T-1000 Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Nå har jeg satt: IDE Primary Master : [Maxtor SABRE] IDE Primary Slave : [AOPEN CD-RW ] IDE secondary Master : None IDE Secondary Slave : None IDE Third Master : None IDE Fourth Master : None IDE Fifth Master : None IDE Sixth Master : None Og når jeg skal installere windows så kommer det at den ikke har funnnet harddisken.. Jeg får melding at jeg må skru på den på eller koble den til. Når jeg bytter plass med hverandre at harddisken er på slave og cd-rom er på master så får jeg bare opp enten harddisken eller cd-rom. Vet noen hva som er galt? Endret 27. juni 2006 av T-1000 Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Nå har jeg satt:IDE Primary Master : [Maxtor SABRE] IDE Primary Slave : [AOPEN CD-RW ] IDE secondary Master : None IDE Secondary Slave : None IDE Third Master : None IDE Fourth Master : None IDE Fifth Master : None IDE Sixth Master : None Og når jeg skal installere windows så kommer det at den ikke har funnnet harddisken.. Jeg får melding at jeg må skru på den på eller koble den til. Når jeg bytter plass med hverandre at harddisken er på slave og cd-rom er på master så får jeg bare opp enten harddisken eller cd-rom. Vet noen hva som er galt? 6394984[/snapback] hvilken harddisk type snakker vi om, vanlig ATA ?..... er JUMP(er) riktig konfigurert ? bruker du riktig kabel ? Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Sett harddisken og CD spilleren på hver sin IDE kabel, sørg for at jumperpinnene som finnes bak på enhetene står i MASTER stilling. EDIT: Har du ikke "gamle" P-ATA enheter men SATA er det en god mulighet for at BIOS innstillingene dine er feil oppsatt. Forsøk å deaktivere evt RAID oppsett. Endret 27. juni 2006 av lurerpaa Lenke til kommentar
moav Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Husk at windows må laste drivere til RAID kontrolleren. Det følger ofte med en diskett eller CD med 3 driver som du skal bruke for å få XP til å finne diskene Lenke til kommentar
T-1000 Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Nå har jeg satt:IDE Primary Master : [Maxtor SABRE] IDE Primary Slave : [AOPEN CD-RW ] IDE secondary Master : None IDE Secondary Slave : None IDE Third Master : None IDE Fourth Master : None IDE Fifth Master : None IDE Sixth Master : None Og når jeg skal installere windows så kommer det at den ikke har funnnet harddisken.. Jeg får melding at jeg må skru på den på eller koble den til. Når jeg bytter plass med hverandre at harddisken er på slave og cd-rom er på master så får jeg bare opp enten harddisken eller cd-rom. Vet noen hva som er galt? 6394984[/snapback] hvilken harddisk type snakker vi om, vanlig ATA ?..... er JUMP(er) riktig konfigurert ? bruker du riktig kabel ? 6395078[/snapback] Det er vanlig ATA og ja, jeg bruker riktig kabel.. Men vet ikke helt om JUMP greia er riktig konfiguert. Hvordan skal den konfigeres? Endret 28. juni 2006 av T-1000 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Hvis du ikke har rørt noen jumpere på disk eller CD så står de til Master. Så hvis du setter de på hver sin IDE kabel så bør det fungere. Disken på Primary og CD på Secondary. Det står trykt på disker og CD drev hvordan jumpere skal stå for Master og Slave. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 prøv det "hårek" beskrev, koble enheter på hver sin IDE kanal. hvis det virker, så er det stor mulighet at begge står som MASTER og da må du forandre JUMPer..... Lenke til kommentar
T-1000 Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Hvis du ikke har rørt noen jumpere på disk eller CD så står de til Master. Så hvis du setter de på hver sin IDE kabel så bør det fungere. Disken på Primary og CD på Secondary. Det står trykt på disker og CD drev hvordan jumpere skal stå for Master og Slave. 6397273[/snapback] Dette har jeg fått nå IDE Primary Master : [Maxtor SABRE] IDE Primary Slave : None IDE secondary Master : None IDE Secondary Slave : [AOPEN CD-RW ] IDE Third Master : None IDE Fourth Master : None IDE Fifth Master : None IDE Sixth Master : None cd er alltid på slave uansett om jeg putter den på master. Harddisken finner jeg ikke i BIOSen hvis den er på slave. Hva skal jeg gjøre? Skjønner ikke noe av JUMP greiene Endret 28. juni 2006 av T-1000 Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 IDE Primary Master : [Maxtor SABRE]IDE Primary Slave : None IDE secondary Master : None IDE Secondary Slave : [AOPEN CD-RW ] cd er alltid på slave uansett om jeg putter den på master. Harddisken finner jeg ikke i BIOSen hvis den er på slave. Hva skal jeg gjøre? Skjønner ikke noe av JUMP greiene 6398337[/snapback] mest sannsynlig så HD er satt til MASTER med jump og CD er satt til SLAVE med jump..... hvis du kobler disse sånn, så burde alt funke: IDE Primary Master : [Maxtor SABRE] IDE Primary Slave : [AOPEN CD-RW ] det er ikke nødvendig at CDbrenner er MASTER..... og hvis du bruker nyere hovedkort så sjekker BIOS automatisk etter første bootable device, finner den ikke noen OS på HD, så hopper til neste...... o.s.v. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Du burde være nærmere en løsning nå som du har de på hver sin kabel. Når du sier "putter den på master" så tolker jeg det slik at du har forsøkt begge kontaktene på IDE kabelen, og den ene er merket Master og den andre Slave. Disse merkene gjelder for Cable Select. Alle IDE enheter skal ha jumpere for å velge Master, Slave, og CS. Hvis de står til CS så er det posisjon på kabel som gjelder, hvis ikke så er det bare jumper som bestemmer. http://www.pcguide.com/ref/hdd/op/jump_IDE.htm Hvis det du lister over er det du ser i BIOS så vil jeg tro at dette skal fungere. Finner du fremdeles ikke HD fra installasjonsprogrammet? Lenke til kommentar
T-1000 Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 IDE Primary Master : [Maxtor SABRE]IDE Primary Slave : None IDE secondary Master : None IDE Secondary Slave : [AOPEN CD-RW ] cd er alltid på slave uansett om jeg putter den på master. Harddisken finner jeg ikke i BIOSen hvis den er på slave. Hva skal jeg gjøre? Skjønner ikke noe av JUMP greiene 6398337[/snapback] mest sannsynlig så HD er satt til MASTER med jump og CD er satt til SLAVE med jump..... hvis du kobler disse sånn, så burde alt funke: IDE Primary Master : [Maxtor SABRE] IDE Primary Slave : [AOPEN CD-RW ] det er ikke nødvendig at CDbrenner er MASTER..... og hvis du bruker nyere hovedkort så sjekker BIOS automatisk etter første bootable device, finner den ikke noen OS på HD, så hopper til neste...... o.s.v. 6398882[/snapback] Jeg prøvde nå å koble IDE Primary Master : [Maxtor SABRE] IDE Primary Slave : [AOPEN CD-RW ] Men fant ikke noe som helst i BIOSen!! Jeg fant ut det med JUMPEN. Jeg har gjort at JUMPEn står på master på harddisken og slave på cd. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg prøvde nå å kobleIDE Primary Master : [Maxtor SABRE] IDE Primary Slave : [AOPEN CD-RW ] Men fant ikke noe som helst i BIOSen!! Jeg fant ut det med JUMPEN. Jeg har gjort at JUMPEn står på master på harddisken og slave på cd. 6399047[/snapback] og det virker ikke ?.... Lenke til kommentar
T-1000 Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg prøvde nå å kobleIDE Primary Master : [Maxtor SABRE] IDE Primary Slave : [AOPEN CD-RW ] Men fant ikke noe som helst i BIOSen!! Jeg fant ut det med JUMPEN. Jeg har gjort at JUMPEn står på master på harddisken og slave på cd. 6399047[/snapback] og det virker ikke ?.... 6399075[/snapback] Det jeg mente var at jeg ikke fant IDE Primary Master : [Maxtor SABRE] IDE Primary Slave : [AOPEN CD-RW ] i biosen når jeg kobla det slik. Har fått det til nå, skal prøve meg fram.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå