Gå til innhold

Må jeg betale for bruk etter stjålet mobil?

Anbefalte innlegg

Min samboer ble frastjålet mobilen sin natt til lørdag på byen. Ettersom jeg ikke var hjemme, og hun ikke merket dette før hun var på vei hjem, fikk hun ikke ringt og sperret før rundt 12-13 dagen etter. I dag ringte vi for å bestille nytt simkort, og benytttet da anledningen for å sjekke forbruk på mobilen. Da fikk vi opplyst at regningen var på over 600 kroner. Cirka 4-500 kroner mer enn vanlig.

Ved nærmere undersøkelse på minside (Chess) på nettet ser vi at det 8 samtaler til utlandet på til sammen 37 minutter som står for over 570 kroner.

Så er spørsmålet, kan teleoperatøren kreve dette beløpet fra min samboer? Finnes det noen regler som omhandler slike ting?

Mener å ha hørt at Telenor ihvertfall dekker slikt ved tyveri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har forsikring, må du selv betale for forbruket fra telefonen ble stjålet og fram til du sa fra til operatøren. Dette gjelder uansett operatør.

Forsikring er kjekt å ha i slike tilfeller, per i dag er det kun Telenor og NetCom som tilbyr forsikring som også dekker for-/misbruk.

-snubbel

Endret av snubbel
Lenke til kommentar

Det stemmer jo bra med det de hos Chess ved første henvendelse.

Men vi ringte tilbake og fikk snakke med en som var veldig hyggelig, og det kan hende det løser seg. Da drar samboer til politi og anmelder forholdet imorgen, så fakser vi det over til Chess.

Kan jo selvfølgelig også nevne for dem at det kanskje ikke er så aktuelt å fortsette hos dem dersom de blir vanskelige. Etter at Vollvik solgte seg ut, har jo også dekning blitt elendig blant annet (Netcom). Merker dette spesielt godt i grisgrendte strøk.

Takker forøvrig for særdeles raskt svar. :)

EDIT:leif

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Dere var igrunn heldige. De fleste mobiler som stjeles blir gjerne ringt til kredittgrensa passeres - som er på 5000,- for netcom og 10 000,- for tele2 om jeg ikke husker feil. Er tilsvarende summer hos andre operatører.

Og dette hadde dere også måttet dekke selv. Så om man mister - få lånt en telefon fra hvem som helst uansett når man merker det, og sperr fort som F...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...