Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pc'en sloknet helt plutsselig

Anbefalte innlegg

Hei! satt i dag og holdt på med pc'en da noe rart skjedde. jeg skullle legge inn noen sanger på mp3'en og plugget mp3'en inn usb-inngangen,da begynte pc'en å jobbe litt, men etter et par sekunder skrudde den seg bare av! :ohmy:

Det første jeg gjorde etter dette var selvfølgelig å prøve å slå den på igjen,men det nyttet ikke. Jeg prøvde mange ganger å trykke på "on" knappen men pc'en reagerte ikke. Sjekket deretter at støpselet satt skikkelig fast, og at sikringen ikke var gått. Begge deler var i orden.

fortvilet som jeg var prøvde jeg febrilsk å trykke på startknappen flere ganger etter hverandre for å få pc'en til å starte. Da fikk jeg start på pc'en men skermen ble helt svart. (skjermledningen sto skikkelig i). pc'en surret da i 2-3 minutter før den sloknet igjen. det samme gjentok jeg igjen og fikk etter mye trykking pc'en til å svive i 5 sek.

Har forøvrig sjekket at alle komponenetene har kontakt med strømforsyningen, og at alt sitter skikkelig fast.

Er det noen som vet hva som kan være feil her? Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det kan virke som hovedkortet kortsluttet.

Var MP3-spilleren avslått da du satt den i pcen?

Du kan forsøke clear cmos. Det kan du gjøre ved å ta ut batteriet på hovedkortet i cirka 10 sekund før du setter det inn gjen.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Hei. Ja jeg tror at mp3-spilleren var avslått. Den bruker vanligvis å slå seg på når jeg putter den inn. Hva vil skje etter at jeg har tatt ut det batteriet og satt det inn igjen?

Edit: Prøvde det du sa med batteriet, men d funka ikke. Pc'en er fortsatt død.

Er det noen som aner hva som kan være feil? Kan strømforsyningen være kaputt?

Endret av s¤p¤1
Lenke til kommentar

Det blir vanskelig da de fleste med lignende strømforsyning er reist på ferie. Er det noen som helst måte jeg kan måle med multimeter om alt er i orden med strømforsyninga? Noen personer der ute som er flinke med sånt som kunne ha guidet meg. Har gått elektro grunnkurs og kan litt selv også, men vil ikke ta noen sjangser.

Lenke til kommentar

kom over denne siden: http://www.win-xp.no/index.php?name=News&f...rticle&sid=1552

gjorde deretter som det stod i artikkelen: "Finn frem noe som leder strøm, eksempelvis en binders. Stapp den ene enden i den grønne lederen og den andre enden i en av de svarte. Virker strømforsynignen skal viften i PSU-en starte når du gjør slik."

-og viften startet! :thumbup::roll:

Kan jeg da utelukke at det er noe feil med psu'en? Hva annet kan være feil?

Trenger hjelp her folkens!

Lenke til kommentar

Har hørt om flere folk som har plugget ting i USB-inngangen, og så har maskinen bare sluknet. Som regel innebar dette at southbridge-chippen brant (den som ofte sitter nede i høyre hjørne på hovedkort). Hvis den ikke er dekket av en kjøleribbe/vifte, se etter om den er intakt.

Dette opplevde jeg selv, på mitt forrige Asus P4C800-E Deluxe-hovedkort. Ikke nødvendigvis sikkert det har skjedd hos deg, men ta en titt uansett.

Lenke til kommentar

Sjekk om alle vifter som skal gå rundt, faktisk gjør det. Her om dagen sloknet min maskin fordi vifta på skjermkortet var gått. Da startet ikke maskinen opp engang (bare er riktig syk pipelyd idet jeg trykket på på-knappen).

Hvis alle vifter går rundt uten problemer, så begynn å ta ut ett kort av gangen og prøv å starte maskinen for hvert kort du tar ut. Hvis du fortsatt har problemet når alle kort er tatt ut, så prøv deretter å ta ut en minnebrikke av gangen. Sitter du igjen med bare hovedkortet, og det fortsatt ikke fungerer, er sjansen i alle fall 50% for at det er hovedkortet eller prosessor det er noe galt med.

Lenke til kommentar

Smirnoff: Kan du beskrive mer spesifikt hvor den chippen sitter. Har gått over hovedkortet med lommelykt, men ser ikke noe mistenkelig.

post-68002-1151513446_thumb.jpg

Ratleto: hvordan skal jeg kunne se om alle viftene går rundt når jeg ikke får startet maskinen?

Endret av s¤p¤1
Lenke til kommentar
hmmm...da var jeg like langt. :dontgetit:

6400490[/snapback]

Nei, det er ikke så lett når man ikke kan se det, satsa på at du hadde et kort uten ribbe. :blush:

Det er jo også litt vanskelig å diagnostisere når maskinen ikke starter i det hele tatt. Uansett,etter at min egen maskin sluknet, fikk jeg aldri liv i den igjen. Etter bytte av hovedkort var alt helt greit. Men jeg er alltid redd når jeg plugger noe i USB-portene. :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har du garanti?

Ta kontakt med supporten til der du kjøpte maskinen/delene.

Minnebrikka sin feil? Det var problemet mitt, en var defekt, da startet ikke pcen ordentlig.

Klødde meg rød i hode etter alt jeg hadde gjordt. Til slutt fjerna jeg den ene minne brikka og vips så fungerte den som en kule!

merk: dette er mine erfaringer!

Lenke til kommentar
Du må nesten fortelle oss hva du har gjort for å prøve å finne problemet.

6451481[/snapback]

Har prøvd å jumpstarte psu, og det funket. har også forsøkt å starte maskinen uten harddisk.

Tenkte jeg skulle prøve å ta ut hovedkortet for å se over det på baksiden, men er redd for å gjøre ting verre en di allerede er.. :ermm:

Noen tips anyone? ;)

Lenke til kommentar

tja, kom det noe smell eller gnist fra porten når du satte det inn? pleier og gjøre det ved korstlutninger.

men du får nesten bare prøve å starte med bare cpu og hk.. piper det ikke er hk dødt, piper det så lever iaffal hk :)

Lenke til kommentar
tja, kom det noe smell eller gnist fra porten når du satte det inn? pleier og gjøre det ved korstlutninger.

men du får nesten bare prøve å starte med bare cpu og hk.. piper det ikke er hk dødt, piper det så lever iaffal hk :)

6454713[/snapback]

Nei det kom ikke noe smell. Den bare sloknet stille. Har forøvrig lagt merke til at det lyser oransje fra punktet der du setter inn internettkabelen bak på pc'en når jeg setter i strømkabelen. Kan dette tyde på at hovedkortet lever??

EDIT: Koblet fra skjermkort og harddisk nå og prøvde å starte pc'en, men fremdeles ingen reaksjon. Vurderer å levere pc'en inn til reperasjon, men det blir sikkert billigere å kjøpe et nytt socket 754 hovedkort til 300 kr. Men før jeg eventuelt gjør dette må jeg være 100 prosent sikker på at det er hovedkortet som er føkka. ER det noen sikre tegn som kan bekrefte dette? Er lei av å være uten pc nå.. :thumbdown:

Endret av s¤p¤1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...