Gå til innhold

Flimring på skjerm

Anbefalte innlegg

Plutselig i kveld begynte det å flimre øverst og nederst på skjermen fra venstre mot høyre langs hele skjermen. Det er en ViewSonic P220f 22". Den er kanskje bare 1 år gammel, husker ikke helt. Senere begynte det å flimre akkurat der hvor de to stripene går på disse flatskjermene. Så testet jeg skjermen på en annen PC og da var all flimring borte. Jeg tok bort høyttalerene som stod på hver sin side i tilfelle det var noe magnetisk, det har aldri vært noe problem, og flimringen er der fremdeles, men nå har den kommet og gått, akkurat nå flimrer det svakt øverst og nederst på skjermen. Stirrer jeg på det ser det ut som et jordskjelv bare 1000 ganger raskere. Skjermkortet er Sapphire X800 Pro. Det er ikke noe jeg kan komme på som kan forårsake akkurat dette. Og akkurat nå flimrer det vilt øverst og nederst på skjermen litt nærmere mot midten. Det er utholdelig å se på. Totalt forstyrrende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde et liknende problem (www.rage3d.com, "rolling lines") på mitt ATi 9700PRO. Problemet løste seg ved høy refreshrate, gjerne over 85Hz, men aldri helt. Derimot løste det seg 100% ved bruk av DVI (men da på LCD skjerm). Det artige var da når jeg fikk 2 LCD skjermer, at jeg måtte bruke den ene analoge utgangen på 60Hz...på LCD skjerm. ...for der kom flimringen tilbake ;)

Problemet var skjermkortet.

PS: Glemte å nevne at det kan være verdt forsøket å skifte VGA kabel.

PS2:Glemte også å nevne at det kan være verdt å forsøke et annet strømstøpsel, gjerne jordet (har vært borti problemer her også).

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det ingen ekte løsning. Du kan prøve jordet stikkontakt, DVI-utgangen med DVI-VGA adapter osv. Men hvis du sliter med samme problem jeg gjorde (nytt skjermkort løste mitt problem), er høy Hz det mest effektive du kan prøve på. 100Hz f.eks.

En ting jeg gjorde, som hjalp veldig, var rett og slett å justere skjermoppløsningens horisontale kHz verdi (IKKE HZ, som 60, 75, 85 Hz, men kHz) gradvis opp/ned i .1 steg. Før eller siden blir signalet forhåpentligvis såpass synkronisert og stabilisert at bildet er uten plagsomme linjer.

Det er verd å nevne at jeg hadde problemene uansett om jeg skiftet PSU til en høykvalitets (hadde 3 stykker med samme "rolling lines"), brukte jordet stikk, eller koblet til et strømfilter/batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...