LarsP Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Et kjøretøy burde ikke ha lov å ferdes på veier som har høyere fartsgrense enn hva kjøretøyet har lov/makter å kjøre i. 6398209[/snapback] Enig, det er derfor mopeder bør sperres til 60km/t og dermed kan ferdes nogenlunde trygt innenfor bygrensene. Kravet for å kunne ta lappen bør selvsagt også skjerpes, per dags dato er det alt for enkelt. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Tohjulinger er vanskelige å få øye på i bytrafikk som bilist, så lenge de ikke kjører foran deg, de har god mulighet for å snike seg inn i blindsonen som man ikke ser med et raskt sideblikk heller. En mulighet for å trygge de trege tohjulingers sikkerhet og forsikringspremien til oss bilister, hadde vært å enten plassere dem i fortauet (kjører jo ikke noe fortere enn syklister og har brede nok dekk til å tåle litt dårlig standard, eller å reservere noen veier med farlig trafikk for mopeder/scootere.. edit: kan støtte LarsP sitt innlegg rett over dette også.. edit2: er det noen andre en de som bor på bygda (som meg) som har bruk for en slik innretning i det hele tatt? Endret 28. juni 2006 av lathorv Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 ravet for å kunne ta lappen bør selvsagt også skjerpes, per dags dato er det alt for enkelt. 6398221[/snapback] de er skjerpet nå. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 ravet for å kunne ta lappen bør selvsagt også skjerpes, per dags dato er det alt for enkelt. 6398221[/snapback] de er skjerpet nå. 6398642[/snapback] Like vanskelig som å ta førerkort klasse B? Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 ravet for å kunne ta lappen bør selvsagt også skjerpes, per dags dato er det alt for enkelt. 6398221[/snapback] de er skjerpet nå. 6398642[/snapback] Like vanskelig som å ta førerkort klasse B? 6398655[/snapback] nei, men 25% ++ stryker. Så litt bedre har det blitt Lenke til kommentar
............... Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 edit: kan støtte LarsP sitt innlegg rett over dette også..edit2: er det noen andre en de som bor på bygda (som meg) som har bruk for en slik innretning i det hele tatt? 6398274[/snapback] Jeg bor utpå bygda, faktisk veldig nærme deg Men alldri følt no behgov for å ha moped, er så små avstander at man kan godt sykle, eller gå foir den saks skyld.. Jeg syns mopeder burde få lov til å gå litt fortere, mener det er tryggere en at man skal drive og kjøre forbi de hele tiden.. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 nei, men 25% ++ stryker. Så litt bedre har det blitt 6398689[/snapback] Strykprosenten sier ingenting om testenes vanskelighetsgrad. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Jeg bor utpå bygda, faktisk veldig nærme deg Men alldri følt no behgov for å ha moped, er så små avstander at man kan godt sykle, eller gå foir den saks skyld.. Jeg syns mopeder burde få lov til å gå litt fortere, mener det er tryggere en at man skal drive og kjøre forbi de hele tiden.. 6398705[/snapback] hvor? eller.. akershus sier jo nok da.. akershus er norges største bygd.. jeg har heller ikke moped og aldri tenkt på å skaffe meg heller.. buss, sykkel, bein=nok. moped og scooter er for jenter. Endret 28. juni 2006 av lathorv Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 moped og scooter er for jenter. 6398978[/snapback] Det er det vertfall ikke! moped og scooter er kjøretøy for vanlige folk som må kunne komme seg fra en plass til en annen, akuratt som en bil eller sykkel. Mopedprøven burde blitt mer krevende og opplæringen mer omfattende slik at mopedførere lærer seg mer med trafikk og trafikksikkerhet. Hadde dette blitt gjort kunne mopedister etter min mening fint klart å holde samme fartsgrenser som bil og motorsykkel. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) det med at moped og scooter er for jenter var med et smil om munnen siden jeg ikke kjører 2-hjuling selv:P (fått meg Nissan Terrano 93 nå).. alle statistikker viser at (har ingen konkret for hånden, men ser det på nyheter flere ganger i uka osv) de som kjører små lette tohjulinger er veldig utsatt for ulykker. en liten oppsummering + nytt av hva som kan (og noe som absolutt bør) gjøres: -heve sjåførkvaliteter (opplæring, hardere krav) -heve fortsmuligheten for kjøretøyene -behode dagens fart og sette mopeder til fortauet (fortsatt med høyere kvalitetskrav på kjøring) -sikre sjåførene ved å pålegge teite refexvester eller opprette soner med høy skaderisiko og illegalisere kjøring for mopeder her edit: evt følge idéen i topic og forby det på offentlige (tilgjengelige) norske veier. jeg er ingen tilhenger av dette, selv om det åpenbart ville ført til færre ulykker. isåfall måtte kollektivtilbudet bli bedre for dem som bor ulendt til. Endret 28. juni 2006 av lathorv Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Fjern hele førerkortklasse M, definer alt under 125cc som lettmotorsykkel, krev klasse A1 før føring av alle slike kjøretøy. Da kan mopedene gå så fort de er bygget for, dette skal heller ikke være noe problem, fordi førerne er skolert nok til å skulle håndtere slikt. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 Var det ikke noe særlig glede i å diskutere dette? Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Ah, det skulle vært som Hellas i norge. Ingen plomber, og ingen hjelm Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Ah, det skulle vært som Hellas i norge. Ingen plomber, og ingen hjelm 6409332[/snapback] Har du noe ulykkesstatistikk å vise til? Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Ah, det skulle vært som Hellas i norge. Ingen plomber, og ingen hjelm 6409332[/snapback] Har du noe ulykkesstatistikk å vise til? 6409387[/snapback] Trenger da ikke slikt. Survival of the fittest. Skadestatistikken hadde nok være høy i begynnelsen, men så begynner de som krasjer å dø ut, og vi havner på et akseptabelt nivå. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) nei, men 25% ++ stryker. Så litt bedre har det blitt 6398689[/snapback] Strykprosenten sier ingenting om testenes vanskelighetsgrad. 6398728[/snapback] Når strykprosenten går fra 0% til 25% tror jeg vi kan konkludere med at den er blitt vanskeligere. Edit: Kanskje ikke på selve testen, men på å få lappen. Hvordan er prisforskjellen på moped- vs lett-mc-lappen i dag? Da jeg tok mopedlappen kosta det et par tusinger. Det skulle vært lov å kjøre uplombert moped med A1-lappen. Da har man et rimelig alternativ til lett motorsykkel. Pris er jo en veldig viktig faktor når man er 16. Hadde det ikke vært det hadde alle kjørt lett-MC i stedet for moped. Endret 29. juni 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Jo, med mindre "de som bestemmer" ikke klarer å lage nye, smartere regler for mopeder, så synes jeg mopeder burde forbys. Og da burde også 125ccm klassen overta, med samme priser og avgifter som mopeder. EDIT: Det ble feil formulert. Er enda feil formulert, men er for trøtt til å forstå hva som er feil. Endret 29. juni 2006 av Erlend_G Lenke til kommentar
blla Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 når mopeden går i 45 km/t er det ikke rart mange velger å trimme den. men om mopeden blir trimmet til 60 km/t er den ulovelig og da kan man jo like godt trimme den til den går over hundre, uten å få noen strengere straff. Men hvis mopedene hadde gått 65-70 km/t orginalt, ville ferre kjørt mopeder som går styggfort, som er ansvarlig for de fleste ulykkene Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 At idiotiske sjåfører i bil absolutt skal presse seg forbi mopeder er ikke mopedenes feil. De følger trafikkreglene som alle andre. Ingen har vondt av å ligge bak en moped til man forsvarlig kan gjøre forbi. 6395040[/snapback] Egoisme er noe dritt. En mopedist kan kjøre til siden og slippe bilene forbi med gjevne mellomrom, i stedet for å blokkere trafikken. Etter min mening er ikke hovedproblemet mopedene i seg selv, men at det er så mange egoister med holdningen som valentino forfekter her. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hva er statistikken for trimmede mopeder vs vanlige mopeder? Er det så SYKT mange som dør når de kjører trimma mopeder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå