Gå til innhold

Burde mopeder forbys på norske veier?


Anbefalte innlegg

Et problem er jo at mopedene som regel ikke har noe dra-kraft i det hele tatt. Hvis man kjører en original moped som går ca. 45km/t på flata, så vil man i oppoverbakker ligge i maks 30-35km/t. Dette fører til at bilister blir utolmodig, og starter med farlige forbikjøringer..

 

Mopeder burde kunne klart å holde samme hastighet i oppoverbakker, slik som på flata.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere ulykker med jenter på scootere een folk som kjører trimmet mopeder.

 

Å forby Mopeder fra trafikken vil jo være helt uaktuelt mener jeg. Bort man på landet har man ikke andre muligheter for å komme seg frem som 16 åring. Hverken buss eller foreldre kjører på meg. Jeg kunne ha tatt lett-mc lappen i stedet, men prisforskjellen er alt for stor. 4000 vs. 13000 ( er ikke sikker på den prisen der, men mener det er sånn ca.) Samtidig så koster en lettsykkel mye mer enn en moped.

 

En løsning kunne vært å gjøre det slik at mopeder forsvinner og man måtte ta lettlappen for å kjøre alt under 125ccm. Men da måtte de samtidig ha senket avgiftene betraktelig. Både på lett-mc lappen og sykkel.

 

Det med at mopedene ikke er bygd for 45km/t er delvis sann. Det er ikke alle som har den nyeste mopeden som har fått en 59ccm motor i stedet for en 125 motor. Vi har mange mopeder som ikke er bygd for hastigheter over 60km/t. Tsx, mt5, mtx corvette. Lista er lang. Hva skal vi gjøre med dem når vi øker fartsgrensa for moped over 60km\t?

 

Kjører selv orginalt og har har ikke hatt noen problemer med forbikjøringer på 2 år. Nærmer meg slutten på min mopedkarriere.

Lenke til kommentar
Etter min mening er regelen med at mopeder kun skal gå i 45km/t tåpelig!

 

 

Hadde mopedene i Norge fått kjørt i 60km/t mener jeg det ville blitt langt mer trafikkulykker enn det er nå!

 

Mvh Erling

6396112[/snapback]

 

45 km/t - nei?

60 km/t - nei?

80 km/t - ja?

 

Hovedproblemet, slik jeg ser det, er at strykprosenten på mopedlappen er tilnærmet null. Kjørelæreren min sa meg at han absolutt ikke så det som en fordel å ha mopedlappen når man begynner å ta billappen, da mopedkjørere flest kan null og niks om trafikkregler.

6396185[/snapback]

 

den er så absolutt ikke lik null.... det er en hau som stryker fordi de tror den er så lett.... med en gang den nye prøven kom ut..(i fjor) strøyk over halvparten( eller noe sånn) det var iallefall en hel haug strøyk...

Lenke til kommentar

Jeg mener att mopedene bør kunne gå så fort att de klarer å holde fartgrensene på vanlig vei.

De fleste ulykkene tror jeg skjer ved farlige forbikjøringer av biler.

Har vært yrkes sjåfør noen år og opplever mopeder som sinker traffiken som ett stort problem for en lastebil eller buss er vanskelig å kjøre forbi en moped siden de er nødt til å bruke motsatt kjørefelt for å komme forbi mopeden.

Er ganske skummelt med dragsug og dårlig sikt på høyre siden på større kjøretøy.

 

Er over 20 år siden jeg kjørte moped ,jeg kjørte trimmet moped hele tida

(Suzuki Ac )gjorde vel 80-90 km/t på sitt beste men det er ikke dermed sagt att en skal kjøre i den hastigheten til en hver tid.

Ingen jeg vet som har kjørt seg i hjel med moped pga høy fart.

Men det som er farlig er jo ikke mopeden som går fort det er han som sitter på den som kan være farlig.

Omtrent alle utenlanske bygde mopeder er bygd for høyre hastigheter en 45-50 km/t

80 km/t er vanlig i de fleste land.

Mener ikke det er noe farlig med god opplæring.

De som vil kjøre villmann trimmer mopeden sin uannset.

 

Det var opprinlig ikke plumbering på mopeder i Norge men på slutten av 60 tallet så dukket det opp Japanske mopeder og lette mc 125 cc ,Honda,Suzuki,Yamaha;Kawazaki,

De japanske mopedene gjorde 80-90 km/t og 125cc gjorde 120 km/t.+

Det var ikke allverdes kjøre egenskaper og bremser på disse tidlig japanerne.

De utkonkurrete norske Tempo på pris og ytelse.

Det var ikke hjelm påbud og ingen moped opplæring den gangen og det ble en masse ulykker som følge av det.

Så i 1971 skjedde dette :

En lettvint og rask løsing var å sette max 100cc 6.5 hk og 80km/t på lett mc og 2hk og 50km/t på moped for "redde" Tempo og få ned ulykkes tallet.

Hjelm påbudt på motorsykkel , kom litt senere på moped.

 

Men impotørene av japanske sykler viste råd og det var de som

"fant opp plumberingen" for å få solgt produktene videre i Norge.

De var jo ikke mer høytidlig enn att en fikk med oppskrift på hvordan fjerne plumba når en kjøpte ny moped mange steder.

Tempo gav opp produsjonen av motorsykler i 1971 men mopeden lever vel ennå?

Mener det er på tide å heve opp den moped plumberinga nå.

Har jo tross alt skjedd mye siden 1971.

Opplæring

Hjelmbruk

Bedre kjøre egenskaper og bremser.

 

50 km/t er latterlig lavt , en hest springer fortere en det :yes:

Lenke til kommentar

En løsning kunne vel være å sette en elektronisk sperre på 45 km/t eller lignende, slik at motoren har nok kraft til oppoverbakker? Har ikke så mye peiling på dette, men gjøres ikke det på en del biler?

 

Mopeder er jo omtrent laget for bykjøring, så å ha de kjørende på motorveier er ikke så veldig positivt i mine øyne.

 

Når jeg tenker meg om så hadde det vel ikke skadet så forferdelig om den kunne kjøre i 60km/t.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Få opp hastigheitane på mopedane. 45 er alt for lite, meinar iallfall eg. Ein syklist klarar fint å sykle frå ein utrimma moped. Trur ikkje ulykkesstatistikken vil gå opp om ein aukar maksfarta til 60-70 km/t.

Lenke til kommentar
Få opp hastigheitane på mopedane. 45 er alt for lite, meinar iallfall eg. Ein syklist klarar fint å sykle frå ein utrimma moped. Trur ikkje ulykkesstatistikken vil gå opp om ein aukar maksfarta til 60-70 km/t.

6419082[/snapback]

 

Vel... det var nok litt optimistisk. Å sykle i 45 km/t rett frem er ganske raskt, så tviler på at så mange greier det over lengre distanser.

Lenke til kommentar

Et argument mange bruker er at bremser og ramme på mopeder ikke tåler høyere fart enn 45km/h. Burde vi ikke da sette en maksfart på 25 km/t på tråsykler? :p felgbremsene på en sykkel tåler ingenting i forhold til hydrauliske skivebremser, eller kraftige nav-bremser til en moped. Og den spinkle alu-rammen på trå-sykkelen er ingen ting sammenlignet med en moped-ramme. Selv har jeg alldri opplevd at sykkelrammen har bøyd seg, selv om jeg har godt over 60 på en humpete vei uten dempere på sykkelen. Jeg har heller aldri opplevd at bremsene svikter i stor fart.

Når en sykkel tåler hastigheter på 70 km/t uten problemer, tåler i alle fall en moped det.

Lenke til kommentar
Har jo tross alt skjedd mye siden 1971.

Opplæring

Hjelmbruk

Bedre kjøre egenskaper og bremser.

 

50 km/t er latterlig lavt , en hest springer fortere en det  :yes:

6411779[/snapback]

 

så enig så enig. Mopeder er en farlige når de går så treigt!

 

 

Det er kanskje tullball, men det er i samsvar med reglene i andre land. 45 km/t ser ut til å bli standardgrense i EU etterhvert. Canada, Russland, Australia, New Zealand med flere har 50, USA har 48 (30 miles.)

for og si det sånn, egentlig driter jeg i hvordan de andre landene. Det som er viktig er og finne ut hva som er best i Norge. Og ikke Russland!

 

Dessuten har jeg hørt at alle landene i europa var for 50-60, men siden det var en par land i EU inkl Danmark. Som har 30km/h, møttes de på midten.

 

Om dette er reelt eller ikke vet jeg ikke, hadde vært fint om noen kunne bekrefte/avkrefte det.

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar

Er glad jeg er ferdig med å kjøre moped. Husker jeg ikke skulle trimme den, men det gikk bare noen dager så var trimmsett og dreving på plass.

Originalt gikk det jo så tregt at man kunne sovnet. Også alle bilene som pressa seg forbi uansett hvor liten plass det var. Huff huff, stakkars dere som er ute i trafikken på de doningene.

Lenke til kommentar

Synes ikke det burde forbys, men synes at de kunne fått kjørt i 60 km/t. For meg er det ikke noe problem siden jeg bare kjører i områder med maks 50 km/t.

 

Det er faktisk ikke så teit å trimme for bedre sikkerhet. Hvis man bor litt "utenfor" må man ofte kjøre på veier med 80+ km/t. Mange av disse veiene er ofte uoversiktlige så da er det ikke lett for biler å kjøre forbi, noe som tvinger mopedistene til å kjøre i kanten av veien.

Mange bilister tar også altfor lite hensyn, eller tenker ikke over at det er mye lettere å skade seg på en moped, enn i en bil.

 

Ja, man kan ta lettlappen, men for mange er dette uaktuelt siden du ofte må bruke minst 40'000,- på alt (med mindre du kjenner noen som er kjørelærere, får lettsykkel, får lappen og/eller forsikringer osv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...