Gå til innhold

Filoverføring med lydkortet...?

Anbefalte innlegg

Noen som vet om noen som har fått til dette, evt. lagt ut litt stoff om det?

+Er det noen som vet om en (enkel) måte å sende lyder og måle lydnivået på lydinngangen? Tenkte at hvis det vat mulig å stille inn 256 forskjellige lydnivåer kunne man jo sende 1 byte pr. klokkefrekvens og da lyd kan være ganske høyfrekvent bør det jo kunne gå litt fort i alle fall.

8bit pr. svingning * 20KHz = 160Kb

Da selv dene hastigheten sannsynelighvis er vel optimistisk, hadde det jo vært gøy å prøve. Må jo experimentere litt :wink:

På forhånd, takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Den ideen var ganske kul. Dersom du kopler sammen lydkortene på to maskiner (line in - line out x 2) så vil det være mulig å sende data mellom disse maskinene. Du må da ha et prog som konverterer data til of fra lyd og vips ...

Mange vil sikkert innvende at denne ideen er helt fjern siden de fleste maskiner i dag har både nettverkskort, usb of serielltilkopling. Men jeg er enig med deg - hvorfor ikke ha det litt gøy :wink: Gi beskjed dersom du setter i gang et prosjekt ...

Mvh.

arild

Lenke til kommentar

Hadde sourcen til et program som gav volumet på lyden som kom inn på mic.inn fra 0-128(altså 7 bit)

Hvis jeg hadde kunnet sette 256 forskjellige volum-nivåer(1 byte) kunne jeg bare åpne filer og hente inn ett og ett tegn, finne ASCII coden til tegnet, og sette volumet til dette i et millisek.

Dette er forresten et annet problem, timeren i VB kan ikke gå på mer enn 1 ms. Dette gir bare 1 kb overføring, hvis jeg har regnet riktig...

Lenke til kommentar

Quote:

Hva med å kombinere lydstyrke med tone (i.e. frekvens) slik at du sender med mer informasjon i hvert signal?

Har tenkt på dette men det blit litt vanskeligere å gjøre + signalene vil jo ikke kunne overføres så raskt da, forde hvert signal må være der en liten stund for at mottager skal kunne finne ut frekvensen.

Men folkens, hvor blir det av de geniale forslagene til hvordan jeg skal sende lyd og kontrollere volum/frekvens? Dere her på hw er jo kjent for å hvite litt om hvert :smile:

Lenke til kommentar

Ein del ting som de tydeligvis ikkje har tenkt på. Nokongong prøvd å overføre lyd frå ein ekstern platespelar/CD-spelar til PCen via line-in/mic-inngangen? Lagt merke til at du får mykje støy på slike overføringar. Dette kan totalt øydelegge digitale signal, om ein ikkje har nokon form for error-check eller CRC-sjekk på greiene. Tenk MD5-summering, eller noko i den duren. Ikkje spesielt vanskelig å få til, men det kompliserer jo prosjektet ein god del. Husk og at når du overfører ein sjekk-sum, så er det svært viktig at sjekksummen er rett i tillegg til at all dataen som vert sendt må vere det. Ta t.d. ein 8-byte sjekksum, der det siste talet er alle tala foran xor'a i saman, og sjekksummen i seg sjølv er alle ASCII-verdiane xor'a saman. Håper dette hjelp deg litt på veg.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-14 17:13, skrev kilogram:

Ein del ting som de tydeligvis ikkje har tenkt på. Nokongong prøvd å overføre lyd frå ein ekstern platespelar/CD-spelar til PCen via line-in/mic-inngangen? Lagt merke til at du får mykje støy på slike overføringar. Dette kan totalt øydelegge digitale signal, om ein ikkje har nokon form for error-check eller CRC-sjekk på greiene.

Vel...jeg har overført ganske mange av LP'ene mine over på pc'n og brent dem ut på cd ved hjelp av "line-in" og er ikke helt med på den støyen du skriver om. Prøvd med dårlig hardware du kanskje :roll:

Hadde et SB Live!1024 som jeg brukte og det ble glimrende.....

Lenke til kommentar

Quote:

JarleW skrev (2002-10-14 17:22):

Vel...jeg har overført ganske mange av LP'ene mine over på pc'n og brent dem ut på cd ved hjelp av "line-in" og er ikke helt med på den støyen du skriver om. Prøvd med dårlig hardware du kanskje

Hadde et SB Live!1024 som jeg brukte og det ble glimrende.....

Då eg gjorde dette forrige gong, satt eg med eit original SoundBlaster 16-kort, med volum-kontroll og integrert forsterkar (heile 4W) på kortet. Det er ei stund sidan, ja. Uansett, eg nektar å tru at ein klarar å overføre lyd analogt uten støy, spesielt så lite at ein kan ignorera det når det gjeld slike eksperiment som dette. :smile:

Lenke til kommentar

Det vil jo være å bruke lydkortet som modem det (AM modulasjon), Men det med 256 nivåer kan du bare glemme, du klarer aldri å beholde signalstyrken så presist gjennom to lydkort, begynn med 2 nivåer du.

En frekvensmodulert løsning vil være bedre, siden du da også kan sende flere toner om gangen og demping og støy vil ikke være like store problemer, men det krever at du har en algoritme for tonegjenkjenning hos mottaker, den blir kaskje litt vanskelig. (og treig hvis det skal kjøre realtime i VB)

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk vært inne på denne tanken med data til lyd omgjøring, dreiv med det en liten stund.. der jeg prøvde å få omgjort filer til lyder, som jeg lagret på minidisken min. Klarte å gjøre om "ABCDE"

til lydsignaler -> minidisk og tilbake.

Men jeg var plaga av at minidisken fjerner toner og nivåer utenfor det hørbare området.

for å få minimum med støy, prøv å omgjør data til et av-og-på signal (lav lyd, høy lyd) og kombiner 8, eller 16 slike kombinasjoner for å få et tegn.

Har optisk utgang så støy var ikke no stort problem for meg.

Prøv først med rein tekstoverføring for å teste teorien, skal du drive med binære filer så kan det bli mer komplisert.

Og problemet med at timeren ikke går under 1ms så bruk API istedet

[ Denne Melding var redigert av: texaco på 2002-10-19 19:22 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...