Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Har smakt tilnærmet alt som har kommet fra Islay de siste 15-20 årene, og det har vært en ufattelig gøyal og spennende reise. Men Laphroaig 10 er den Islay-whiskyen jeg alltid kommer tilbake til. Den overrasker meg til stadighet med sin enkle men geniale karakteristikk. Selv under store parallellsmakinger føler jeg at den billigste Laphroaigen alltid leverer. Så min erfaring er å aldri undervurdere Laphroaig 10 og alltid bruke den som baseline.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, de fleste whiskyer kan gå "on the rocks", da is-smeltingen vil slippe fri oljene og forbedre smaken, i hvertfall initielt. Problemet er at whiskyen kjøles av og får mindre smak, og etterhvert vil all isen levere så mye vann at smakene vannes helt ut. Billige blends med skarp og fæl smak egner seg vel best med slik behandling.

Lenke til kommentar

Hvilken Whisky er best ''on the rocks'', eller er det blasfemi her inne :p

 

Noen som har smakt Canadian Club?

 

canadianclubwhiskey.jpg

 

Amerikansk whiskey/bourbon, Irsk whiskey og enkelte blends synes jeg at det går å ha en isbit i.

 

Men til dyr singlemalt, nay. Blir å vanne ut for mye gamle godvarer synes jeg.

 

20 år gammel Canadian Club? Sikkert snadder, har bare smakt den ordinære CC.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Gouldfan: Da får jeg satse på den whiskyen du linket til på forrige side :)

 

Hvordan "vet" dere hvor mye vann dere kan tilsette whisky? Jeg prøvte med litt vann i Ardbeg 10, syns det ga en litt annen smak, mindre alkohol. Så det var jo ganske positivt. Men det skal vel ikke være for mye heller (?)

Lenke til kommentar

Amerikansk whiskey/bourbon, Irsk whiskey og enkelte blends synes jeg at det går å ha en isbit i.

 

Men til dyr singlemalt, nay. Blir å vanne ut for mye gamle godvarer synes jeg.

 

20 år gammel Canadian Club? Sikkert snadder, har bare smakt den ordinære CC.

Takk for svar. Virket vanskelig og få tak i Canadian Club, stod å grublet om jeg skulle inn å kjøpe meg ei flaske Ardbeg 10, får se om jeg ikke gjør det før helga :)

Lenke til kommentar

Hvordan "vet" dere hvor mye vann dere kan tilsette whisky? Jeg prøvte med litt vann i Ardbeg 10, syns det ga en litt annen smak, mindre alkohol. Så det var jo ganske positivt. Men det skal vel ikke være for mye heller (?)

Uten å være noen ekspert, så våger jeg å påstå at det ikke er noe man kan vite, med mindre man har prøvd seg frem tidligere med den samme whiskyen. Det avhenger, etter min erfaring, både av type whisky og av personlig smak. Og nei, det skal ikke være for mye. Vi snakker dråper her.

Lenke til kommentar

Hvordan "vet" dere hvor mye vann dere kan tilsette whisky? Jeg prøvte med litt vann i Ardbeg 10, syns det ga en litt annen smak, mindre alkohol. Så det var jo ganske positivt. Men det skal vel ikke være for mye heller (?)

 

Dette er en helt personlig sak. Noen foretekker å drikke den bar, noen vil ha noen dråper, noen har en teskje eller to, mens andre har oppi større mengder vann. Så en gang en kar som hadde oppi mer vann enn whisky og drakk det som leskedrikk...

 

Ardbeg 10 er en av favorittwhiskyene til både meg og min kone, og vi har den alltid i skapet. Vi har forsket mye på denne og tilsetter alltid en og en dråpe i glasset. Smaken forbedrer seg for hver eneste dråpe, men når man har nådd toppen bikker den over og får en umiskjennelig vannsmak i løpet av noen få ekstra dråper. Vi er helt uenige om hvor mye vann en 4cl Ardbeg 10 trenger for å være på sitt beste. Min kone mener at 4-5 dråper er korrekt mens jeg mener 8-10 dråper er nødvendig for at den skal nå toppen sin smaksmessig. Så der har du i hvertfall en indikasjon på mengden. Jeg vil absolutt anbefale dråpe-for-dråpe-metoden, du får fantastisk mye mer nytelse i hver eneste whisky på den måten.

Lenke til kommentar

Eneste åpne whiskyen jeg har i skapet per nå er en Highland Park 12. En god whisky til å ta seg et glass av nå og da.

 

Ellers inneholder skapet kun en uåpnet Laphroaig 10 og en uåpnet Jameson Original. Er litt skralt, så her må det gjøres noe. Pleier å ha en Glenlivet av et slag inni der, men har ikke klart å bestemt meg for hvilken jeg skal ha denne gangen :p

 

Og mtp. oppfylling så gleder jeg meg til søndag for da kommer en pen Glenfiddich 18 til skapet, takket være familie på ferie.

 

Ser at det har vært litt prat rundt Ardbeg 10 i det siste i denne tråden. Denne har jeg ikke prøvd enda, kanskje det skal bli den neste jeg går til angrep på? Med mindre noen har andre alternativ som bare må smakes?

Endret av Otemba
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo for moro skyld oppsummere mitt eget skap (i billedlig forstand; det er egentlig ikke noe skap) slik det ser ut nå:

 

Ardbeg 10

Glen Moray 16

Highland Park 1990

Highland Park Leif Eriksson

Talisker 10

 

Av disse er Ardbeg ennå ikke åpnet, men så ble den også kjøpt i forbindelse med feriereise ganske nylig.

 

Glen Moray 16 fortjener hederlig omtale, noe den også fikk i denne posten av Leo_Khenir tilbake i 2010. Etter å ha lest det nærmest episke innlegget fikk jeg umiddelbart lyst til å prøve whiskyen, men det tok tre års tid før jeg faktisk realiserte det. GM16 er iallfall en nydelig og godt balansert Speyside-whisky, litt søtlig, som jeg gjerne kjøper igjen hvis det byr seg en anledning.

 

Highland Park er generelt bra saker, og virker for å være populært i denne tråden. De to jeg har stående nå er vel begge laget spesielt for taxfree-markedet, uten at de skiller seg så voldsomt fra standardtapningene (eller fra hverandre, slik jeg ser det). Begge er veldig gode, og noe mer komplekse enn Glen Moray, som er en ganske enkel og ren whisky. HP har noen flere smaksnyanser, er ikke så søt, men fortsatt veldig balansert og god.

 

Talisker er en av mine absolutte favoritter, den har veldig fin balanse mellom røykpreg og sødme, og bringer dermed med seg det beste fra flere verdener slik jeg ser det. Dette passer meg bra, for jeg har ikke egentlig noen klar preferanse for f.eks. Islay foran Speyside eller omvendt, men setter pris på både det ene og det andre (hver til sitt bruk, kan man kanskje si).

 

Av sistnevnte er det bare en liten skvett igjen, men det blir vel en stund til neste innkjøp - pleier vanligvis ikke å ha stående mer enn et par flasker om gangen.

Endret av GeO
Lenke til kommentar

Uten å være noen ekspert, så våger jeg å påstå at det ikke er noe man kan vite, med mindre man har prøvd seg frem tidligere med den samme whiskyen. Det avhenger, etter min erfaring, både av type whisky og av personlig smak. Og nei, det skal ikke være for mye. Vi snakker dråper her.

 

Det kan være verd å nevne at det kommer an på styrken også da, i en Cask Strenght mot 60% Kan det være greit å bruke flere teskjeer.

Dersom du bruker vann i Laphroaig QC som også er litt sterkere, så kan du gjerne ha i noen dråper ekstra.

 

Men i Cask Strenght som feks Bomwmore Tempest 10 som man får på polet, så bør man ha i endel teskjeer.

 

I veldig gammel whisky feks 20-30år bør man etter min mening droppe vannet, så sant det ikke er Cask Strenght. Ellers risikerer du å ødelegge.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Helt klart, virkelig gammel og god whisky kan med fordel drikkes uten vann, eventuelt med 1-2 dråper bare for å slippe løs oljene. Man får jo samme effekt når man tar en slurk, da den naturlige fuktigheten i munnhulen vil påvirke whiskyen på samme måte som vannet gjør i glasset. Bare pass på å la den sirkulere i munnen slik at man får kjenne resultatet.

Lenke til kommentar

Er valget mellom Bowmore Enigma 12y og Bushmills 10y enkelt? Hva velger jeg for å få fin smak uten altfor mye røyk? (I dag gjelder valget mellom de to ja, grunnet tømming av overskuddslager). ;)

 

Bowmore Enigma 12 er nok ikke den sterkeste røyksmaken, men den har røyksmak ala Islay. Den har også sødme da den er lagret på Sherryfat.

 

Bushmills 10y er nok sikkert også veldig god, har ikke smakt akkurat denne, men Irsk Whiskey går for å ha mye sødme. Bushmills 10 er vel en Irsk maltwhiskey.

Jeg har hatt Tullamore Dew 12, det er vel den eldste irske jeg har smakt og den var veldig god, som en søt/karamellish whiskey.

 

Irsk whiskey smaker mye likt synes jeg, alder gir de litt mer kompleksitet. Har smakt vanlig Bushmills og særlig Jameson. De har alle mye sødme og karamellsmak.

 

Bowmore har nok endel røyk sammen med sherrysødme, om du er tøff så velger du Bowmore.

 

Om du vil ha en whiskey som alle kan like, velger du Bushmills 10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...