyk så prøv Highland Park 12. Smaken for og gleden med whisky er noe som slår deg når du finner noe du liker.

 

Single malt er ikke noe man bøtter nedpå som Jack og coke. Det er mer ting man smaker på, men single malt går også veldig godt sammen med godt øl.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Noen forslag til hvordan man lærer seg og like whisky ? Har prøvd en stund nå og vende meg til smaken, men kan ikke si det er godt enda selvom det er drikkendes.

 

Prøvd litt ymse merker som bushmill, jameson, hamilton. Kjøpte meg dessuten ei flaske jack silver select på polet, som jeg har tuta nedpå halve av uten og få særlig smaken av.

 

Drikker gledelig jack og cola, men det er vel betegna som fyfy.

 

Whisky blir jo selvfølgelig mer lettdrikkelig etter ettpar øl da.

 

Jeg er langt i fra noen ekspert her, men jeg vil tro at du kanskje vil treffe bedre på skotske singel malts enn irske blends.

 

Jeg er litt reservert i forhold til å anbefale direkte typer, men tror at Highland Park kanskje kan være noe, eller muligens Glenfiddich eller Glenlivet.

 

Om du ønsker skikkelig kraftig smak som får deg til å glemme alkoholen i seg selv, kan du se på Islay destilleriene som Laphroaig, Ardbeg, Lagavulin etc.

 

 

Edit: Gouldfan snappa'n før meg...

 

Edit 2: Øl og whisky går forresten også godt sammen (men du skal ikke måtte skylle ned whiskysmaken med øl omgående). Whisky er i prinsippet foredlet øl, da prosessen er omtrent den samme i starten, dog uten humle. Jeg nyter ofte en god Stout, Pale ale, eller Ipa sammen med whisky.

Endret av aspirant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som du ser er meningene delte, jeg tilsetter feks ikke vann i annet enn cask strenght, er redd for å ødelegge de lagrede smakene, og mener jeg har masse vann i munnen.

 

Jeg mener Sef ikke at du skal blande øl med whisky som ubåt, men etter en stund vil mange like å ha en god Ale ved siden av whiskyen, men man drikker de hver for seg. Stikkord man får mange fler smaker. Men noen er Sef purister og drikker ting alene. Søt whisky drikker jeg alene også veldig gammel whisky ell cognac alene men jeg har et glass vann ved siden av... Både for vannets skyld dvs sunt med veske om man nyter alkohol og også for å rense munnen før man smaker noe nytt. Tar man en slurk vann før whisky så har man også plenty fuktighet i munnen og trenger ikke helle vann i whiskyen.

 

I cask strenght har jeg 4-5 små teskjeer i whiskyen alt ettrsom hvor sterkt det er.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...