Ces1 Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Det er da ikke noe spørsmål om at mopeder er tryggere i trafikkbildet hvis de hadde fått kjørt litt fortere...? Leste lengre oppe her at en moped lagde kø, og såvidt jeg forsto, kjørte vedkommende forbi mopedisten, og KLAGDE på at han holdt på å kjøre på mopedisten. Hvem prøvde å kjøre forbi hvem!? Ikke si meg at mopedisten prøvde å kjøre forbi deg, det tror jeg ikke noe på. Og, hvis DU da kjørte forbi, er det rett av deg å klage på at du "såvidt" kom deg på siden og forbi? Det er lov å tenke litt lengre enn nesa rekker. Og, ja! Det er sikrere med mopeder som går fortere, sett fra trafikkbildets-syn, av den grunn at mopeder som oftes blir kjørt forbi, og kjørt på, fordi de ikke får lov til å holde fartsgrensene. Om det er noen større risiko for sjåføren av mopeden er en annen sak, men det skulle vel ærlig talt ikke være noe problem, da det blir serieprodusert sykler med 1250cc mer enn hva mopeder inneholder av motorvolum. Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Få opp hastigheitane på mopedane. 45 er alt for lite, meinar iallfall eg. Ein syklist klarar fint å sykle frå ein utrimma moped. Trur ikkje ulykkesstatistikken vil gå opp om ein aukar maksfarta til 60-70 km/t. 6419082[/snapback] Vel... det var nok litt optimistisk. Å sykle i 45 km/t rett frem er ganske raskt, så tviler på at så mange greier det over lengre distanser. 6419089[/snapback] vel, siden jeg har klart å nå 60-70 km/t i en slak nedoverbakke med en bysykkel utstyrt med bare 5 gir, uten å anstrenge meg noe særlig, så tror jeg det skal gå fint å sykle forbi en moped for en aktiv syklist. men angående topic, så synes jeg ikke man trenger å forby mopeder. jeg ville heller sett biler forbudt, men den diskusjonen gidder jeg ikke ta opp her. jeg har knapt tatt på en moped/scooter før, og har aldri engang prøvd å få lappen for den, eller noe som helst annet motorisert, men jeg kan si at problemet her ligger hos de i trafikken som IKKE følger reglene. slik lovverket er i landet, skal alle scootere/mopeder holde max 45km/t, og alle andre kjøretøy som skulle komme bak dem, skal holde seg der, ikke prøve å passere. alt annet skaper fare for sikkerheten til den som sitter på mopeden, og den til fyren som gir blaffen i reglene. men siden nesten alle jeg kjenner, spesielt unge voksne som nylig har fått lappen, omtrent gir blanke i reglene de ikke liker, fartsgrense og å huske bilbelte mm, så må dette gå galt. slik jeg ser det, finnes det altså 3 måter å fikse dette problemet: --gjøre at mopeder kan gå fort nok til å ikke sinke trafikken, og dermed gjøre at de ikke irriterer bilister mm --gjøre at bilistene stopper å bøye lovverket, ved straff --fjerne en av partene, eller begge personlig ville jeg gått for valg 3, fjern alt sammen og gå for et fungerende kollektiv system. men der finnes så alt for mange som sikkert synes den ideen er sprø, så da får vi se på de andre to. bilister kommer aldri til å bli snille, lovlydige folk her til lands, ikke med det godeste Norge sitt straffeverk. vi må nok tredoble straffene for å få noen effekt her, så da sitter vi igjen med valg nr.1, gjør at bilistene mm ikke har grunn til å bli irritert unødig, og prøve på farlige forbikjøringsmanøvre. dette kan da gjøres på 2 måter: sett ned fartsgrensene på biler til 45 på lik linje med mopeder(en ide jeg forøvrig vill likt å se politikerne prøve å satt til livs ), eller sett opp grensen til mopedene til det bilistene ville måtte forholde seg til uansett. jeg tror det da er ganske åpenbart hva den beste løsningen er? Lenke til kommentar
trondiz Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Vil bare nevne at det er billigere å reise med moped enn med buss over korte strekninger (0-40km). Så skal vi fjerne mopedene så burde kollektivsystemet forbedres og gjøres billigere å reise med, eller gjøre avgiftene på lett-mc mindre. Har kjørt moped i 3 år og har opplevd kanskje 1 eller 2 farlige opplevelser og ingen av dem var ved forbikkjølring av meg. Har litt med plasseringen i veien om bilene kjører forbi. Kjører du i venstrehjulspor så kjører bilene forbi der det er oversiktelig. Kjører du i høyre hjulspor så vil bilene kjøre forbi på kortere strekninger. Slik er min erfaring i alle fall. Når du sykler med en _vanlig_ 2hjuls sykkel i 60km/t så vil det føles ganske ustabilt. Skal ikke mye til å krasje. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) satt i en bil som har holt på å kjøre på en moped på grunn av at den lagde kø og siden de er så små så ikke skåføren mopeden før alle hadde kjørt forbi den, og det var bare så vidt vi kom oss på siden og forbi. Når de som kjører forbi ikke blinker å gir tydelig signal til bilen bak oppstår slike situasjoner, kanskje man heller burde forby slike førere å kjøre istedefor? Endret 11. juli 2006 av Kameragutten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå