Beatnut Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 For å oppgradere fra aMSN 0.95 til 0.96, må jeg; eller bør jeg; avinstallere den gamle versjonen først? Hvis ja, hvordan gjør jeg det? Bare sletter mapper? Har så vidt lært å installere noe greier på *nix, så det å avinstallere er første gang for meg (bortsett fra diverse pakke-løsninger som synaptic og KPackage i KDE..). Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Hvordan har du installert programmet? Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 Hvordan har du installert programmet? 6395656[/snapback] lastet ned tarball og kjørte pkgtool mener jeg å huske. En liten digresjon: Hvilket pakke-program til Slack anbefaler du? Har hørt at SWaret er best. Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Så det var en pakke laget for Slackware? Da er det ikke verre en removepkg pakke. Slackpkg (ligger i /extra). Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Så det var en pakke laget for Slackware? Da er det ikke verre en removepkg pakke. Slackpkg (ligger i /extra). 6395881[/snapback] Jeg tror det var en pakke for SW, eller så kjørte jeg makepkg først. Husker ikke helt. Drev og installerte forskjellige ting omtrent samtidig. Husker ikke hva jeg brukte på hva. Hvordan installerer jeg Slackpkg fra /extra? Prøvde kommandoen i terminal, men fant ikke kommandoen.. Edit: Hvor ligger /extra? Endret 27. juni 2006 av Beatnut Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 wget ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/extra/slackpkg/slackpkg-2.05-noarch-7.tgz Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 wget ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/extra/slackpkg/slackpkg-2.05-noarch-7.tgz 6395980[/snapback] Takk. Har gjort så nå. Når jeg da skriver slakcpkg install amsn får jeg melding om at GPG key må oppgraderes. Skriver da: slackpkg update gpg . Når jeg deretter prøver på nytt får jeg samme melding. Hvorfor? Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Du må oppdatere mirror, har forklart funksjonene i slackpkg maaange ganger, men får gjøre det en gang til echo "ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/" > /etc/slackpkg/mirrors Bytt ut current med den versjonen du har. slackpkg update Syncer med mirror. Merk at aMSN ikke følger med Slackware. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Du må oppdatere mirror, har forklart funksjonene i slackpkg maaange ganger, men får gjøre det en gang til echo "ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-current/" > /etc/slackpkg/mirrors Bytt ut current med den versjonen du har. slackpkg update Syncer med mirror. Merk at aMSN ikke følger med Slackware. 6400754[/snapback] Aha.. Det eneste jeg gjorde var å avmarkere den norske site'n. Så en helt annen fråga: Har nå kompilert og installert siste aMSN fra SVN (CVS). Deretter starter jeg programmet. Det åpner seg tilnærmet normalt med en disclaimer siden den er nyinstallert og deretter påloggingsvindu og hovedvinduet, før det i løpet av to sekunder blir borte og legger seg som ett grått ikon i systray'en. Der får jeg ikke gjort noe med den. Når jeg da fjerner varslingsområdet fra menylinja og legger det til igjen, er ikonet borte. Noen ide om hva som er feil her? Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Har aldri brukt aMSN, men får du noen feilmeldinger hvis du starter den fra terminal? Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Har aldri brukt aMSN, men får du noen feilmeldinger hvis du starter den fra terminal? 6400808[/snapback] Den eneste output'en jeg får er showhide som vises to ganger. Jeg satte den gamle versjonen til å starte fra systray som default, kan det være at det ligger igjen en config-fil eller noe som den leser fra? Men i den forrige versjonen kunne jeg få den frem emd ett klikk på ikonet i systray. Det gjør den ikke her. Edit:Jeg er så nær til å bruke Kopete i stedet... Endret 28. juni 2006 av Beatnut Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Kan nok ikke hjelpe så mye ang. aMSN, men du kan såklart prøve å slette configfilene. Hvis du ikke har spesielle (MSN) behov vil jeg heller anbefale Gaim eller Kopete. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Kan nok ikke hjelpe så mye ang. aMSN, men du kan såklart prøve å slette configfilene. Hvis du ikke har spesielle (MSN) behov vil jeg heller anbefale Gaim eller Kopete. 6400875[/snapback] Syntes i utgangspunktet at Kopete fungerer utmerket, men så hadde jeg problemer med å få den online her om dagen og bestemte meg da for å teste amsn. Kjører Kopete nå, og nå funker det. Tenkte jeg skulle avinstallere aMSN igjen. Hvordan gjør jeg det når jeg har kjørt ./configure, make & make install? Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Fy! make install er ikke å anbefale. Hvis du installere fra kildekode bruk checkinstall. Uansett gå til mappen med kildekode og skriv make uninstall (og håp at make uninstall fjerner det den skal). Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Fy! make install er ikke å anbefale. Hvis du installere fra kildekode bruk checkinstall. Uansett gå til mappen med kildekode og skriv make uninstall (og håp at make uninstall fjerner det den skal). 6400923[/snapback] Og først nå blir jeg fortalt at jeg ikke skal bruke make install!! Hvordan ellers kompilerer jeg ting da som ikke er ferdig i SW-pakker? Edit; H**** & granater!! root@slackware:~# cd /root/Nedlastinger/msn root@slackware:~/Nedlastinger/msn# make uninstall make: *** No rule to make target `uninstall'. Stop. root@slackware:~/Nedlastinger/msn# Endret 28. juni 2006 av Beatnut Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Har du ikke lest guiden jeg skrev da CheckinstallSlackware kommer med et godt utvalg av programmer, men Slackware kan ikke tilfredstille alle. De fleste vil nok en eller annen gang være nødt til å installere programmer som ikke følger med Slackware. Det er mulig å finne ferdiglaget pakker, men pakkene er kanskje ikke bygd slik du vil ha det. Da kompilerer du selv. bruker# ./configure <ekstra parametere> bruker# make <ekstra parametere> root# make install Dette er den vanligste metoden, men er ikke å anbefale da pakkesystemet ikke har kontroll over hva du installerer. Checkinstall er et program som lager en pakke av det du kompilerer. Fordelen med dette er at pakkesystemet har kontroll over filene og det er veldig enkelt å fjerne filene i ettertid. Det første vi må gjøre er å installere Checkinstall. root# slackpkg install checkinstall Da er vi klar til å kompilere. Framgangsmåten er den samme som før, men istedenfor 'make install' bruker vi 'checkinstall'. bruker# ./configure <ekstra parametere> bruker# make <ekstra parametere> (hvis du ikke har ekstra parametere så kan du bare hoppe over dette og gå direkte til 'checkinstall') root# checkinstall Du vil nå få noen spørsmål, default er vanligvis bra nok (hvis du legger til '-y' så blir alt satt til default og du slipper å svare på noen spørsmål). Checkinstall er et fint program og dekker de fleste behov. Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Edit;H**** & granater!! root@slackware:~# cd /root/Nedlastinger/msn root@slackware:~/Nedlastinger/msn# make uninstall make: *** No rule to make target `uninstall'. Stop. root@slackware:~/Nedlastinger/msn# 6400977[/snapback] Husk det må være kildekoden fra den gamle versjonen. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Har du ikke lest guiden jeg skrev da Har ikke kommet så langt ennå. Er tung-lest.. :!: Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Edit;H**** & granater!! root@slackware:~# cd /root/Nedlastinger/msn root@slackware:~/Nedlastinger/msn# make uninstall make: *** No rule to make target `uninstall'. Stop. root@slackware:~/Nedlastinger/msn# 6400977[/snapback] Husk det må være kildekoden fra den gamle versjonen. 6401022[/snapback] Det er den nye jeg vil avinstallere altså. Den gamle ble installert via pkgtool og avinstallert den veien. Det er den siste som var CVS som jeg kompilerte selv. Fortsatt kildekoden til den gamle? Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 My bad, er såklart kildekoden til den versjonen som er installert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå