Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er fordi det er fast avgift og fast avanse. Det gjør at billige produkter oppleves kunstig dyre, mens eksklusive og sjeldne produkter ofte er billigere enn i utlandet. For oss connosiører er dette en perfekt situasjon.

Ja, helt enig. Vi ser jo dette allerede på single malt som Lagavulin 16 og Bowmore Tempest 10 cask strenght... Som er ganske mye billigere i Norge. Quarter cask og Uigedail er derimot endel rimelige i Sverige.

 

Sverige har litt samme politikk som Norge da, så det samme gjelder litt der.

 

Laphroaig 18, Caol Ila 12, Bowmore 12 er også endel rimeligere på systemet.

 

De virkelig gamle godsakene og independent er gode kjøp i Norge iforhold til i feks Danmark.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har nå smakt både Laphroaig og Ardbeg, og lurte på hva som er i andre enden av skalaen? Finnes det noen som er mykere, mildere osv? Prøver å utforske litt forskjellige smaker:D

 

Laphroaig og Ardbeg er vel noe av det røffeste av whisky og fra Islay.

 

Jeg har nevnt det før, og nevner det gjerne igjen. Bunnahabhain 12 years er en nydelig mild whisky, også fra Islay. Minner om en speyside bortsett fra at Bunnahabhain er bedre.

 

Det blir vel så absolutt i den helt andre siden av skalaen.

 

 

Islays og øywhisky er vel det røffeste, mens Speyside og Highland ofte er det snilleste/søteste.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Laphroaig og Ardbeg er vel noe av det røffeste av whisky og fra Islay.

Ja, det var det jeg og fant ut! :) En kollega av meg var bartender før, og han fortalte at dette var (og noen kommer vell til å protestere nå) veldig gode whiskeyer å blande drinker fra, fordi de var så røff at de satte smak selv om de ble blandet ut.

 

 

Jeg har nevnt det før, og nevner det gjerne igjen. Bunnahabhain 12 years er en nydelig mild whisky, også fra Islay. Minner om en speyside bortsett fra at Bunnahabhain er bedre.

 

Det blir vel så absolutt i den helt andre siden av skalaen.

 

Islays og øywhisky er vel det røffeste, mens Speyside og Highland ofte er det snilleste/søteste.

Da blir Speyside og Highland typer neste som prøves, etter Bunnahabhain 12.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tullamore Dew 12 er noe annet...

 

http://cocktails.about.com/od/whiskeyreviews/fr/tullamore-specialreserve-irish-whiskey.htm

 

Utklipp fra en annen side:

Details
The 12 Year Old is described as "full of complex flavours, married to give a drinking sensation full of depth, character and maturity." This aged blend reinforces the status of standard Tullamore Dew, winning gold medals at the San Francisco World Spirits Competition 2006, 2007 and 2008 as well as at the International Spirits Challenge in 2006. Other significant awards include the Trophy for Best Irish Whiskey at the International Spirits Challenge in 1999 and 2000.
Sitat slutt...

 

 

 

Når det gjelder vanlig irsk blended uten alder, så foretrekker jeg Jameson.

 

 

Men at tulla er horribel er jeg ikke enig i, den har sin sjarm.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg kommet hjem fra tur, en flaske whisky rikere. Jeg var egentlig ute etter en Laphroaig 10 men den hadde de ikke, så det ble med en Bunnahabhain. Er veldig glad i Islay men har en mistanke om at overnevnte er relativ mild for Islay å være. Noen som har smakt Bunnahabhain?

 

Da jeg var på tur smakte jeg også på Jura. Dette er faktisk den verste single malt whiskyen jeg har smakt. Jeg har smakt blends som smaker bedre. Den hadde ingen særpreg, ingen finesse. Så den var veldig skuffende. Det stod mellom den og en flaske Talisker som drikkewhisky på turen. Jaja, man lærer av det, så jeg kan ikke si jeg angrer så veldig.

 

Ellers fikk vi smake en Bowmore 15 (husker ikke navnet i farten) som var helt fantastisk. Noe av det absolutt beste jeg har smakt.

 

Jeg skal to turer til utlandet igjen i løpet av året så jeg lurer på om dere har noen gode tips. Som sagt så er jeg veldig glad i Islay, men liker også mildere whiskyer som Dalwhinnie.

I kveld skal jeg endelig få teste Laphroaig 10yr som jeg har stående.

 

Noen som har prøvd Glenmorangie? 18 åringen virket spennende.

Hvordan var Laphroaig 10yr? Har så utrolig lyst til å teste den.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...