Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på importregler av brennevin under 60%?

 

Den nye Laphroaig Cairdeas er til salgs nå på Laphroaigs hjemmeside, tenkte å kjøpe en. Er vist mulig å importere iforhold til Europa reglene...

 

Edit:ser de har Cairdeas på systembolaget i Sverige.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en Glengoyne 12 YO Cask Strengt jeg tar meg en slurk av av og til. Fantastisk god whisky. Glengoyne bruker ikke "peated" malt, altså ikke noe røykpreg av smak/lukt. Det er det jeg liker.

 

Det jeg også liker med denne er som sagt at det er "cask strenght". Altså ikke fortynnet whisky på 40%. All whisky på 40% er fortynnet med vann... så det gjør jo sitt med smaken. 57,2% alkohol.

 

Denne flaska koster vel rundt 800 på Vinmonopolet (da det er snakk om en litersflaske), men jeg var på harrybåten og fikk den for 380...

Lenke til kommentar

Noen som har peiling på importregler av brennevin under 60%?

 

Den nye Laphroaig Cairdeas er til salgs nå på Laphroaigs hjemmeside, tenkte å kjøpe en. Er vist mulig å importere iforhold til Europa reglene...

Satte opp et regneark engang

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AiZw3GxFHiLMdGpwVEZsUlRyX3hXSDkwS2Q5S3FsOHc&usp=sharing

 

http://www.thewhiskyexchange.com/ er en fin butikk mange bruker.

 

K

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har du noen andre røkte som du kan anbefale?

 

Fattet interesse for whiskey da jeg prøvde en Laphroaig 10 for noen måneder siden, så har ikke prøvd så mye enda.

 

Ja, Laphroaig Quartercask får den for 400 i Sverige, koster 600 i Norge, ellers synes jeg den nye Bunnahabhain Toiteach er god. Port Charlotte An Turas Mor er også å anbefale. Caol Ila 12 er også god, så har du Lagavulin 16. Og Lagavulin 12 cask strenght. Bowmore Tempest 10 Cask Strenght er også god men har mindre røyk. Bowmore er dyrere i Danmark.

 

Alle disse er Islay. Men Islander/øy whisky er også røykfull feks Talisker 10.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ardbeg 10 syns jeg også var veldig god, har en i glasset nå faktisk. Hva er deres favoritt-islay?

 

Ser det er en Laphroaig 12 på vinmonopolet, er den noe å satse på?

 

Laphroaig 12 ? Er du sikker på det? Har ikke hørt at Laprhoaig har noen originale 12 åringer? Kanskje det er en independent Laphroaig versjon ? Isåfall høres det spennende ut.

Lenke til kommentar

Hmm. Så visst feil. Det var en som het quarter cask, men slik jeg forstår det er den ca 8 år gammel, men med liten tønne, slik at whiskyen modnes fortere, men ikke mister torv-smaken. Slik jeg har forstått det.

 

Og så har du 10-åringen. 12-åringen solgtes bare i 20ml-flasker og må bestilles.

Lenke til kommentar

Hmm. Så visst feil. Det var en som het quarter cask, men slik jeg forstår det er den ca 8 år gammel, men med liten tønne, slik at whiskyen modnes fortere, men ikke mister torv-smaken. Slik jeg har forstått det.

 

Og så har du 10-åringen. 12-åringen solgtes bare i 20ml-flasker og må bestilles.

 

Quarter Cask er veldig god, en av mine andre favoritter og Laphroaigs beste av de du finner på polet. Den selges veldig rimelig i Sverige dersom du har mulighet til å ta en Harry tur over grensen. Den kostet 400skr før men nå så jeg den har steget til 450 svenske kr, blir jo litt rimeligere ca 410kr med norsk valuta. Caol Ila 12 er også rimelig i Sverige, ligger på 370nkr

 

 

Laphroaig 10 er sef også bra, men litt dyr i Norge.

 

Ardbeg 10 er feks i min bok bedre enn Laphroaig 10, men begge er gode.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Forstår! Skal skrive taxfree-handleliste (i prioritert rekkefølge) til madamen, noen forslag?

 

Tenker som følger:

1: Laphroaig QC

2: Ardbeg 10

3: Laphroaig 10

4: Lagavulin 16

5: Caol Ila 12

 

Kunne tenke meg å prøve videre på Islay-whiskyene, da de to jeg har prøvt (Ardbeg 10 og en unbranded) har falt veldig i smak, liker røken.

Lenke til kommentar

Forstår! Skal skrive taxfree-handleliste (i prioritert rekkefølge) til madamen, noen forslag?

 

Tenker som følger:

1: Laphroaig QC

2: Ardbeg 10

3: Laphroaig 10

4: Lagavulin 16

5: Caol Ila 12

 

Kunne tenke meg å prøve videre på Islay-whiskyene, da de to jeg har prøvt (Ardbeg 10 og en unbranded) har falt veldig i smak, liker røken.

 

Hvilken Taxfree skal du/hun handle på?

Kan se om de har noen gode der. Ellers er det mange bra du har valgt deg ut.

 

QC er jo rimelig på Taxfree er et godt kjøp.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...