Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var det jeg tenkte meg. Takk.

 

Har du smakt Bunnahabain?

Jeg har smakt tre forskjellige Bunnahabhain.

 

Den originale Bunnahabhain 12 er veldig søt og rund, smøraktig maltsmak. Uten røyk.

 

Bunnahabhain Toiteach som man finner på polet har svært sterk rettpå røyksmak og pepper/krydder. Er noen år yngre enn 12 åringen.

 

Taxfree varianten Bunnahabhain Darach Ur er søt, full av eik/vaniljesmak og tresponlukt også litt krydder/pepper består av whisky fra 5-20 år.

 

 

Jeg liker alle sammen..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kom nettopp hjem fra ferie med to flasker, en Dalmore 15 og en Ardbeg 10. Mens Ardbeg er en del av det faste inventaret i barskapet, har jeg aldri prøvd noe fra Dalmore. Tenke å sprette den til helgen, så foreløpig håper jeg noen har har noe å si om den så jeg vet hva jeg kan forvente meg...utover hva de selv har skrevet på flasken.

Lenke til kommentar

Har lenge vert nyskjerrig på Dalmore sjølv, spent på å høyre kva du syns om den. Har kun smakt Ardbeg ein gong, hadde høyrt mykje bra om den men den falt ikkje heilt i smak. Lite lukt av den, fruktig sterk smak, frisk og lettdrikkelig. God ettersmak meinar eg å hugse, men det var ikkje ein innertiar.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Macallan select oak har omtrent ikke røyksmak, du må leite for å finne den i såfall. Det er en god og smaksrik whisky med lette frukt- og nøttearomaer og litt vanilje. Den er godt integrert og vellagret og passer fint for de fleste. Erfarne maltwhiskynerder kan dog oppleve den litt for enkel.

 

Høres bra ut for meg. Efarne maltwhiskynerder vil vel uansett ha mer røyk? Takk for tips.

Lenke til kommentar

Noen som har en whisky å anbefale? Den skal kjøpes på Flesland så utvalget er noe begrenset. Jeg er stor fan av typer som Laphroaig, Ardbeg og Talisker for å nevne noen.

 

Forrige gang jeg var ute å reiste hadde jeg planer om Laphroaig 10yr, men den hadde de ikke (vet ikke om de var utsolgt på Flesland eller om de rett og slett ikke har den i sortimentet). Jeg endte da opp med en Bunnahabhain Darach Ur.

 

Jeg har fra før: Laphroaig QC, Ardbeg, Caol Ila, Bowmore, Talisker, Dalwhinnie og Bunnahabhain.

 

Jeg tar i mot alle forslag med åpne armer.

Endret av Smas90
Lenke til kommentar

Bunnahabhain Toiteach som finnes på de fleste pol er absolutt å anbefale om du liker røykwhiskyer som Laphroaig, Ardbeg og Talisker.

 

Edit... åh taxfree handel... vel om du ikke har Bowmore Enigma 12 så er jo den med en god pris.

 

Ellers har jo noen av Jura også litt røyksmak. Om du liker Talisker, så er vel Jura også en øywhisky som mange liker.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har vært to ganger på omvisning på Aberlour, og har hatt både 10, 12 og 15-åringen i skapet hjemme. Aberlour er uten røyk. Den stikker seg heller ikke ut med smaker av det ene og det andre, men er ekte godt håndtverk, veldig behagelig og kompleks og integrert i smaken. A'bunadh er en heftig og voldsom whisky som bare må oppleves, mens 18-åringen er den bløteste og deiligste whiskyen jeg noensinne har smakt. Absolutt å anbefale med andre ord.

Lenke til kommentar

Aberlour Abunadh er Ralfys(youtube) favoritt Cask Strenght...

 

Men er den lovlig iforhold til norske regler? Tror ikke det, mener den er å regne som narkotika/dvs enkelte utgaver over den hellige 60% regelen......

 

Mener det var derfor jeg ikke fikk bestilt den, kan kjøpe den i utlandet, men om du blir stoppet så risikerer du bot....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...