Gå til innhold

Hvilket TV-kort, Hauppage eller Leadtek?

7r

Anbefalte innlegg

Har tenkt å satse på TV-kort fra Hauppage eller Leadtek, da disse har gjort det bra på tester og jeg liker spesifikasjonene:

Leadtek Winfast PVR2000

SPESIFIKASJONER

TEST1

TEST2

Hauppage WinTV-PVR-350

SPESIFIKASJONER

TEST

Hvilket av disse skal jeg velge?

Er det noen som har erfaring med disse kortene??

Synes det er en fordel med maskinvare på kortet som tar seg av koding osv. , bra brikkesett.

Jeg har behov for å kunne koble til et DV-kamera, som jeg tror leverer MPEG-4 format (jeg har FireWire på hovedkortet; ABIT IC7-MAX3. I tillegg har jeg et eget, profersjonellt lydkort/breakout med bra AD- og DA-konvertere og alle slags innganger). Videre er det viktig med billed-/lydkvalitet, har sett at hvertfall billledkvaliteten skal være bra på begge to.

Jeg ønsker også at radiosignalene skal være topp, slik at jeg kan gjøre brukbare radioopptak. Tidsinnstilling av opptak, og fine overganger ved kanalskift, mulighet for å se på TV under opptak og brenning av DVD i sanntid pluss andre finesser er greit å ha.

PS: Tror Hauppage har innebugd decoder og Leadtek ikke, stermmer ikke det?

Videre har Leadtek mulighet for "bildefanging"..

Det kan evt. bli aktuelt med denne fra Hauppage.

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg har PVR2000, og det funker bra. Men eg er ikkje så veldig glad i programvaren som kom med.

6396188[/snapback]

Hva er det som ikke er så bra med den? Si litt mer om kortet. Er lyden på radioen bra?

Lenke til kommentar

Les testene her

http://www.dinside.no/php/art.php?id=93969

Det beste er

Hauppauge WinTV-PVR-350.

Dette kortet har glimrende bildekvalitet, og maskinvare som sørger for enkoding til MPEG2 i sanntid, uten å belaste PC-prosessoren. Fordelen ved dette er at du kan ta opp TV-programmer i bakgrunnen, mens du bruker PCen til helt andre ting. Siden PCen nesten ikke blir belastet, bortsett fra de resursene som går med til å håndtere skriving til harddisk, er det ingen begrensninger i hva du kan gjøre på PCen, uten at det går utover kvaliteten på opptaket.

Progamvaren som fulgte med kortet var også kurant, og redigering av TV-opptak og oppsett av meny for brenning av DVD, var både enkelt og effektivt.

Endret av omegaV8
Lenke til kommentar

Jeg har begge kortene. Nedenfor er noen punkter jeg har merket meg med begge kortene. Dette gjelder for medfølgende programvare:

PVR2000:

• God billedkvalitet på visning.

• Fjernkontroll (IR) med god rekkevidde.

• Dårlig kvalitet på opptak.

• Raskt skifte mellom kanaler.

Plutselig skiftes kanaler på PVR2000 uten at jeg har trykket noe. Dette kan være noe som skjer grunnet annet utstyr i leiligheten, så jeg skal ikke påstå at dette er kortet sin skyld.

PVR-350:

• Veldig god billedkvalitet.

• Fjernkontroll (IR) med grei rekkevidde.

• Treg å skifte kanal med (grunnet større buffer enn PVR2000).

• God billedkvalitet på opptak.

Selv har jeg mye problemer med lyden på PVR-350 kortet. Det kan se ut til at det er en codec som lager krøll med lyden men er ikke sikker. Mulig det er noe fysisk feil med kortet.

◘ Min konklusjon er derfor at PVR2000 kortet er glimrende som et rent TV-kort, mens PVR-350 er best dersom man skal bruke kortet til opptak.

Selv kommer jeg til å gå for et eksternt TV-kort når jeg skal ha meg nytt. Det er litt mer anvennelig + at jeg da kan se TV-på skjermen uten å starte PC'en med en slik løsning...

Lenke til kommentar
Det kan evt. bli aktuelt med denne fra Hauppage.

6395666[/snapback]

Jeg har lest på diverse forum at mange folk har vært misfornøyd med bildekvaliteten på den siste versjonen av PVR-500MCE. Hauppage har byttet tuner fra Philips til Samsung og mange erfarer at bildekvaliteten ble dårligere med den tuneren fra Samsung.

Endret av Dromle
Lenke til kommentar

Takk for din erfaring, qlubber :thumbup:

Litt overraskende at du sier "dårlig kvalitet på opptak" på Leadtek sitt, for det nevnes ikke i testen :nei:

Selv har jeg mye problemer med lyden på PVR-350 kortet. Det kan se ut til at det er en codec som lager krøll med lyden men er ikke sikker. Mulig det er noe fysisk feil med kortet.

Det er nevnt nederst i testen på dinside at lydsignalene ut fra kortet er for sterke og at det finnes løsning på dette:

Lyden var alt for kraftig også på dette Hauppauge-kortet, det overstyrte inngangen på lydkortet internt i PCen. Men løsningen var ganske enkel, i et brukerforum for Hauppauge-kort fant vi oppskriften på en liten endring i Windows Registry som ordnet nivåproblemet:

Du må inn i Registry, finne [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Hauppauge\hcwtvdlg\audiocontrols]

Så setter du "Scart1_Volume" verdien til hex 0x70 (desimal 112) eller lavere. Eksperimentér til du finner en verdi som passer. OBS! Du må ta omstart av PCen etter å ha endret i Registry.

Vi har fått tips om at dette ikke fungerer med de nyeste driverne. Da er det et annet sted i Registry du må endre parametre:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Globespan\Parameters\ivac15\Driver]

"HcwAudioScart1Volume"=dword:00007301 (De to siste tallene skal ikke endres, bare de to første: 7301 betyr volum 73 hex = +0dB. (Andre verdier: 7f01 = +12dB, 7301 = +0dB, 6f01 = -4dB)

Har du prøvd dette? Hvordan er egentlig lydkvaliteten på Hauppage?

Videre sies det i testen på dinside at

Det som er litt pussig er at for at dette skal fungere optimalt, må du koble til en ekstern TV - eller videomonitor.

Stemmer dette? Har du noen problemer med det, qlubber?

Brukerforum for kortet finnes forresten her

Endret av 7r
Lenke til kommentar
..misfornøyd med bildekvaliteten på den siste versjonen av PVR-500MCE...

Etter testen å bedømme skulle billedkvaliteten på disse tunerne være meget bra... :wallbash: Skjønner ingenting, jeg..

Finnes det andre TV-kort med de samme mulighetene og uten disse feilene? :cry:

Lenke til kommentar

Jeg ble litt skuffet over opptakskvaliteten på PVR2000-kortet selv. Når jeg setter på opptak med dette kortet, så blir t.o.m. kvaliteten dårlig på det man ser på, men dette har vel med timeshiftingen å gjøre... altså når man trykker record, så er det det som blir tatt opp, som blir vist direkte på skjermen...

Lydproblemet mitt er ikke slik som beskrevet, ellers takk for tipset. Lyden min blir borte, skurrer eller er ok, og bytter mellom disse "statusene" hele tiden.

Når lyden er som den skal være, kommer lyden med bra kvalitet.

Når det gjelder PVR-500MCE, så legg merke til at det ikke følger med programvare til denne, så du må da kjøre Windows Media Center, MediaPortal eller lignende for at det skal funke. Det er heller ikke med fjernkontroll.

Jeg har ikke testet kortene på annet enn monitorer, så jeg kan ikke si noe om dette med tilkobling til ekstern TV eller videomonitor...

Radiodelen har jeg aldri brukt, da det finnes så mange fantastiske utenlandske radiokanaler på Internet :w00t:

Både PVR2000 og PVR-350 har innebygd MPEG-encoder tror jeg, og det er fint da du slipper å bruke særlig CPU-kraft på dette, men kvaliteten på opptakene blir forringet av begge kortene uansett. Dersom kvaliteten på opptakene skal være tilnærmet lik kvaliteten på sendingene, så må man opp i en helt annen prisklasse.

For å kunne gjøre flere ting samtidig på maskinen din bør du investere i en dobbeltkjerneprosessor...

Endret av qlubber
Lenke til kommentar
Dersom kvaliteten på opptakene skal være tilnærmet lik kvaliteten på sendingene, så må man opp i en helt annen prisklasse.

:hmm:

Hvilke kort er det da snakk om i denne prisklassen?

Hadde ikke tenkt å bruke noe særlig mer enn et par tusen :whistle:

For min del behøver kanskje ikke kvaliteten være helt lik som på sendingene, jeg er ikke profersjonell, MEN jeg synes lyden bør være optimal :woot:

En annen ting, er at DV-kameraet mitt, Panasonic MX300; med FireWire inn/ut, muligens benytter seg av MPEG-4 :ermm: og jeg bør vel få tak i et kort som håndterer det bra uten noe kvalitetstap på DV-filmene mine. Jeg ønsker mulighet for å brenne dem inn på DVD, og evt. føre redigert stoff tilbake til DV-tapen :p

Vet ikke om det er nødvendig å investere i en MPEG-4 hardware decoder (+ samme her) for å få dette bra?

Og her er et kort med MPEG-4 hardware encoder.

Er vel kanskje mer lettvint å gjøre kodinga i softwaren?? Men blir det mer eller mindre forringelse av kvaliteten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...