muck Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Heisann! Jeg og et par venninner har planlagt å reise til Bergen for å studere. Det vil si, ei skal være lærling på haukeland og hun andre og jeg skal jobbe frem til jul for å ta opp fag fra Vgs etter nyttår. Verken jeg eller hun har fått seg jobb i Bergen enda, og det er ikke så lett når man ikke har muligheten til å gå på intervju før i August av når vi først flytter. Siden jeg må ta den første og beste jobben som viser seg kan jeg ikke rekne med å få en spesielt god lønn, la oss si ca 8000,- i mnd. Leien på hybelen er ikke så billig den heller, ca 4000 per person (12 000 til sammen i mnden). Siden jeg må fokusere en god del på fagene jeg tar opp, kan jeg sannsynligvis ikke jobbe så mye, derfor må jeg spare opp en del dette halvåret for å ha noe å leve på. Dette virker ikke særlig lukrativt når jeg bare har 4000 igjen etter leien er betalt, og det må jeg leve på resten av mnded, så jeg får neppe spart opp noe som helst. Dilemmaet mitt er da; burde jeg reise til Bergen og ha det kjekt i et halvår for så å leve på brødlinja det andre halvåret? Eller burde jeg fortsette å bo her jeg bor? Her kan jeg bo gratis, jobbe(spare opp penger) og ta opp fagene som jeg trenger, bortsett fra 3ENG. Det vil ikke være spesielt kjekt siden de fleste jeg kjenner reiser vekk, men slik som jeg ser det, er det det absolutt fornuftige å gjør. Hva sier dere? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) 12 000 spenn - da bør kåken være FIN. Vurdert noe billigere? Et godt råd: Meld deg arbeidsledig hos Aetat med en eneste gang. Da har du rett på praksisplass etter en stund (mener det var 3mnd). Dette innebærer at Aetat betaler lønna di, og siden det ikke koster arbeidsgiver noe å ansette deg blir det enklere å få jobb. Du får ikke all verden, men det holder. Etter hvert, hvis arbeidsgiveren er fornøyd med deg og har bruk for deg, kan du få lønnstilskuddsordning hvor Aetat og arbeidsgiver deler på å betale. Da får du i tillegg ordentlig fulltidsbetalt. Endret 27. juni 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Siden dere er tre stykker, bør det definitivt være mulig å finne noe billigere enn 4k pr person, med mindre dere insisterer på å bo midt i Sentrum. Dersom dere velger å gå for steder som Laksevåg, Krohnstad eller tilsvarende steder ca 20-30 minutters spasertur fra sentrum, burde dere klare i alle fall presse husleien ned til rundt 3k pr person. Lenke til kommentar
Anthila Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Hm, hva har du planlagt å gjøre etter jul? Ut fra det du forteller nå så ville jeg heller ha blitt hjemme, alt bli straks mye enklere og du får den tiden du trenger til de fagene du skal ta opp. Å flytte hjemmenfra er nok det som frister mest, men letter å miste fokus. Du blir lettere distrahert av vennene dine, du må lage middag selv, betale regninger, vaske..osv... Osp,,poker..later;P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå